Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wie teelt er tomaten met Phytophthora resistentie


detnol

Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd wie er tomaten teelt met phyt. resistentie zoals de rassen Mountain Magic, Mountain Merit, Defiant of Crimson Crush (of andere). Welk ras teel je en wat zijn jullie ervaringen. Waar haalde je het zaad vandaan? Ik ben super benieuwd dus als je je ervaringen wil delen - alvast erg bedankt!

Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de link naar dat onderwerp. Dat ga ik zeker volgen. Ik vraag me ook af of er op dit forum moestuiniers zitten die ervaring hebben met de commerciële in de handel zijnde variëteiten zoals in mijn eerste bericht genoemd. Zelf heb ik al eens Pyros geteeld maar die is niet tegen alle stammen phytophtera resistent.

Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je meer info zoeken: Op de site van Fruitlent vind je (niet commercieel, denk ik) een up-to-date beschrijving van de stand van zaken met resistent genoemde rassen.

 

Ik weet dat mensen van VELT in Vlaanderen verleden jaar en ook jaren daarvoor waarschijnlijk in samenspraak proeven gedaan hebben met resistent genoemde rassen (let op mijn voorbehoud in deze woorden ) Wat ik daarvan gehoord heb is dat ze in alle (buiten-)tomaten verleden jaar vrij weinig phyto hadden...dus ook de mogelijk resistente....het was geen typische zomer voor hier. Ervaringen van eerdere jaren waren niet echt duidelijk: de claim van resistentie werd vaak niet waargemaakt. Als ik mensen spreek daarvan zal ik nog eens expliciet naar hun bevindingen tot hier vragen. Desgewenst wil ik je via PB ook wel met iemand in contact brengen.

 

Eigenlijk phyto-resistentie voor commerciële tomatenteelt hier geen belangrijk item. Hoewel in Nederland, en in Vlaanderen nog meer er best wat tomaten-tuinbouw is, is dit altijd in kassen waar het klimaat en de teeltomstandigheden kunstmatig beheerst kunnen worden. Een tuinbouwer die geregeld last van phyto zou hebben, verstaat zijn vak dan niet echt...en als het toch eens op zou duiken zijn bestrijdingsmiddelen voorhanden. Andere virussen, schimmels of aantastingen kunnen er wel een serieus probleem zijn en commerciële zaad/rassenteelt zet daar veel meer op in. Gevolg is dat de indrukken en ervaringen die liefhebbers met elkaar uitwisselen vaak de enige (en geen harde, wetenschappelijke) informatiebron zijn hiervoor....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je wel. ik zal mn vraag anders formuleren. Ik ben benieuwd wie er tomaten teelt met phyt. resistentie met name de rassen Mountain Magic, Mountain Merit, Defiant of Crimson Crush. deze commerciële rassen bedoel ik. niet de commerciële teelt. maar aangezien niemand zich meldt denk ik van niet,

Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Detnol,

 

De meeste rassen die jij noemt zijn slechts beschikbaar in de USA, waar de beschikbaarheid van resistentie in de commerciële teelt kennelijk belangrijker is dan hier.

 

Weknow heeft in zijn post al perfect toegelicht waarom er door Europese commerciële bedrijven geen investeringen worden gedaan in de ontwikkeling van aardappelziekte-resistente rassen.

 

Omdat de bedoelde resistente rassen uit de USA niet of nauwelijks beschikbaar zijn voor de Europese markt, hebben wij besloten om de zaden van deze rassen in bulk in de USA in te kopen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.... Via onze hobby-website verspreiden we de zaden onder andere hobbyisten. Zodanig dat de daarmee prijs nog nét acceptabel is (voor de andere hobbyisten en daarmee ook voor onszelf).

 

Ik kan je dus uit eigen wetenschap vertellen dat er inmiddels heel veel hobbyisten zijn die Mountain Magic, Mountain Merit, Defiant, Jasper, Juliet of Cherry Bomb in hun tuin hebben staan. Jouw conclusie dat niemand er ervaring mee heeft is dus beslist niet juist. Kennelijk hebben de mensen niet allemaal jouw oproep op het forum gelezen....

 

Heb je onze website al gelezen ?

 

Daar is een link te vinden waar ik de huidige wetenschappelijk beschikbare info over de aardappelziekteresistentie bij tomaat heb samengevat. Tot het moment waarop wij deze samenvatting op de FruitLent-website publiceerden, was deze info nog nergens op een goed toegankelijke wijze te vinden.

 

Marcel Joosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ja ik. Speciaal bij Fruitlent 'resistente' zaden gekocht: Legend.

 

Ze hebben het tot nog toe geweldig gedaan, maar ik denk dat ze nu toch ten prooi zijn gevallen aan de Phyto

Kennelijk zijn ze niet 100% resistent. En ja: het is ook een beroerd jaar, met al die regen.

 

Ik had ook beter moeten lezen, want er staat op de site onder andere:

"Alle eigenschappen afwegende, merken wij op dat 'Legend' binnen de groep van aardappelziekteresistente rassen niet onze favoriet is"

 

Jammer hoor

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Speets,

 

Het ras 'Legend' heeft inderdaad één resistentiegen ingekruist (Ph-2).

 

Dat is dan ook meteen het probleem van 'Legend': één resistentiegen (Ph-2) is over het algemeen niet toereikend, zoals we op onze website uitgebreid hebben uitgelegd.

 

Daarom hebben al onze test-hybriden minimaal twee verschillende resistentiegenen ingekruist. Ook dit geeft geen 100% resistentie, dus we zijn heel benieuwd hoe ze het zullen doen onder deze extreme omstandigheden......

 

Marcel Joosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ik heb niet doorgeklikt, dus niet het complete verhaal gelezen, zoals ik al schreef.

Ik ging ervan uit dat ze resistent waren, omdat ze - in eerste instantie zonder voorbehoud - midden tussen de resistente rassen staan.

Pas als je verder klikt, wordt duidelijk dat je beter een andere soort kan kiezen.

 

Dus misschien is het van jullie ook niet erg handig om ze midden tussen de dubbelresistente rassen te zetten.

 

Maar goed: met al die regen is het ook bijna niet tegen te houden. Volgend jaar beter.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Marcel

 

Aan het proefproject met resistente tomaten van Fruitlent heb ik niet meegedaan. Ik had bij jullie al zaden gekocht van Juliet F1 en voorts nog veel meer rassen in voorraad dan ik kan zetten.

 

Van Juliet heb ik 3 planten buiten uitgeplant. Alle andere tomaten staan onder een overkapping. (Zie:

https://www.moestuinforum.nl/tomatenafdak-wie-bedenkt-ontwerpt-iets-praktisch-t12218-90.html )

Ze groeien goed, maar na thuiskomst van een 9-daagse vakantie afgelopen dinsdag zag ik op een van de planten (ze staan gespreid door de tuin) dat de Juliet die naast de vroege aardappels (ras Annabel) staat een aantal phyto-plekken op enkele bladeren had. Intussen de vroege aardappels waarvan de bladeren licht waren aangetast en die toch hun groeitijd hadden gehad, gerooid en van de Juliet de aangetaste bladeren verwijderd.

 

Ik heb begrepen dat het tijdens onze vakantie 1 a 2 dagen zeer heet en broeierig weer was en vervolgens heel nat. Dat verklaart waarschijnlijk het vroege optreden van phyto en ook dat het door het koudere weer sindsdien nog niet heeft doorgezet.

 

De tomatenplanten onder de overkapping (ca. 15 rassen) zijn alle nog schoon en ook de andere aardappels (Vitabella en Sarpo Mira) vertonen nog geen fytoftora vlekken.

 

Misschien toch nog even een waarneming naar voren halen die ik sinds enkele jaren enkele keren heb gezien bij tomaten. Namelijk dat er sommige rassen zijn die weliswaar niet resistent zijn, maar wel een soort weerstand hebben tegen aardappelziekte. Ik zag het voor het eerst en duidelijkst bij een soort, die ik maar even Velt-tomaat noem want het ras is verder niet gekend, waarvan ik zaden kreeg van Velt coördinator in Nederland Wil de Voogt. De planten (en soms ook vruchten) kunnen worden aangetast bij nat en warm weer, maar als het daarna droger wordt groeien ze weer schoon verder en gaan ook weer goede en lekkere tomaten produceren. Wil kreeg deze soort al een 30 jaar geleden uit Spanje en de kweekwijze is totaal anders dan we gewend zijn, namelijk tegen een rek of aan een muur waarlangs je een aantal dieven naar links en rechts leidt waaraan massaal, vele honderden tot in goede jaren wel duizend en meer, langwerpige vruchten ter grootte van een duivenei komen. Het lijkt veel op de manier van aanbinden van een druif, maar dan in een jaar. Hoewel tijdens de opkweek de planten niet harder groeien als andere tomaten, gaan ze na het uitplanten rond half mei enorm hard groeien. (Zie ook:

https://www.moestuinforum.nl/tomaten-uitdaging-op-zoek-naar-zoetekes-t11591-20.html )

Deze vorm van weerstand, planten worden ziek maar groeien er weer doorheen, heb ik intussen nog bij enkele andere soorten waargenomen. Heb alleen niet genoteerd welke rassen precies...... maar lijkt e toch wel interessant in dit verband. Het is misschien niet altijd nodig om bij waarneming van fytoftora (betekent dat niet vertaald uit het Latijn, zoiets als: "doder van planten"?) meteen alles desastreus te ruimen en de ziekte onder controle te houden.

 

Helaas heb ik momenteel geen gesteentemeel in huis, anders had ik de Juliet's meteen daarmee bestoven. Daar moet ik binnenkort nog eens achteraan. Wel heb ik naast het weghalen van de aangetaste bladeren en de naastgelegen vroege aardappels een extra laag compost opgebracht om besmetting door opspattend water door regen te verminderen. Voor de rest is het afwachten en toch hopen op wat droger en warmer weer voor het resistentie-examen dat de Juliet's hier afleggen dit jaar.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag WeKnow,

 

In sommige buitenlandse proeven is vastgesteld dat 'Juliet' een lagere resistentie heeft dan sommige andere resistente rassen. Helaas is de genetische samenstelling van 'Juliet' nooit gepubliceerd, waardoor voorspellen wat lastiger wordt.

 

Mogelijk (lees: waarschijnlijk) is de samenstelling van 'Juliet' ook bij de ontwikkelaar niet bekend, en is de resistentie per toeval waargenomen in sommige veldproeven. Maar zoals al gezegd: deze resistentie wordt niet bij alle veldproeven bevestigd.

 

Marcel Joosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Speets,

 

Goede tip, eigenlijk waren we al voornemens om van 'Legend' helemaal geen zaden meer aan te bieden als de huidige op zijn (we hebben er niet meer zo veel van...).

 

Overigens zijn niet alle andere opgenomen rassen per definitie "dubbel-resistent", want de resistentiegenen zijn bij niet alle rassen bekend.

 

Ook 'Juliet' heeft aantoonbaar een lagere resistentie dan anderen. En van 'Cherry Bomb' is de genetische samenstelling niet bekend; wel bekend is dat de resistentie zeer hoog zou zijn.

 

Marcel Joosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...