Jump to content

Alternaria in aardappel?

Recommended Posts

De afgelopen week viel me op dat ik in het onderste blad van mijn aardappelplanten zwarte stipjes zag. Dat leek eerst op het afsterven van oud, aangeaard blad. Maar het verspreidt zich ook naar jonger, groen blad.

Op Phytophtora lijkt het niet, het zijn ook allemaal Sarpo Mira planten.

maar de omschrijving van Alternaria oftewel "Early Blight" komt wel verdacht overeen. Bruine vlekken met concentrische ringen die hier en daar hoekig begrensd worden door bladnerven. Oprukkend vanaf de oudere bladeren.

Herkent iemand dit? en kan/moet ik er wat tegen doen?

Ik heb ook een kasje met tomaten in mijn tuin staan waar ik zuinig op ben.

01010914_zpsikv3ek3i.jpg

01010909_zpscjrxjstr.jpg

Ik herken dit wel, heb het ook ooit in mn Tiamo vroege aardappel gehad (ook hoge Phyto resistentie).

Omdat het vroege aardappelen waren hoefden ze niet meer echt lang in de grond te zitten dus heb er toen verder niets aan gedaan. Plantjes waren tegen oogsttijd behoorlijk geel maar stonden ook wel nat die keer (ook een nat jaar).

Dit jaar zie ik het ook bij een paar soorten bij mn buurman.

Ja je moet er wat aan doen, of je aardappelen ruimen, of als je geen bezwaar hebt chemisch bestrijden.

Ik weet niet of er voor de particulier een bestrijdingsmiddel aanwezig is.

Met het huidige weer, warm en vochtig, zal er een explosieve expansie voorkomen en veel schade gaan veroorzaken, ook bij buur tuinders.

Volgens wikipedia is het een schimmel die ook nog eens in verband gebracht wordt met nare ziekten en allergiën bij de mens.

Peter.

Ik heb nog eens rond gegoogled.

Het is geen demonische infectie als Phytoftora.

Op Wikipedia staat inderdaad dat het geslacht Alternaria (welke soort(en)?) in verband wordt gebracht met allergie binnenshuis, maar dat is wat te vaag, Mijn aardappelen staan buiten en sommige Solanum soorten worden ook in verband gebracht met ernstige vergiftigingsverschijnselen.

Doorslaan naar de knol hoeft ook niet te gebeuren, andersom van knol naar plant ook niet als ik het goed begrijp.

Ik ga niet bij de boer bedelen om gif van Basf of Syngenta en laat het zijn beloop. Als planten geel zijn rooi ik ze en kijk ik wel hoe de piepers eruit zien.

Als je het op zijn beloop laat, is dat niet zo netjes tegenover je buur tuinders die kan je dus gemakkelijk besmetten.

De schimmel plant zich voort in de grond en kan daar ook gemakkelijk overwinteren, en jij bent bezig de bron in stand te houden.

Overigens het kan ook je tomaten aantasten.

Zie de website van kennisakker.

Gelukkig zit ik een eind weg

Peter.