Geplaatst: 17 juni 201213 j Wat een heerlijke aanblik! Mijn aardbeien ga ik ook van de grond af zetten. Ik weet alleen nog niet hoe. Hoe houd je alles slak- en ander ongedierte vrij? Waar kan ik hele lekkee soorten kopen rond Utrecht? Ik ben huiverig voor wat de gemiddelde supermarkt aanbiedt.
Geplaatst: 17 juni 201213 j Ik heb mijn aardbeien on-line gekocht bij kweduivenvoorden. Als je dit soort bakken wil gebruiken, moet je dit topic eens lezen : bato-aardbeibak-t5815.htmlIk doe een samenaankoop van deze bakken (Bato verkoopt die bakken per pallet = 270 stuks) Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 18 juni 201213 j Als ik de foto's van Borsalino zie dan word ik stik jaloers!Het ziet er mooi uit en het zijn veel aardbeien. (Ik krijg nu al zin in mijn aardbeien die nog wat moeten af rijpen.)
Geplaatst: 18 juni 201213 j Auteur Tot hiertoe vandaag mijn dagtopoogst gehad, maar liefst 8.45 kilo.Gegeven aan de buurvrouw....................... Elsanta komt net in produktie en dat beloofd, daarom is het ook een beroepstelersras. En de volgende dagen zullen nog oplopend zijn, en dan vertrek ik morgen op reis. Die mag plukken gaat gelukkig zijn.
Geplaatst: 18 juni 201213 j Hm, moeskopperij is geen strafbaar feit meer in België... Alleen nog Jorieke op de pijnbank leggen tot ze vertelt waar ik precies moet zijn...
Geplaatst: 18 juni 201213 j Auteur Gewoon recht in eigen hand nemen en handen en voeten afkappen bij elke diefstal. Denk dat er op den hof al enkele tot op hun knoessels zouden afgekapt zijn, en over de grond zouden kruipen. Vandaag nog gezien dat iemand zijn zuster gewoon de frambozen bij een ander doodleuk ging plukken.Zijn van iemand die maar enkel in het weekend komen, zo is diefstal makkelijk.
Geplaatst: 15 juli 201213 j nog even wachten tot ik de bakken heb en de aardbeip[lanten bij erwin op kan halen, kan niet snel genoeg gaan
Geplaatst: 28 juli 201212 j Auteur Nog een update uitgevoerd aan de aardbei-instalatie. De drainagebuizen die op elke kop van een rij in een emmer liepen was niet te doen, dagelijks liepen de emmers soms over en deze dan telkens terug in het vat kieperen begon mijn edele delen (ook in de volksmond "Kroonjuwelen" genoemd!) uit te hangen. Heb dan de overloopbuizen naar beneden gebracht en onderling verbonden naar een vat van 210 liter, het systeem van communicerende vaten, maar dan via overloop met buizen. Werkt voortreffelijk en vanuit dit vat kan ik dan met de benzinnepomp in enkele minuutjes alles terugpompen naar het vat voor de druppelaars of deze direct aansluiten via een Geka koppeling rechtstreeks op de druppelaars leiding.Door de enorme druk op de laagste stand van de pomp lijken het wel mini hogedrukreinigers Zo kan ik dan bij heet weer zoals de voorbije dagen de aardbeibakken ruim voorzien van water met voeding, want 1 bak met 6 planten erin op vruchtbelasting zijn echt zuipers, erger dan een nest Russen & Polen. Morgen eens fototoestel meenemen, als ik dat weer niet vergeet zoals vandaag
Geplaatst: 13 augustus 201212 j Auteur De beloofde foto's.De buizen zijn ondergronds met elkaar verbonden met het blauwe vat.Vanwaar ik via de koperen Geka koppeling deze terug kan pompen naar het voorraadvat of rechtstreeks op de druppelleiding. Het oranje toezichtdeksel met een stop op de ondergrondse leiding om s'winters deze leeg te laten lopen tegen kapotvriezen.
Geplaatst: 14 augustus 201212 j borsalino ,in verband met het vullen van het onderste gedeelte van mijn bloempotten met turf ,denk jij niet dat de ph te hoog gaat worden in de pot .welke turf heeft de laagste ph ,wit veen of zwart veenbijgevoegd enkele fotos van mijn potten
Geplaatst: 14 augustus 201212 j Auteur Turf haalt de PH niet echt drastisch naar beneden hoor. Ken een aan huisverkoop kweker en die gebruikt enkel turf voor zijn aardbeien. Nu als je de cocopeat blokken erbij gebruikt van de Action zijde nog goekoper uit, dat komt de M³ nog goekoper uit dan turf. Witveen heeft de laagste PH maar verschil is verwaasloosbaar, zeker als je dit mengt met andere.
Geplaatst: 14 augustus 201212 j Borsalino ik heb trouwens even een vraagje, trek jij bij groeiende doordragers (dus de eerste 1/2 maanden) alleen de bloemen eruit of ook het hele steeltje waar de bloementjes en meestal 1 blaadje aan vast zitten?
Geplaatst: 23 augustus 201212 j Ik heb vandaag de stellingen gebouwd. 2x 4 meter. Vanavond nog 12 bakken gevuld en geplant, morgen de rest + druppelsysteem en overkapping.
Geplaatst: 23 augustus 201212 j Auteur Amaai, ziet er goed uit.Komt me ergens heel bekend voor ps Diene Bolus was wreed lekker..............................
Geplaatst: 23 augustus 201212 j Ik heb hier al heel wat bakken gevuld, de stelling bouw ik deze winter Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 23 augustus 201212 j Ik heb vandaag mijn Kimberly en Figaroplanten in de batobakken geplant en nu hoop ik zaterdag aan de stelling te kunnen gaan beginnen.120 stuks Figaro planten van Duivenvoorde.en 120 planten Kimberly van dezelfde kweker.
Geplaatst: 24 augustus 201212 j Auteur Het plannetje voor de aardbeirekken. De palen zijn 68 X 68De langse dragers ongeschaafd 4/4" X 4"De korte verbindingslatten geschaafd 22 X 45mm
Geplaatst: 24 augustus 201212 j En anders even ter plekke opmeten bij Bors Het lijkt wel een hype te worden joh, iedereen wil/gaat in die bakken op rekken aardbeien telen. Je moet workshops gaan houden! Good things come in small packages
Geplaatst: 24 augustus 201212 j Komt me ergens heel bekend voor Een exact replica Bedankt nog voor de rondleiding, altijd handig om het e.a. live te zien voordat je gaat bouwen, ook al is de tekening vrij duidelijk.
Geplaatst: 24 augustus 201212 j Bors? kan jij niet zelfbouw pakketten maken op maat, zodat wij ze alleen nog maar hoeven te monteren,dus dat jij alles op maat zaagt, gaten boort etc. en dat wij dan alleen de lengte van de stelling hoeven door te geven.Is misschien een goude handel voor je en wie weet ziet Ikea hier ook wel wat in en mag je ze voor hen ook maken?
Geplaatst: 24 augustus 201212 j Ik ga morgen beginnen met de stelling, ik heb 40 bakken dus 2 stellingen en dan per stelling 2 rijen, eentje onder en eentje boven.Dus 10 bakken op een rij dus een stelling van 400 cm of kan ik hem beter 10 cm langer maken, iets overschot over houden?En dan nog een vraag zijn 6 palen genoeg voor 4 meter stelling??Of kan ik er beter 8 gebruiken????
Geplaatst: 24 augustus 201212 j Auteur Haha Ikea, ga er dan armer van worden met die hun prijzen.Want dat is nu net mijn beroep. Conscience leerde zijn volk lezen. Borsalino leerde zijn volk aardbeien telen zonder rugpijn. Het me doet goed dat er zoveel mee die toer opgaan, had nooit gedacht dat dit zo een algemeen succes zou worden. Nog effe iets over de onderste etage, die gebruik ik enkel om bakken die later in produktie komen te plaatsen in afwachting, bv Malwina en doordragers. Als de eerste 1maaldragers dan zijn uitgeoogst verander ik ze van plaats. Ik zet op 1 rij 18 bakken, dus de lengte is 7.2m, deze staan op 8 palen, heeft al de voorjaarstormen doorstaan.Hoeft niet langer te zijn, de bakken sluiten mooi net op 40cm aan elkaar.Enkel de gaten van de drainbuis dien je zeer juist te boren, natuurlijk met een diameter iets groter dan de uitstulpingen.Bij mij klikken ze er uiterst mooi naast elkaar. 6 Palen voor 4 meter is ok.Als ze maar diep genoeg en vast in de grond zitten. Mijn eerste proefrek waren de staanders ook van 4/4" X 4" en die staken amper 40 cm in de grond, dat was een wankel geval, ook door de afmetinge van de staanders. De 68 X 68 palen zijn daar veel steviger voor en makkelijker vast te maken. Tussen de rekken gemeten op de uiterste breedte is bij mij 63cm, das net krap genoeg.Een zwangere vrouw heeft er dan wel moeite om in de rekken zich te draaien, dien je dus rekening mee te houden in welk seizoen je je vrouw of vriendin zwanger maakt
Geplaatst: 24 augustus 201212 j De stellingen hier zijn ook 4 meter, op basis van borsalino's tekening. Ik heb ze natuurlijk nog maar een dagje staan maar ze staan behoorlijk stevig met 6 palen per stelling, 40 cm diep. Zeker als de bakken er op staan. Op 4 meter passen er percies 10 bakken boven. Wij hebben 70-72 cm aangehouden voor het middenpad. Met 10 bakken boven, en 2,5 cm tussen plank-paal en 2x2 meter planken, komen de buitenste bakken wel net op de paal te hangen waardoor het lijkt dat ze iets hoger liggen, maar eenmaal gevuld zakken ze op gelijke hoogte met de rest van de bakken. Onder zit je met de palen. Daar valt wel iets voor te bedenken maar ik denk er aan om enkele cm uit de bak te zaaien. Met die paar cm gaat weinig stevigheid verloren van de bak en passen er op die manier ook 10 bakken onder. Ik ga hetzelfde werken als borsalino, onder is voor de bakken die later in productie komen om dan om te wisselen met de bakken die al bijna klaar zijn.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.