Nedlets Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 Ik heb drie verschillende tomatenplanten staan in de vensterbank, raam op het westen (zon schijnt vanaf het oosten op het raam). Iedere rij van 4 is een andere soort, de rij grootste zijn black russian. Ze beginnen nu erg te strekken lijkt het, ze staan sinds 28 maart, ondertussen verspeend maar dat is alweer even geleden. Ik heb helaas geen kas. Wat gaat hier mis? Wat kan ik veranderen? Ik heb geen raam op het zuiden. Sinds vanmorgen vallen sommige om door het gewicht. Ik heb ook nog een tree sla staan, maar die krijgen ook te weinig licht ben ik bang. Quote
AnnekeW Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 Ik zou ze per stuk in een groter potje zetten en dan iets dieper dan ze nu staan. Zoveel mogelijk in het licht zetten en zo af en toe de potjes even draaien als ze scheef groeien. Ze groeien inderdaad naar het licht toe. Licht werkt groeiremmend, dus de stengel groeit aan de kant die minder zon krijgt sneller. Quote
Nedlets Geplaatst: 17 april 2016 Auteur Geplaatst: 17 april 2016 Bedankt voor je reactie! Ik draai ze dagelijks dus dat is het probleem niet. Ik ga ze verpotten en dan zet ik ze iets dieper. Quote
Erny Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 Ja, dat altijd een lastig ding als je binnen niet genoeg licht hebt en het buiten nog te koud is. In dit topic wordt het één en ander uitgelegd:licht-lichtbehoefte-t12172.html Zelf gebruik ik 18W TL lampjes om deze periode te overbruggen. Quote
boomknuffelaar Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 Ik zou ze per stuk in een groter potje zetten en dan iets dieper dan ze nu staan. Zoveel mogelijk in het licht zetten en zo af en toe de potjes even draaien als ze scheef groeien. Ze groeien inderdaad naar het licht toe. Licht werkt groeiremmend, dus de stengel groeit aan de kant die minder zon krijgt sneller.Niet actueel maar toch...Hoezo werkt licht groeiremmend? Quote
HuubvG Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 Als ik mee mag denken, er wordt vast bedoeld dat licht de plant minder doet rekken. Dus minder lengtegroei. Quote
Ann123 Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 (aangepast) Diep uitplanten wanneer ze de vaste grond ingaan en het komt goed. Ik heb hier evenmin veel licht. Dat geeft slungels. Maar eens ze buiten staan, en diep geplant worden zien ze er gauw goed uit. EditOeps, zie nu pas dat dit een oud topic is. 2 mei 2017 aangepast door Gast Quote
Nedlets Geplaatst: 2 mei 2017 Auteur Geplaatst: 2 mei 2017 Heel leuk om het verschil met vorig jaar te zien. Zeer onwetend en in een jaar veel geleerd en veel progressie gemaakt. Van enkele plantjes die lang en slungelig waren (en later zijn over gebroken ) naar een serre en een hele volksverhuizing bij ook maar iets van een risico op vorst. Om niet geheel offtopic te gaan, sinds dit jaar gebruik ik ook TL verlichting voor de baby plantjes op te kweken. Geen lange slungels meer . Vooraan tomaten, in het midden pepers en achter aardbeien. Quote
Nadi Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Nedlets je plantjes zien er mooi en gezond uit! Mag je trots op zijn Ieder jaar zeg ik dat ik met een TL lamp ga werken maar komt er nooit van. Volgend jaar een nieuwe kans Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.