Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien; verdorde bladeren


Nedlets

Aanbevolen berichten

Ik heb meerdere aardbeienplanten in de tuin staan. Sommige vertonen de dorre plekken te zien op de foto's. Ik heb vorige week 10 gram aardbei voeding (Van kweduivenvoorden) per plant erom heen gestrooid. Helaas bij sommige ook erop en ertussen. Dit is ondertussen wel veranderd.

 

Maar meerdere bladeren zijn verdort, gelukkig komen er wel nieuwe maar die vertonen ook deels hetzelfde.

 

Toch te weinig water? Of de voeding? De foto's zijn van een Ostraka. Een Ostraka ernaast doet het een stuk beter.

 

IMG668532791462820817.JPG

 

IMG668613981462820828.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar ik aanneem zijn het van die korrels, die langzaam hun voeding afgeven?

Dan zou je op zo'n korte termijn in ieder geval geen verbranding door voeding mogen verwachten.

 

Wat ik bij jou zie, lijkt heel erg op dit:

frigoplanten-aardbeien-t18266-20.html

 

Heb je verder nog wat aan de grond gedaan?

Het ziet er namelijk uit als droge grond die weinig vocht vasthoud en dat in combinatie met het mooie weer, kan zomaar leiden tot verbranden van de planten.

 

Je planten zien er trouwens niet echt mooi uit voor planten die in maart zijn gepoot.

 

Verder is het het beste om zo vroeg mogelijk in de ochtend water te geven met deze warme dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dikke laag stro tussen- en om de planten heen zorgt ervoor dat de grond veel minder snel uitdroogt. Als bonus houdt het ook nog eens het onkruid een beetje tegen en liggen je aardbeien straks lekker droog op een bedje van stro in plaats van in de modder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste dagen van maart gepland he! Dat is een verschil met het begin. Deze ziet er het slechtst uit, de zelfde soort ernaast is misschien wel 5x zo groot. Zelfde verzorging.

 

Ik ga inderdaad eens kijken of ze niet te diep staan, ik heb niks meer gedaan aan de grond. Vanaf volgend jaar wilde ik ze toch in bato bakken zetten eigenlijk.

 

De toplaag is droog, ik dacht dat de grond veel vocht vasthield, eronder is het een stuk vochtiger. Maar kan toch nog te weinig zijn. Ik ben bezig met een Gardena micro-drip aan het installeren. Dan krijgen ze op vaste tijden water.

 

Stro wilde ik eigenlijk pas neerleggen als ik vruchten had, maar ik zal het vandaag of morgen al neerleggen.

 

Bedankt voor de reacties, kijken of hij beter gaat met meer vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij alles wat ik poot, maak ik een gat en vul deze deels met een mengsel van tuingrond en potgrond.

De potgrond meng ik er doorheen, omdat alleen tuingrond de neiging heeft snel uit te drogen.

Op die manier breng je in ieder geval wat voeding in de grond voor de planten.

 

Is dit trouwens de eerste keer dat je voeding geeft?

 

Ik zou de planten even goed in de gaten blijven houden.

Je hebt geluk dat nu even de ergste warmte weg is en je je minder zorgen hoeft te maken over verbranding.

Wanneer desondanks nieuwe bladeren dezelfde symptomen blijven laten zien, dan zou ik eens de ergste plant uit de grond halen en het wortelgestel goed bekijken.

Ik heb namelijk wel eens eerder zoiets soortgelijks gehad en daar bleek, dat er maar een heel klein deel van de wortels nog leefde.

Dat was toen vermoedelijk veroorzaakt, doordat de wortels te lang droog hadden gestaan en de betreffende planten hebben het niet overleefd.

Een plant die al een tijd in de grond staat heeft een ver ontwikkeld en diep wortelsysteem, waardoor zo'n plant wel wat kan hebben (alhoewel dat per plantsoort verschilt).

Een aardbeienplant die de hele winter in de koeling heeft gelegen, moet gelijk goed kunnen aanslaan en daarbij moet alles goed in evenwicht zijn, waardoor foutjes in de verzorging snel afgestraft worden.

 

Laten we hopen dat het allemaal meevalt en de planten zich herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik heb 12 planten staan, dit was de slechtste. Zo heb ik nog een Ostraka staan (foto 1) die er totaal anders uit ziet. Hier heb ik al bloemetjes uitgehaald. Deze staat 30cm naast de plant uit de eerste post. Heeft ook enkele bruine randjes maar toch een verschil van dag en nacht.

 

Maar ik heb ook nog de Senga Sengana staan (foto 2). Die ziet er ook heel goed uit. En zo nog wat planten die er tussen zitten. De Ananas-aardbei gaat ook niet zo goed.

 

Allen krijgen dezelfde verzorging. Of is het een idee een deel van de planten in potgrond in een bak te zetten? Ik wilde eigenlijk de uitlopers in een bak zetten om ze zo verder te kweken vanaf volgend jaar.

 

IMG669495861462903855.JPG

 

IMG669598431462903864.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook planten besteld. Allemaal zijn goed en behalve 1 daar van ziet er nog minder levend uit vergeleken met de andere, na verplanten werden alle planten steviger. De pot is goed vochtig, voor de zekerheid Hadid gisteren los gehaald en nogmaals geplaatst dat zeker wist dat goed nat werd. Maar vandaag zie ik weer geen resultaat.

 

Ik heb bij nog een bedrijf besteld maar wat allemaal in de pot zat was echt heel erg, ik weet niet of hier over mag schrijven terwijl mij gevoel jullie wilt waarschuwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...