Jump to content

Nieuw!

Mardya

Recommended Posts

Hallo!

In vorige jaren heb ik al eens geprobeerd wat te 'moestuinieren', met matig succes. Dit jaar ben ik met nieuwe moed gestart met voornamelijk plantjes in potten/bakken en die aan onze vijver gekoppeld (aquaponics... misschien een beetje te ambitieus, we gaan het zien!)

Hieronder een paar foto's van het tuintje:

tuin450081465547646.jpg

Dit is zo'n pyramide bak van de welkoop van een paar jaar oud, gewoon met potgrond en niet aangesloten op de vijver. Ik heb dit jaar alleen het onderste deel neergezet en dat in vakken verdeeld. Wat er nu in staat is de tweede lichting, het eerste spul werd sneller door de slakken opgevroten dan het kon groeien. Ik heb er nu mijn stekjes van de rozen in, met bieslook, rozemarijn, tym, pompoen en spruitjes. Waarschijnlijk is dit hoekje te donker door de pergola en zal ik het volgend jaar ergens anders neerzetten. In de wildernis naast de bak nestelt een eend, vandaar dat het onkruid nog niet is aangepakt Het zevenblad is een eeuwige strijd

tuin335981465547897.jpg

Onze eerste poging om bakken via een pompje en een tuinslang aan te sluiten op de vijver. Ook hier zitten al weer nieuwe plantjes in. De tuinboontjes deden het voor geen meter, maar de aardbeien groeiden redelijk. Bieslook, peterselie en stevia doen het ook prima. Ik heb er nu kool, courgette, een bosbesplantje , wat sla e.d. in.

tuin142181465548035.jpg

Nadat we de eerste poging aardig werkend hadden, begonnen we aan deel 2 op een wat zonniger plekje. Weer is gekozen voor een heel simpel systeem met hydrokorrels en een afvoer via stukjes tuinslang en een gootje. Ik heb de aardbeien overgeplaatst naar deze bakken en aangevuld met sla, spruitjes, artisjokken, basilicum, munt, peterselie, tomaatjes en sla.