Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Goedendag,

Ik moet mijn pruimenboompje (4 a 5 jaar oud nu) die ik vorig jaar langs een rek heb gebonden verplanten. Ik heb er 2 staan maar 1 van de twee doet het niet goed dus die ga ik ruimen, degene die het wel heel goed doet moet aan de kant vanwege de aanleg van de tuin van nieuwe de buren. Hij staat te dicht op hun tuin ook.

Echter staat dit boompje nu volop in bloei, had ik dit 2 maanden eerder geweten had ik dit toen vast gedaan. Erg zuur.

Hoe groot is de kans dat dit boompje dit overleeft? En zijn er dingen waar ik echt rekening mee moet houden bij het verplanten?

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

Heel veel hangt ervan af of het je lukt om zo veel mogelijk wortels in de kluit mee te nemen. Een boompje met alle wortel sin een pot zou het hoogstwaarschijnlijk wel goed doorstaan. Hou dat in het oog en probeer rondom en in de diepte zo veel mogelijk wortels en grond onbeschadigd mee te nemen. Desnoods de boom + grote kluit met meerdere mensen samen verplaatsen. En dan meteen in het nieuwe plantgat dat wat groter is, potgrond toevoegen of iets anders dat de wortelhergroei (vooral haarwortels) stimuleert en meteen een liter of 50 a 100 water geven na planten. Een niet te hete dag is ook gunstig..... Zo heb je toch wel een redelijke kans van slagen. Hoewel het wat op het randje is om een pruim te snoeien, kan wat bijsnoeien (wacht daarmee desnoods tot na de bloei) hem ook op gang helpen. Het gaat dit jaar niet om de vruchten, maar om dat de boom zich snel weer herpakt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic