Kibas Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 Omdat het sinds een aantal maanden niet goed gaat met mijn lichaam (ik heb lyme en het is weer flink opgeflakkerd), heeft een vrijwilliger die helpt niet alleen het zware werk gedaan dit voorjaar, maar al het werk. En daar gaat regelmatig wat mis. Omdat de tuinvereniging geen oude stalmest kon krijgen, werk ik nu met gedroogde koemest. De hulp heeft een kuiltje gemaakt, daar gedroogde koemest in gedaan die nat was geworden deze herfst en een plak heeft gevormd en daar bovenop een maiskorrel gelegd. En dat zo bij een heel veld mais. Volgens mij verbranden de worteltjes en wordt dit niets. Heeft iemand er ervaring mee of weet iemand of het toch op kan komen? Quote
weknow Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 Verbranden is niet waarschijnlijk, aangezien de dosis voeding in koemestkorrels vrij laag is en de meststoffen nogal geleidelijk vrijkomen. Maar of het een gunstig milieu is om te kiemen? Ik twijfel. Zou goed kunnen gaan....zou ook met horten en stoten...ligt niet alleen aan die koemest, maar ook sterk afhankelijk van weer, vochtigheid enz. Aangezien het nu zo gedaan is, kun je eigenlijk niet veel meer doen dan afwachten...als over een week of 2 geen mais opkomt, zou je nog net een 2e zaai kunne wagen (of alvast opvulplanten zaaien in potjes of geperste potgrond).....ligt er wat aan wat voor jou mogelijk is. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Kibas Geplaatst: 10 mei 2016 Auteur Geplaatst: 10 mei 2016 Opvulplantjes alvast zaaien is een goed idee, dat ga ik doen als ik er de energie voor heb. Quote
Kibas Geplaatst: 9 juni 2016 Auteur Geplaatst: 9 juni 2016 Eris 1 van de 44 plantjes mais opgekomen in de tuin, waarvan ook nog de vraag is op het geen gras is. Ik had ondertussen nieuwe mais gekocht en voorgezaaid. Ik heb die vandaag uitgepoot. Echt veel te laat nu voor de 3 gezusters vrees is. Het worden er dus 2 gezusters: mais en courgettesoorten. Hierbij is dus onomstotelijk vastgesteld: mais direct op mest leggen is alleen nuttig als werkverschaffing, maar voor de rest totaal nutteloos. Quote
weknow Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Toevallig ook vandaag mijn maisplanten uitgezet...succes ermee Kibas! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Patrijs Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 Vorig jaar door ziekte mijn tuin niet kunnen spitten.Op het vak voor de mais had ik 10 cm paardenmest gelegd om onder te laten frezen.Helaas ging de frees stuk en door mijn ziekte kon ik hem niet maken.In de mest ruimte gemaakt en daar de jonge maisplantjes gezet.Ik zaai de mais niet ter plekke omdat de vogels en muizen er dol op zijn.Ik heb er mooie suikermais van geoogst.Misschien beschuldig je de mest ten onrechte?Dit jaar een dikke laag verse koemest gefreesd en de mais gaat weer als een speer. Overigens gaat bij mij de mais zo hard dat ze al snel dicht groeit en er geen zon is voor een combi/tussenteelt.Heb het geprobeerd met pompoenen.Heb er nu sla en spinazie tussen als de mais er net staat, dit wordt nu geoogst.De mais moet dicht op elkaar staan, het liefst vierkant tegen de wind, en voor een goede bestuiving.De mais die in de wind staat groeit niet goed, kijk maar naar een maisveld.Als windkering heb ik een dubbele rij zonnebloemen.Mijn courgettes staan er voor op het zuiden, in de luwte met een muur van mais er omheen als beschutting tegen de harde zeewind.Een week terug: Gisteren: Quote De moestuin van Patrijs
loes Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 1 groot verschil. jij zaait niet ter plekke en bij Kibas was dat wel het geval. Quote
Patrijs Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 Dat is een verschil, en daarom gaf ik dat aan. Maar weet kibas of de zaden 'verbrand' zijn of zijn opgegeten of verrot zijn?Mais krijgt niet snel te veel mest.Ik heb mais nooit op puur mest gezet, pompoenen wel,dat zijn ook liefhebbers.Het pakte bij mij erg goed uit met die laag mest. Quote De moestuin van Patrijs
Kibas Geplaatst: 21 juni 2016 Auteur Geplaatst: 21 juni 2016 Ik heb 1 zaadje mais opgegraven na diverse weken en die zag er een klein beetje schimmelig en gerimpeld uit. Geen spoor van kiemworteltjes.Ik denk inderdaad dat het anders is om voor te zaaien en dan in mest te planten, dan direct op mest te leggen. De jonge kiemworteltjes zijn toch het meest gevoelig. Ik heb nieuwe mais voorgezaaid en die heb ik geplant met een schepje koemest en wat lavameel erbij in het kuiltje. Dat gaat inderdaad wel prima.Dank je voor het vertellen van jouw ervaringen. Altijd leuk om te lezen, en in dit geval ook om te zien. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.