Ga naar inhoud

Aardappelen, verschil vroeg / midden / laat?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aardappelen, verschil vroeg / midden / laat?

Wat ik gelezen heb:

Vroege aardappelen groeien snel. Voordeel: snel opbrengst, nadelen: minder goed houdbaar, gevoeliger voor aardappelziekte (maar omdat je vroeg oogst, heb je daar geen/weinig last van).

Late aardappelen groeien minder hard. Voordeel: goed houdbaar.

Middelvroeg / middellaat zit daar tussenin.

Maar wat nou als je middelvroeg / middellaat erg vroeg poot?

Dat heb ik dus gedaan met mijn Roseval. Eerder voorgekiemd, ze hadden mooie korte donkere uitlopers. Gepoot op 22 maart, op 11 april stonden de eersten boven. Zo staan ze er nu bij, ze zien er gezond uit:

2016050316355166051462290063.jpg

(Bierflesje heb ik daar neergelegd om de schaal aan te geven. Ik heb weliswaar zeer veel achterstallig onderhoud -onkruid dus-, maar mijn tuin ligt echt niet vol met flesjes )

En wat als je late aardappelen vroeg poot?

Wie kan licht doen schijnen in mijn duisternis?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Vroeg of laat maakt geen verschil in principe voor wanneer poten.

Het is meer een strijd/uitdaging om al vroeg in het seizoen (als de oude aardappels eigenlijk "niet meer te vreten" zijn) lekker jonge (vroege) piepertjes te kunnen oogsten/eten/verkopen..... minder opbrengst per oppervlakte...je kunt ze ook wat dichter planten....maar voor boeren een betere prijs en voor een liefhebber zeer de moeite waard/lonend.

En voor de rest...als je zo laat poot dat ze zeker niet bevriezen en het goed combineerbaar is met je andere werkzaamheden (als boer)...en vroeg genoeg om ze de benodigde groeitijd te geven.....zit je altijd goed. Misschien dat er wat specifieke variaties zijn voor bepaalde rassen (Ik heb Pink fir Apple nog wel eens rond 10 juni geplant en had nog een redelijke oogst) maar veel meer is er volgens mij niet in het spel. Voor een ecologische teelt geldt overigens ook nog dat je de plaag voor probeert te blijven bij de niet vroege soorten door zo vroeg als weertechnisch kan al flink uitgelopen gekiemde poters te planten en zo vroeg mogelijk in het seizoen rijp te krijgen. (Als het groen afsterft)

Het zelf telen van aardappels voor het jaar rond in eigen moestuin is vrij duur. Bij de boer haal je ze voor 15 a 30 cent de kilo. Op de veiling krijgt hij een paar cent voor een kilo. Daar kun je als amatuertje niet tegenop...tenzij je natuurlijk voor speciale soortjes, ecologisch enz. gaat....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Mijn vroege is de soort Anaïs, die is na 90 dagen oogstbaar.

Ik zet ze extra vroeg om zo primeur aardappels te verkrijgen.

Oogst ze jong en begin al te oogsten als ik lekkere trek krijg en ze nog niet uitgegroeid zijn.

Mijn late zijn Texla, oogsten na de zomer, na ongeveer 150 dagen , een langere groeitijd en een goede bewaar aardappel met goede opbrengst.

De planten worden ook groter dus ruimer zetten. Ze krijgen ook het meest rijke stuk van mijn voor aardappels bestemde vakken.

Ik kan zo 9 maanden aardappels eten als de oogst goed lukt, ik heb 5 soorten staan.

De aardappels gaan pas groeien als de grond warm genoeg is, dus veel vroeger zetten geeft geen hogere opbrengst maar meer kans op vorst schade.

Het grote voordeel van poten zodra de temperatuur het toelaat is, is dat je de phytophthora voor bent en al knollen hebt als de ziekte toeslaat.

Enne, hou ze maar lekker in de duisternis die aardappels

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...