Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

DSC003466201462315015.JPGGoede nacht,

Ik ben nieuw op dit forum! Via Google kwam ik op dit forum terecht.

Na jaren geen groente in de tuin te hebben gehad, wil ik dit jaar toch weer proberen groente te kweken.

Laatste keer dat ik groente in de tuin had is het niet leuk geëindigd. Had 4 soorten tomaten. Honderden tomaatjes zaten er in. Alles bijna rijp. 2 keer knipperen en alles was zwart

Dit jaar wou ik het weer proberen met snack komkommer en cherry tomaat.

De komkommer kwam snel op. Al vlot in grotere pot gezet. Luchtig.

Maar toen de groei stil leek te staan op YouTube gaan zoeken.

Meneer vertelde dat de potgrond stevig aangedrukt moest worden, en alle lucht bij de wortels weg moest d.m.v de potjes in bak water te zetten. Braaf gedaan wat hij zei

En toen gingen de plantjes 1 voor 1 dood. Van de 20 leken 4 het te overleven. Maar ook die lijken het te gaan begeven. Zie foto

Wat kan ik nog doen om ze te redden??

Geplaatst:

ai, listig, het ziet er naar uit dat ze geen water/voeding meer opnemen en misschien heb je po de worteltjes afgebroken?

ik zie ook potgrond in de potjes die lijkt op die van de action, kokos, die is zonder voeding

ik zou maar opnieuw zaaien in een 9 cm potje met gewone potgrond, beejte aaandrukken bij het zaaien en daarna alleen vochtig houden tot er een paar echte blaadjes zijn (dus niet alleen de ronde kiemblaadjes)

als het een aardig plantje is, zeg een blad of 3-4 het hele kluitje opnemen en uitplanten

Geplaatst:

Op de foto die je heb geplaatst lijkt het vrij donker, dat kan natuurlijk gewoon de foto zijn. Weet je zeker dat je plantjes voldoende licht krijgen?

Geplaatst:

heb daar ook wat ervaring mee Een van de grootste problemen is dat de komkommer niet tegen de kou

kan, hij stopt met groeien en gaat dood.

Te warm is ook niet goed bvb onder glas kan het dan weer te warm worden.

Ik zou ze herzaaien, een paar maar (stuk of 2-4) en nu deze temperaturen zou het al veel beter

moeten gaan.

Komkommers zijn gevoeliger dan tomaten vind ikzelf.

Geplaatst:

Goede morgen,

Bedankt voor de reacties.

Het is potgrond van de aldi. Maar net besproeid

De foto is gemaakt om half 1 in de nacht. Dan is het het niet zo licht bij ons

Ik zal nog wat nieuwe gaan zaaien. Vrees het ergst

Buiten zetten met dit weer. Vinden ze dat fijn? En dan in de zon of schaduw? Of in de bak met glasplaat?

Geplaatst:

Binnen, op een warme, lichte plek, maar niet in de volle zon.

Als ik jou was (en genoeg zaad had) zou ik meerdere methodes proberen, dan kun je zien wat voor jou het beste werkt

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hebben ze de gehele tijd in het water gestaan? Indien wel is dat volgens mij het probleem.

Ik druk de potgrond ook maar lichtjes aan, voor de zaailingen mag het wat luchtig zijn.

Geplaatst:

als ik de plantjes zo zie denk ik ook richting te weinig licht, ze zijn nogal aan het rekken. waar heb je de planten normaal gesproken staan?

Dit is een interessant topic over lichtbehoefte: licht-lichtbehoefte-t12172.html

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je de info had gevonden over de potgrond stevig aandrukken en alle lucht bij de wortels weg?

even om dat advies in de context te horen. de kluit voorzichtig aandrukken en na het overplanten water geven is opzich een goed advies. maar zo stevig aandrukken en dat alle lucht bij de wortels weg moet klinkt mij vreemd in de oren.

Geplaatst:

Ik heb al mijn zaaisels altijd stevig aangedrukt, ook elke keer met verpotten, zelfs dat de potjes die ik gebruik (van elho), bijna bol stonden.

Ook bij de komkommer planten.

Ik denk zelf ook dat het een licht en vochtigheid kwestie is.

Geplaatst:

Weet je wat ik zou doen? Gewoon even opnieuw zaaien, maar nu buiten - beschut plekje bv. veranda/rand terras - in P9-potjes die je bedekt met een glasplaatje ofzo. Luchtig grondmengsel maken (zaai- en stekgrond of gewoon wat gezeefde potgrond met brekerzand). 1 zaad per potje, zaadjes op hun kant houden en zo diep planten als het eerste kootje van je vinger. 1 keer rijkelijk water geven en dan niet meer tot ze opkomen (tenzij de grond extreem uitdroogt). Beschut wegzetten en als ze opkomen geleidelijk laten wennen aan de felle zon.

Mijn theorie is altijd: hoe minder ik eraan zit, des te minder kan ik fout doen:). En op bovenstaande manier hoef je helemaal niets te doen behalve twee/drie weken wachten, na het ontkiemen af en toe beetje water geven, en daarna in één keer uitplanten. Plus je hoeft je niet meer de hele tijd zorgen te maken om je zielige zaailingen (been there ).

Over dat aandrukken hoorde ik een keer in een YouTubefilmpje een mooie: niet harder aandrukken dan je op je eigen (dichte:)) oog zou drukken. Je wilt de wortels in contact laten komen met de grond en het plantje even goed 'nestelen' op zijn nieuwe plekkie, maar niet zo hard drukken dat de wortels beschadigen. Maar ik doe nu gewoon altijd met dat oog, vind ik zo duidelijk!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...