Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuw project, paddestoelen kweken.


Borsalino

Aanbevolen berichten

Borsalino, hoe gaat het met de shiitake bak?

Ik heb een 3 liter bak met grijze oesterzwam van mini champ gekocht, heeft iemand hier ervaring mee?

Het stro is donker bruin, lijkt me niet alleen gepasteuriseerd, eerder gecomposteerd, wist niet dat dat nodig was bij oesterzwam.

Moet het eerst 2 weken wit laten worden en dan sneetjes in maken, ben benieuwd.

"NATUURLIJK"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De draadkorven met gepasteuriseerd stro en koudwater stro zijn niet volgegroeid met witte schimmel.

 

Wel verschijnen er enkele oesterzwammen, had ze onder de folie verpletterd zien zitten snakken naar adem.

 

Heb de folie dan maar van de korven afgehaald.

 

De koudwater stro opzet geeft minder zwammen en ziet er op sommige plaatsen zwart uit en er komen ook andere kleine zwarte paddestoeltjes uit.

 

Denk dat geënt met stro uit eerdere opgezette culturen niet agressief genoeg is om de boel te doorgroeien.

 

Hans heb jij dit al met succes gedaan zoals met vers graanbroed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja in zomer buiten geen probleem paar keer gedaan, dat ging prima opbrengst gelijk geen opvallend mindere opbrengst volgens mij ook goed mogelijk om bv iemand op die manier aan

kweekportie te helpen,

 

Maar nu in winter gaat het minder goed Jet heeft kweek portie gehad en bij haar slaat het nog niet aan,

maar ik denk dat het op den duur wel gewoon komt.

Bij mijzelf gaat het iets beter ik zie onder stro stukken die doorgroeid beginnen te raken maar ik had verwacht dat het 2 tot3 weken zou duren maar dat duurt in winter binnen bij 21 graden duidelijk langer dan buiten in zomer met wisselende temp.

 

Ik merk dus ook verschil maar denk dat het niet aan broed ligt/hergebruik MAAR AAN SEIZOEN binnen teeld vindt ik wat lastiger dan buitenteeld deze laatste gaat zo vanzelf dat heel makkelijk is, maar binnen is er iets nog niet goed ik vermoed gewoon niet de optimale temp maar heb even geen tijd om er inte duiken ik dacht dat 21 graden gewoon goed was voor mycelium doorgroei in stro maar blijkbaar heb ik dat verkeerd onthouden, hoewel het dus wel aan de gang is maar langzaam, mischien heb ik nu te donker staan.

 

 

Het zwart worden bij je vindt ik/denk ik een vocht probleem, waarschijnlijk condens water, wat terugloopt op je kweek.

 

Ik heb nog nooit een vreemd paddestoeltje zwam spontaan erin gekregen, ik denk dat je dan ook beter geen broed daar vandaan afpakt voor nieuwe kweek.

En ik steriliseer substraat niet, nouja waarschijnlijk tot nu geluk gehad.

dat moet je verkomen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mm mischien heb je gelijk je steriliseerd je poes, maar ik dacht ook als je bv iets kookt dat bact dood zijn je dat

steriliseren noemt, ik weet het eigenlijk niet.

Bij Pasteuriseren denk ik aan vieze melk die niet in ijskast hoeft om goed te blijven.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de stammetjes Shiitake in de serre komen weer 3 jonge exemplaren piepen.

 

De stammetjes winteroesterzwam buiten komen er ook weer op, maar net als de vorige keer vlak tegen de grond.

Met dit weer spatten ze vol met modder de kiekes

 

 

Het zal wel een écht stomme vraag zijn, maar heeft zo'n stammetje een boven- en onderkant dan? Anders kan je ze na deze keer omdraaien, misschien dat je je paddestoelen dan helemaal bovenaan krijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik geloof we3 dat dit grijze oesterzwam is, maar vruchtlichaaml deze groeien no enorm uit.

Denk beneden in je keuken bij 3 graden prima voorzichtig met water geven mischien geen eens nodig ik doe dat nooit.

Mijn emmer is ook helemaal doorgroeid nog geen vruchtlichaamjes als bij jou, ik ga mijn emmer morgen ofzo in buitenkas zetten.

 

Mischien moet je de zak, in emmer leggen en voorzichtig helemaal openscheuren, maar niets stro verstoren, daarom gebruik ik zelf bak die je open kan doen met deksel, met plastic lijkt mij dat de paddestoelen er onder groeien en mischien klem komen.

 

gaat goed Jet, we hadden gewoon geduld nodig, ik zou even deze vlucht afwachten tot je geoogst heb 1 x en dan

zou ik gelijk weer opnieuw kweek opzetten dat je met meer mycelium grotere oogst kan opzetten verwachten.

 

leuk he zo lijkt het nog niks, en zo gaan ze hard, paddestoelen is leuk en zo weten we dat we elkaar mycelium kunnen geven.

 

Bor je gaat goed, mooie foto's

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appelvrouw, de bovenste lijkt op gele oesterzwam de onderste op een grijze.

 

Denk dat Hans je wat in de nek gedraaid heeft

 

Bij mij op de stammetjes Oesterzwam komt een Judasoor me lijkt, op een gedeelte waar een dikke zijtak is vanaf gezaagd.

 

De Zalmoesterzwam op substraat gebeurt niet veel meer.

 

Bij de Shiitale op substraat viel ook precies stil, heb temperatuur substraat gemeten en dit was amper 16°.

 

Heb dan de bakken verwisseld, de Shiitake op de verwarmde onderbak en heb die op 21° gezet.

 

Nu afwachten, Shiitake oogst leek me Primo tegenover de Zalmoesterzwam.

 

De korven met stro substraat en Grijze Oesterzwam heb ik verplaatst vanuit de serre naar buiten, het stro droogde te snel.

 

Op de stammetjes Shiitake in de serre komen er elke dag bij, giet wel elke dag aan de voet van de 3 stammetjes 10 liter water over de stammetjes heen als een bui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Morgen haal ik verse pakketten witte champignoncompost.

De opbrengst was iets meer dan 6 kilo voor de bruine en bijna 8 kilo voor de witte.

Daar de witte doorlopend meer kwaliteit gaven neem ik enkel nog witte.

De smaak was zo goed als zelfde.

Enkel bij de eerste vlucht bruine was er enigzins smaakverschil tegenover de witte.

 

Bestel ineens bietenputtenzwambroed de bruine en de gele, of als het in stock is meenemen.

Dan met de mevrouw nogeens doornemen de teelt ervan in de kelder.

 

 

 

De stammetjes winteroesterzwam doen het goed met dit warme winterweer.

Elke dag komen overal vluchten bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had wat oesterzwam plugs besteld bij Groenetakken. Dat is alweer een week geleden. Hoop niet dat ze zijn zoekgeraakt tijdens de kerstdrukte.

Graag zou ik er twee grote hazelaarstammen mee infecteren.

Ook heb ik een paar verse eikenstammen kunnen bemachtigen. Misschien iets voor shiitakes? Een obscuurdere paddenstoel lijkt me eigenlijk leuker. Iemand ideeen voor eikenstammen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...