Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nieuweling als ik ben, heb ik waarschijnlijk een ietwat verkeerde aanpak gekozen voor mijn Japanse wijnbes. Ik heb de takken aan een hek gebonden maar zie nu bij de vastgebonden takken niets gebeuren. Had ik die weg moeten snoeien?

IMG2016042015420948761461231242.jpg

IMG2016042015421985891461231328.jpg

Geplaatst:

Waarschijnlijk zijn het bruiner gekleurde takken...oud hout dat weinig of niets meer doet. Het jonge hout dat uitloopt is roder van kleur en fijner "behaard" (zachtere stekels) en daaraan komt wel blad en vruchten.

Of het voor dit jaar nog op te lossen is, je nog oogst kunt krijgen, weet ik niet. Normaal snoei je in juli/augustus alle takken weg tot aan de grond die al gedragen hebben. Er blijven dan nieuwe scheuten over en er worden er nog nieuwe bij gevormd in het najaar. Daarvan kun je er een aantal mooie en sterke aanbinden aan je gaaswerk voor de vruchten. Zelf hou ik dan 5 a 6 per strekkende meter aan.

Voor nu dus waarschijnlijk wachten op nieuwe scheuten uit de grond, die dan volgend jaar gaan dragen. De oude zou ik helemaal wegsnijden. Als er al wat jong hout bovenkomt dat al blad maakt, heb je nog wel kans op een kleine oogst. Het is een harde groeier...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ja, dit herken ik van mijn wijnbes, dit is 'oud' hout dat vorig jaar gedragen heeft. Dat gaat niets meer doen dus dat kun je helemaal wegsnoeien. Waarschijnlijk maakt de plant dan dit jaar nog wel een aantal mooie scheuten; of die ook nog vrucht gaan dragen betwijfel ik, want de plant draagt op 1-jarig hout.

Dus de scheuten die je nu krijgt, dragen volgende lente dan vrucht en sterven daarna af, terwijl de plant ondertussen nieuwe scheuten maakt die het jaar daarop weer vrucht dragen. Als je het één keer gezien hebt is het echt heel makkelijk te herkennen.

Nog even geduld dus, veel succes!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Ja dat klopt voor wat betreft de kleuren. Ik heb nu twee takken met groene blaadjes, de rest is dus oud hout. Ik had al een vermoeden toen ik de verschillende kleuren zag qua takken maar wist het niet. Bedankt voor de reacties, ik ga geduldig zijn

Geplaatst:

Een paar vruchten is niet helemaal wat ik in gedachten had toen ik die lange takken aan het hek aan het vast maken was, ik droomde eigenlijk over een emmer vol maar goed, al doende leert men he

Geplaatst:

Wat wel raar is dat er lange afgedragen takken zijn; vorig jaar met vrucht, dus het jaar daar weer voor gegroeid. Waar zijn de (lange ) takken die verleden jaar zomer gegroeid moeten zijn en dit jaar vrucht dragen? Hoe kan de struik eerst lange takken maken en de groene takken van verleden jaar zijn veel kleiner?

Geplaatst:
Een paar vruchten is niet helemaal wat ik in gedachten had toen ik die lange takken aan het hek aan het vast maken was, ik droomde eigenlijk over een emmer vol maar goed, al doende leert men he

Een emmer vol wijnbessen is ook vrij hoog gegrepen. 't Zijn kleine besjes, dus dat emmertje gaat ook redelijk klein moeten zijn

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Dat dacht ik ook al, Sugar. Hier staan een stuk of 8 takken tegen een zuidmuur en iedere keer als we achter naar het poortje lopen komen we er langs. Gezinsleden plukken dan onderweg naar achteren iedere keer alle rijpe besjes...20 a 30 stuks is nog maar een muizenhapje...en die worden dan direct opgepeuzeld.. Verder zijn die besjes nooit geraakt in vele jaren Bovendien zijn ze nauwelijks te bewaren. Leuk is dan wel weer dat de oogstperiode veel langer is dan van bijvoorbeeld frambozen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik had ook moeten zeggen het emmertje wat mijn dochter op de tuin gebruikt, die is niet zo heel groot. Ik had vorig jaar al wel wat kunnen oogsten dus ik ben mij bewust van de hoeveelheid

Geplaatst:

Ik weet niet of ik dit zo publiekelijk moet gaan delen, want straks zijn er geen vruchtjes meer voor mij.

Maar er bevindt zich in Utrecht een park op een dak van een snelweg. Daar staan ook wijnbessen. En ander lekkers.

Klein emmertje is daar wel te vullen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...