Geplaatst: 25 januari 201213 j ik zal jullie niet langer in onwetendheid laten, het is een jonge koningsoesterzwam die zijn kopje uit een vuilniszak steekt "NATUURLIJK"
Geplaatst: 25 januari 201213 j Ik heb een hele hoop stukkies agar toegestuurd gekregen met wat cultuurtjes van verscheidene soorten paddestoelen, stuk of 15. Heb er nog nooit mee gewerkt alleen, dus ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Ben bang dat het fout gaat, want ik heb nou niet bepaald de sterielste omgeving om in te werken. Ik heb ook geen snelkookpan staan, geen agar, malt extract en al die andere kweekbenodigdheden, dus het wordt een beetje aanrommelen. Wat mij het makkelijkst leek is om de agar slants in liquid cultures om te zetten, honing met wat peroxide erin om contaminaties tegen te gaan. Hoop dat het gaat werken.
Geplaatst: 25 januari 201213 j Auteur Penny, op Youtube staan filmpjes hoe je agar maakt enzovoort hoort.Gisteren nog opgezocht hoe je van de sporen van een paddestoel werkt naar broed, wel leerrijk. Maar ja dat steriele he Ga het gewoon houden bij broed aankopen. 26 januari 201213 j aangepast door Gast
Geplaatst: 25 januari 201213 j Auteur Vandaag eerste oogst witte champignons. Heb 2 zakken waarvan 2 weken later de 2de zak geopend en afgedekt met teelaarde.Ga nu niet zoveel per keer oogsten en meer gespreid.Vorige keer was echt teveel.
Geplaatst: 25 januari 201213 j Ik heb een hele hoop stukkies agar toegestuurd gekregen met wat cultuurtjes van verscheidene soorten paddestoelen, stuk of 15. Heb er nog nooit mee gewerkt alleen, dus ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Ben bang dat het fout gaat, want ik heb nou niet bepaald de sterielste omgeving om in te werken. Ik heb ook geen snelkookpan staan, geen agar, malt extract en al die andere kweekbenodigdheden, dus het wordt een beetje aanrommelen. Wat mij het makkelijkst leek is om de agar slants in liquid cultures om te zetten, honing met wat peroxide erin om contaminaties tegen te gaan. Hoop dat het gaat werken. En als dat gelukt is, wat doe je dan met die liquid cultures, gelijk op houtsnippers o.i.d.? "NATUURLIJK"
Geplaatst: 26 januari 201213 j Als ik het goed heb begrepen moeten ze eerst een paar weken tot een maandje krijgen om te volgroeien in de LC en als het eenmaal volgroeid is kan je of nog meer liquid cultures maken, of substraat inoculeren, óf je zet het weg in de koelkast (kan je het tot een jaar bewaren zelfs). Penny, op Youtube staan filmpjes hoe je agar mùaakt enzovoort hoort.Met agar werken lijkt mij toch iets moeilijker dan een LC maken, steriel gezien dan. Daar komt nog bij dat ik het niet in huis heb en eigenlijk geen zin heb om allemaal benodigheden te kopen, honing heb ik al. Peroxide erbij is wel lekker makkelijk, doodt geen mycelium maar houd bacteriën en sporen op afstand, enige wat ik eigenlijk nog moet halen, dat en vermiculiet. Snap trouwens niet waarom zo weinig tuincentra en dergelijke niet van vermiculiet hebben gehoord, bijna onmogelijk om aan te komen.
Geplaatst: 26 januari 201213 j Auteur Vermiculiet kan je ook verkrijgen in de bouwmaterialen handel waar ze zand en cement verkopen.Wordt gebruikt in specie om te isoleren.
Geplaatst: 26 januari 201213 j Auteur Net pakje van Homegreen aangekomen.Wat een doos, als ik vergelijk is 1 liter bij Homegreen ook meer dan 1 liter bij Mycobois, scheelt bijna de helft. Of het moest zijn dat er verschil is met houtmeelbroed en graanbroed dat dit inkrimpt? Al begonnen met bestandelen te steriliseren in de stoompot.
Geplaatst: 26 januari 201213 j Mijn eerste Agaricus succes, als ik me niet vergis de amandelchampignon, groeiend op rogge, volgens mij groeit alles daarop, waarom moeilijk doen met paardestront Deze heb ik gekloond van een paddestoel uit de supermarkt, regelrecht op de rogge laten groeien en dan een laagje potgrond er op, beetje koel gezet en hoppa, zo makkelijk klinkt het. (tis na 10 keer groene schimmel pas gelukt) dus ik ben trots, nu kijken wat het wordt.Penny, je kunt vermiculiet ook op internet halen, zakken van 100 liter of kleine zakjes bij homegreen en ik zou toch een snelkook pannetje kopen, heb je veel plezier van en voorkomt een hoop frustraties. "NATUURLIJK"
Geplaatst: 26 januari 201213 j Gekloond uit de supermarkt?? Vertel vertel!!! Ik hang aan je lippen (Ik ben een echte "zaai gewoon alles uit de supermarkt" vandaal...... niet verder vertellen....
Geplaatst: 26 januari 201213 j Gekloond uit de supermarkt?? Vertel vertel!!! Ik hang aan je lippen (Ik ben een echte "zaai gewoon alles uit de supermarkt" vandaal...... niet verder vertellen.... Je neemt een paddenstoel, trekt hem open in de lengte, haalt er een klein stukje uit het midden (onbesmet) en laat dat doorgroeien op gesteriliseerde rogge, dan gaat er vanuit het stukje mycelium groeien, omdat een paddenstoel eigenlijk van het zelfde materiaal is.Omdat je daar eigenlijk een lab voor moet hebben krijg je in het begin veel groene schimmel, maar na veel geduld krijg je er handigheid in. "NATUURLIJK"
Geplaatst: 26 januari 201213 j Auteur ik had het anders begrepen Anneke. De steel van een paddestoel verwijderen, de paddestoel met de onderkant, de ribbels op een gekleurd papier leggen. Wanneer je de schimmeldraden op het gekleurd papier ziet deze eraf schrapen zonder gekleurd papier en overbrengen op agar. Nadat het myceleum doorgroeid is in de agar deze op de rogge overbrengen.
Geplaatst: 26 januari 201213 j Dat is ook een goeie methode, maar ik ben lui dus wil het zo makkelijk mogelijk Het is de anijschampignon agaricus arvensis, geen amandelchampignon, die zijn bijna niet te kweken (lees:uitdaging) "NATUURLIJK"
Geplaatst: 26 januari 201213 j Auteur Allee die kosten ruim 80€ de kilo, wordt wel gegeten als een truffel. Net teveel witte champignons gegeten, wordt je zo loom vannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Geplaatst: 26 januari 201213 j Auteur Vandaag was het broed van Homegreen er.Substraat maken, rogge steriliseren en voor de Koningsoesterzwam ook nog lijnzaad gesteriliseerd.Samengevoegd met zemelen en water, en dan enten. Heb ik 2 X 35 liter Shiitake in korf. 2 X 35 liter Koningsoesterzwam. 1 X Populierenleemhoed. 1 X Beukenzwam. En nu het moeilijkste, geduld 26 januari 201213 j aangepast door Gast
Geplaatst: 26 januari 201213 j En zo groot kan die worden, dat gaat niet in dat zakje passen denk ik, misschien dat ik ze beter in de tuin kan zetten "NATUURLIJK"
Geplaatst: 26 januari 201213 j Ik ga er toch maar eens mee aan de slag....aan paardemest geen gebrek....maar rogge....ga er naar op zoek.Bedankt voor de uitvoerige info
Geplaatst: 26 januari 201213 j Auteur Anneke, hoe steriliseer jij je rogge? Ik doe een mayo pot van 500ml voor 3/4 vol met rogge, 200ml water erbij, afsluiten met alufolie.Deze in de snelkoker, gaan 4 potten in voor 40 min.
Geplaatst: 26 januari 201213 j Auteur ja mijn schoonmoeder, heb ze vandaag 2 kilo witte champignons gegeven, ze was dolblij en ik lig nu in de bovenste schuif. Ik laat haar altijd eerst nieuwe soorten paddestoelen voorproeven, heb ergens gelezen dat ze dat ook al deden in de middeleeuwen
Geplaatst: 26 januari 201213 j Ik laat de rogge een nacht weken en daarna 20 min pruttelen op een laag vuurtje en dan in het vergiet uit laten lekken en dan in pindakaaspotjes in de snelkoker een uur.Goed idee van je schoonmoeder had ik eerder aan moeten denken, dat is de enige die nu nog leeft. "NATUURLIJK"
Geplaatst: 28 januari 201213 j Auteur De kerntemperatuur van het substraat was gisteren voor alles nog net onder de 19°. Vandaag al aardig opgelopen, teken dat het werkt.Koningsoesterzwam = 22,5° optimaal is 25°-28°, dus zak warmer plaatsen!Populierenleemhoed = 24,3° optimaal is 25°, dus dat ziet er oke uit.Shiitake = 26,4° optimaal is 25° , dus iets koeler plaatsen!Beukenzwam = 27,1° optimaal is 25°, dus zak koeler plaatsen! De zakken staan momenteel in 2 kamers, met verschillende temperatuur.Moet net treffen dat de te koude in de koudste kamer staan en de te warme in de warmste kamer staan.Dus gewoon de zakken van kamer verwisselen. Wacht tot morgen om de temperatuur nog eens te meten en dan eventueel te verplaatsen, of meer gaten in de bovenkant ter uitwisseling co².
Geplaatst: 28 januari 201213 j Ge bent een perfectionist Borsalino En waar laat je ze straks fruiten, heb je daar ook nog een kamer voor "NATUURLIJK"
Geplaatst: 28 januari 201213 j Auteur Tegen ze dat ze gaan fruiten misschien naar de serre of mijn paddestoelenhok, tegen dan is het daar misschien de perfecte temperatuur, we zien wel. De eerste die in produktie komen zijn als eerste;Koningsoesterzwam vermoedelijke datum 16/3Populierenleemhoed 26/3Beukenzwam 5/4Shiitake 30/5 Deze tijden zijn opgezochte van het net. geen eigen vergelijk, nog niet, maar zal ergens wel kloppen.
Geplaatst: 28 januari 201213 j Auteur Seg Anneke ken jij Jaap van Homegreen soms persoonlijk zeer goed, je kent mijns insziens toch veel over paddestoelen?
Geplaatst: 28 januari 201213 j Ik vraag de oren van zijn hoofd, dat wel en ik lees veel op http://www.shroomery.org Maar gij weet er ook best veel van dacht ik zo ze worden groot, als is dit een close-upp ze zien er grappig uit "NATUURLIJK"
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.