Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb in 2014 diverse tulpen en narcissen in de vollegrond gepoot. Heeft in 2015 onwijs goed gebloeid. Echter dit jaar zo goed als niet, zowel op de schaduwrijke als zonnige plaatsen. Best jammer!

Komt dit doordat de bollen te weinig voedsel hebben kunnen opnemen en daardoor niet groot genoeg zijn, of doordat de bollen zich splitsen en daardoor dit jaar te klein waren (en dus volgend jaar waarschijnlijk weer bloeien)? Of is er nog een andere reden te bedenken? Temperatuur bijvoorbeeld?

Geplaatst:

Tulpen zijn niet echt bedoeld voor meerjarige bloei in ons klimaat. Er zijn cultivars die wat beter meerjarig bloeien dan anderen, vooral de viridiflora (en darwin geloof ik) groepen komt hiervoor in aanmerking. Als je weer zo'n goede bloei wilt als in het eerste jaar zul je ze een jaar of 3-4 moeten toppen (de bloemen er uit halen), om zo de bol energie op te laten bouwen. Ook moet je ze ieder jaar nadat ze zijn uitgebloeid rooien en drogen en vervolgens weer uitplanten in november. Ze hebben ook volle zon nodig (zo veel mogelijk..) Bollen die zich splitsen bloeien inderdaad ook slecht. Goed bijmesten is ook van belang voor een grote bol. Een beetje kali kan hierbij helpen.

Narcissen zouden zonder probleem jaar na jaar terug moeten komen. Een klein beetje schaduw is geen probleem voor narcissen. Ik heb geen ervaring met voedingsbehoeften van narcissen..

Bzzzz...

Geplaatst:

Mijn tulpen zitten ook vol met slakken en aangevreten bladeren, de meesten hebben het wel overleeft en bloeien.

Ik heb enkele jaren geleden dan beginnersgeluk gehad en een goede soort geplant (helaas geen naam meer, was mijn eerste aanplant en toen nog geen echte tuinmicrobe) want jaarlijks komen ze hier op zonder dat ik er iets voor doe en ze staan in halfschaduw (wss ook daardoor de grote aantrekkingskracht voor de slakken).

Geplaatst:

Zijn die tulpen groot of klein? De botanische soorten zijn makkelijker in de herbloei, maar zijn vaak klein en qua kleur minder mooi. Ik gebruik mijn tulpen vooral voor de snij, en dan heb je lange stelen en grote bloemen nodig.

Bzzzz...

Geplaatst:
Tulpen zijn niet echt bedoeld voor meerjarige bloei in ons klimaat. Er zijn cultivars die wat beter meerjarig bloeien dan anderen, vooral de viridiflora (en darwin geloof ik) groepen komt hiervoor in aanmerking. Als je weer zo'n goede bloei wilt als in het eerste jaar zul je ze een jaar of 3-4 moeten toppen (de bloemen er uit halen), om zo de bol energie op te laten bouwen. Ook moet je ze ieder jaar nadat ze zijn uitgebloeid rooien en drogen en vervolgens weer uitplanten in november. Ze hebben ook volle zon nodig (zo veel mogelijk..) Bollen die zich splitsen bloeien inderdaad ook slecht. Goed bijmesten is ook van belang voor een grote bol. Een beetje kali kan hierbij helpen.

Narcissen zouden zonder probleem jaar na jaar terug moeten komen. Een klein beetje schaduw is geen probleem voor narcissen. Ik heb geen ervaring met voedingsbehoeften van narcissen..

niet direkt na de bloei doen, na de bloei haal je de uitgebloeide bloemen weg om te voorkomen dat ze zaad gaan vormen, vervolgens laat je ze nog staan, nu gaan ze de bol vormen en dan begin juli sterft de plant af en kun je de bollen gaan rooien

Geplaatst:

niet direkt na de bloei doen, na de bloei haal je de uitgebloeide bloemen weg om te voorkomen dat ze zaad gaan vormen, vervolgens laat je ze nog staan, nu gaan ze de bol vormen en dan begin juli sterft de plant af en kun je de bollen gaan rooien

Ja dat bedoelde ik, rooien als het blad is afgestorven.

Bzzzz...

Geplaatst:

Er zijn wel grootbloemige hogere tulpen die in potentie jaren en jaren vast kunnen blijven staan en ook bloeien, maar ligt inderdaad aan een paar dingen. De grote , klassieke, rode tulp 'Apeldoorn' bijvoorbeeld is er zo een. De gele tegenhanger daarvan ook trouwens ( Golden Apeldoorn ). Ze staan zonnig, in behoorlijk voedselrijke zware klei, beschut én zonnig. Echt al een jaar of 20 bloeien ze elk jaar weer en er is zelfs sprake van vermeerdering. Verder wat Salamandertje zegt. Tulpen willen sowieso echt zonnig. En wat al gezegd werd; de meer botanische soortjes onder de tulpen zijn veelal makkelijker, maar ook die willen zonnig.

Dat de Narcissen het niet zo lekker doen, kan ook aan de slappe winter liggen, ze willen het wel eens een jaartje minder doen, maar komen dan juist vaak het jaar er op rijker terug. Narcissen zijn lang zo lastig niet ( de meeste soortjes dan; de zwaar geurende dubbele Bridal Crown bv is ook echt lekker lastig, weinig winterhard ook )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...