Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

vorige weken had ik erg veel last van bladluizen in mijn kleine serre

ik gebruikte een biologisch middel uit de winkel en sproeide twee keer goed hiertegen

toch merk ik nu dat mijn tomatenplanten erg veel last ondervinden van iets

ik denk dat het bladkrulvirus is, maar ik heb er niet zoveel kennis over

de nieuwe takken zijn 'gemuteerd' of zien er toch zo uit: rollen zich uit, kleinere bladeren

veel bloemen komen er ook niet meer aan en het ziet er allemaal erg slecht uit

wat doe ik best? is er een oplossing? alles uitgooien, ontsmetten (?) en herbeginnen?

Alvast bedankt voor de moeite voor deze newbie op dit forum

Jasper

Geplaatst:

De luizen zuigen de sappen uit de jonge blaadjes, daarom gaan deze bobbeltjes en vervormingen vertonen.

Als de luizen weg zijn dan groeit het plantje er als het goed is wel doorheen.

Maar het is wel handig als je even een foto plaatst? Dan kunnen we "zien" wat je bedoelt.

Geplaatst:

foto?

Jonge planten die nog geen vruchten aanmaken, hebben vaak krullende bladeren of een slaphangende groeitop.

Dat kan geen kwaad...het groeit eruit.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

IMG528588131464454903.JPGIMG528698061464454907.JPGIMG528713811464454912.JPG

Bij deze een paar foto's van van de nieuwere takkken/bladeren op verschillende planten

hopelijk komt het weer goed, want vorig jaar had ik hier ook al last van, maar in veel mindere mate

wat is het beste middel om die bladluizen uit mijn serre te krijgen?

ik gebruik nu het eco huismiddel van aveve, maar die beestje blijven maar komen

en ik mag maar om de 10 dagen en max. 3 keer per jaar sproeien

Geplaatst:

Of het aan een virus ligt, dat al in je planten zat dan waarschijnlijk toen je ze kocht, of aan iets anders in hoe de planten staan of hun groeiomstandigheden, durf ik niet te zeggen.

De planten op de foto's die zullen, vrees ik, niets goeds meer brengen. Weg ermee...zou ik zeggen. Nu kun je nog wel planten kopen eventueel die tegen het bloeien aan zijn.

Op tomaten kan wel eens een luisje zitten....maar een plaag is wel heel uitzonderlijk en ongewoon. Het is geen echte luizenplant! Bovendien gaat een besmetting van een virus via luizen niet zo snel dat je op enkele weken dit hopeloze resultaat krijgt.

Jij weet wat je deed aan bemesting e.d.......maar het massaal optreden van luizen met deze misgroei laat mij het eerste denken aan een totaal verkeerde bemesting en dan vooral aan een veel te veel aan stikstof daarin. Ik weet het niet zeker natuurlijk, maar daar zou ik allereerst naar de oorzaak gaan zoeken. Dat verklaart namelijk dat er toch luizen zitten op juist tomaten en ook de grote misvorming van de planten. Daarnaast kan ook te nat (hier eerder) of te droog in je kweekomstandigheden bijvoorbeeld leiden tot slechtgroeiende en misvormde planten, die zo zwak/ziek zijn dat luizen zich er op storten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

een teveel aan stikstof, hoe meet ik dat en nog beter: hoe raak ik dat kwijt?

mijn bemesting:

ik heb vorig jaar kompost ingevoerd, dit jaar niet

dit jaar enkel koeienmestkorrels in februari ondergespit, daarna eind maart nogmaals omgespit

verder geen extra bemesting

wat de luizen betreft

ik had op een paar meter van mijn serre een vlierbessenstruik met ongewoon veel luizen

duizenden luizen

ondertussen verwijderd uit de tuin

als ik alle planten eruit gooi en andere zet

dien ik dan eerst de serre te ontsmetten ofzo?

of andere voorzorgsmaatregelen te treffen?

Geplaatst:

Een bemesting-probleem lijkt me dan toch vreemd.

En zoals weknow al zegt zijn tomaten niet echt 'luizenplanten'.

Tomaten hebben hier weinig last van insecten maar veel last van schimmels...bij paprika's is het omgekeerd.

Om de luizen te verwijderen kan je een insecticide op basis van pyrethrum gebruiken. Dat dood alle insecten maar breekt vrij snel, volledig af. Zo breng je geen gifstoffen in je grond.

Voelen de nieuwe takjes/blaadjes hard of eerder zacht aan?

Geplaatst:

Deze planten zijn hoe dan ook ernstig verzwakt. Beetje kip-ei verhaal krijg je dan. Zijn de planten verzwakt door de luizen of kwamen de luizen omdat de planten verzwakt waren? Ik heb zelden luizen op tomatenplanten gezien overigens. Ik betwijfel of het nog goed komt met deze planten. Je zou hier ook nog eens naar de wortels kunnen kijken. Het kan ook zijn dat de wortels zijn weggevreten bijvoorbeeld.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
Een bemesting-probleem lijkt me dan toch vreemd.

En zoals weknow al zegt zijn tomaten niet echt 'luizenplanten'.

Tomaten hebben hier weinig last van insecten maar veel last van schimmels...bij paprika's is het omgekeerd.

Om de luizen te verwijderen kan je een insecticide op basis van pyrethrum gebruiken. Dat dood alle insecten maar breekt vrij snel, volledig af. Zo breng je geen gifstoffen in je grond.

Voelen de nieuwe takjes/blaadjes hard of eerder zacht aan?

Nieuwe takjes zijn zodanig klein en opgekruld dat het moeilijk oordelen is

maar ze zijn zeer teer en groeien niet verder dan een paar cm

morgen gooi ik alle planten eruit, sproei ik de hele serre tegen bladluizen

haal ik nieuwe planten (maar nog even wachten van planten)

haal ik alles van wortels uit en voor het planten potaarde in de gaten voor de nieuwe planten

en ontsmet ik de klimstokken met javel (?)

goed plan, of kan het beter?

Geplaatst:

Uitstekend plan. Wat je ook kunt doen m.b.t. de grond is, de planten rechtstreeks in zakken potgrond planten. Stok erdoorheen steken en en de planten daar aan vastbinden

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Geplaatst:
sproei ik de hele serre tegen bladluizen

Dat lijkt me echt geen goed plan. Totaal overbodig en waarmee wil je zo spuiten dat alleen luizen zouden doodgaan en niet hun natuurlijke vijanden?? Pyrethrum is nauwelijks meer werkzaam, de schadelijke insecten zijn al behoorlijk resistent en de natuurlijke vijanden ruim je op...dat het na enige tijd niet meer giftig is voor mensen (wel ook voor je bodemleven) is een schrale troost. Dit werkt dus helemaal averechts! De vraag is nog steeds: wat is er fout in je teeltomstandigheden dat op een plant die nauwelijks door luizen wordt aangevallen deze toch zo worden aangevallen?. Ik zou daarvoor eerst kijken naar de normale groeiomstandigheden voor tomaat (water, licht, eventueel voeding...zodat die zo veel mogelijk in orde zijn....en algemeen naar een gezonde bodem....een laag compost van goede kwaliteit van 3 cm zou binnen enkele maanden al eens wonderen kunnen doen hier...en in ieder geval een echte bijdrage zijn aan een gezonde kas/moestuin op termijn en verder deuren en ramen in je kas zoveel mogelijk open o.a. zodat er zoveel mogelijk in en uit kan. Misschien is als de planten er staan eens stuiven (afwasborsteltje o.i.d.) met silicium-rijk gesteentemeel ook een bijdrage aan sterkere planten (luizen vinden dit ook niet fijn) en aan de bodem...zeg maar een preventieve en curatieve bijdrage op de korte termijn.

Pyretrhum mag dan wel biologisch heten (het is van een soort chrysant gemaakt, = natuurlijk, vandaar) maar is echt volledig achterhaald. Rotzooiverkopers noemen iets graag "biologisch" omdat het gezond klinkt, maar dit niet-selectieve spul - los van dat het zoveel gebruikt is dat het gewoon nauwelijks of niet meer werkzaam is vanwege resistentie - is allesbehalve ecologisch.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

ik heb net nogmaals omgespit als alles eruit was

en een laag kompost ingevoerd.

Dien ik nu alles goed nat te maken? of net niet?

ik hoorde van iemand dat alles goed natmaken voor je plant een goed idee is, vandaar

met sproeien ben ik nog even gewacht

ik kreeg ook nog de tip om middel van Bayer met Pyrethrum te gebruiken

een soort poeder, te strooien bij het planten en na een maand nog eens

Wat denken jullie?

Geplaatst:

Als je pyrethrum gebruikt zou ik die van Ecostyle gebruiken.

Bayer doet piperonylbutoxide bij de pyrethrum om de werking te verlengen...

Bodemleven heeft vocht nodig, dus nat maken is vrij noodzakelijk.

Er zijn schadelijke insecten die resistent tegen bepaalde pyrethrinnen worden. (pyrethrum is een verzamelnaam)

Bij bladluizen is dat heel onwaarschijnlijk.

Pyrethrum heeft als taak de bloem te beschermen tegen insectenvraat.

Als insecten hiertegen resistent kunnen worden, verliest die plant z'n verdediging tegen insecten.

Evolutie heeft ervoor gezorgd dat moestuin-insecten niet kunnen wennen aan iets als pyrethrum.

Bij luizen die op je lichaam leven is wel al een resistentie waargenomen.

Geplaatst:

ik houd natuurlijk de bodem vochtig

en geef de planten water (ik heb ook petflessen in de grond om van onder te kunnen water geven

maar ik bedoel nu helemaal nat maken, laten doortrekken

om de compost te laten inzinken in de grond

of is dat niet nodig?

Geplaatst:

Vermits je vrij snel gaat planten zou ik de compost onderspitten. De compost erop leggen doe ik alleen als ik verschillende maanden de tijd heb.

Als je de compost er toch als mulch oplegt is het inderdaad een goed idee er een pak water op te gooien zodat het sneller in de grond trekt.

Baking soda (NaHCO3) werkt als fungicide(het is antiseptisch) en is 'overal' te verkrijgen.

Ik zou daar je jonge planten mee besproeien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...