Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuw project, paddestoelen kweken.


Borsalino

Aanbevolen berichten

En dan hebben we het nog niet over de leukste en makkelijke paddestoel gehad, waar je hele leuke dingen mee kan

bv een cirkel rond een boom of cirkels in je gazon of een bed in je groentetuin vol mee kunt maken

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stropharia rugosoannulata

Blauwplaat stropharia

Bietenputzwam

 

Tot Maart kun je bv een cirkel rond een boom of een plantbed even losmaken,

daarop leg je natstro waar je het broed tussen stopt, en dan een deklaag van halfgewone tuinaarde met half turfmolm.

En je hoeft verder niks te doen vanzelf groeid dan in cirkel rond je boom of plantbed je paddestoelen.

 

(Stro moet in dit geval trouwens vers zijn en niets van de spulllen bv stro of dekaarde gesterriliseerd)

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok Bors dan is het klaar. Ik zou ik de winter ergens boven de kachel drogen, in de zomer droog ik paddenstoelen gewoon buiten en haal ze in de avond binnen.

Offe dit:

 

500 gr paddenstoelen

300 ml wijnazijn

2 kruidnagels

1 laurierblad

1 theelepel dillezaadjes

10 peperkorrels

Laat de azijn met de peperkorrels, het laurierblad, de kruidnagels en de dille 5 minuten

koken en vervolgens afkoelen.

Borstel de paddestoelen voorzichtig schoon.

Snijd de grotere exemplaren in kleinere stukken.

Kook de paddestoelen 10 minuten in gezouten water. Je kan ze

ook zachtjes smoren in olie met wat sjalotje enz., zout is voor de houdbaarheid.

Laat ze uitlekken.

Doe de uitgelekte paddestoelen in een goed schoon gewassen glazen pot.

Giet de azijn op de paddestoelen in de pot.

Giet een beetje olie op de azijn en sluit de pot goed af.

Laat de pot in ieder geval 2 weken op een koele plaats staan.

Pas dan mag de pot open en mogen de paddestoelen worden opgegeten. Hooguit 3 maanden koel bewaren

n.b. Je kan de kruiden ook zelf samenstellen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee nog niet gekweekt, maar ik had laatst wel broed gekocht en toen las ik o.a in boekje dat het bijzonder leuke simpele kweek kan zijn gewoon in de tuin , ik ben er dus mee bezig en ga zowel in tuin als in bak in kas proberen om verschil te zien.

Die in kas moeten duidelijk eerder te oogsten zijn omdat ik mycelium bij kamertemp ga laten ontwikkelen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wordt mijn volgende project, wel in de kelder ze hebben geen licht nodig.

 

Door Jaap van Homegreen werd mij extra verteld dat perse de kweek in contact moet staan met tuinaarde, waneer ik bak ga gebruiken in de kas moet de bodem van de bak gedeeltelijk open zijn om het contact te maken, een deklaag alleen zou niet voldoende zijn.

Spreekt een gewoon bed in de tuin jouw niet aan Bor, ik vindt bij deze soort juist zo leuk dat het heel gewoon gekweekt kan worden voor paddestoel dan.

 

Homegreen gaat trouwens ook meer info artikelen leveren over paddestoelen Kweek.

(al geloof ik wel ook tegen betaling wat ik wat jammer vindt)

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Door Jaap van Homegreen werd mij extra verteld dat perse de kweek in contact moet staan met tuinaarde, waneer ik bak ga gebruiken in de kas moet de bodem van de bak gedeeltelijk open zijn om het contact te maken, een deklaag alleen zou niet voldoende zijn.

Spreekt een gewoon bed in de tuin jouw niet aan Bor, ik vindt bij deze soort juist zo leuk dat het heel gewoon gekweekt kan worden voor paddestoel dan.

 

Homegreen gaat trouwens ook meer info artikelen leveren over paddestoelen Kweek.

(al geloof ik wel ook tegen betaling wat ik wat jammer vindt)

 

Ik wilde de bietenputzwam ook gaan kweken en heb het aan de man van Homegreen gevraagd, maar het hoeft dus geen contact te maken met de aarde, wel een soort van afdeklaag met tuinaarde of bladaarde en turfmolm en daar zitten die goeie bacteriën in.

 

Borselino, wat gebruik jij als deklaag voor je champies?

"NATUURLIJK"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anneke, de dekgrond was bij het pakket doorgroeide compost.

Dus geen idee wat de samenstelling is.

 

Had het gelezen op de grote zakken die bij Mycobois lagen waar ze van hebben meegegeven.

Waren zakken speciaal bedoeld als dekgrond voor champignons.

 

Als de grijze hersenmassa me niet in de steek laat was het zwartveen-rijpe compost-kalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaap leest gezellig mee ( ) denk ik want ik kreeg net email dat dekaarde toch voldoende bacterieen voor de kweek bevat en dat gaten in bodem meer noodzakelijk zijn voor de goede afwatering.

Nuja in iedergeval moet dan kweken in kelder van deze soort kunnen Bor !

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans had volgende in gedachten voor de bietenputtenzwam.

 

Gepasteuriseerd stro of houtsnippers (zoals voor oesterzwam) in een doorzichtige zak (van die goekope stortzakken van de Action) mengen met het broed, deze aan de sluitkant enkele keren kort opvouwen en dichtnieten of plakken, de zak platmaken zoals een zak potgrond, wel iets dikker een 20 à 25 cm.

 

Gaatjes erin prikken en in een pvc bak leggen om doorsijpelend vocht op te vangen.

 

Na 4 weken als het substraat doorgroeid is de bovenkant rondom opensnijden en afdekken met de dekgrond bestaande uit 50% zavel & 50% turf en natmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is Anneke dat ieder paddestoel andere aanwijzing heeft,

zelf denk ik dat Nameko niet vergelijkbaar is met Bietputzwam ivm dekgrond, als je dat bedoeld.

 

Leuk trouwens om Nameko op substraat te zien waneer je een x tijd hebt hoor ik graag uitgebreid hoe je het precies gedaan hebt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is Anneke dat ieder paddestoel andere aanwijzing heeft,

zelf denk ik dat Nameko niet vergelijkbaar is met Bietputzwam ivm dekgrond, als je dat bedoeld.

 

Leuk trouwens om Nameko op substraat te zien waneer je een x tijd hebt hoor ik graag uitgebreid hoe je het precies gedaan hebt.

 

De Nameko groeit regelrecht op de rogge broed, heb er alleen een laagje coco coir over gedaan en toen in de bak met perliet gezet, daarna het hele handeltje in de kelder met een lampje er boven, het is daar ongeveer 15 graden denk ik.

Zo heb ik ook champion gekweekt, ook regelrecht op de rogge broed.

"NATUURLIJK"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...