Flup Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Ik heb deze beestjes in de sugar snaps en ze zorgen ervoor dat de peulen niet mooi glad aanvoelen, maar dat ze minipokken krijgen. Geen idee wat het is, misschien kunnen jullie daar antwoord op geven? In het midden van deze peul zit zo'n langwerpig oranje beestje. Ze hebben het wel naar hun zin op mijn peulen, want inmiddels zitten ze op al mijn peultjes helaas. Ik wrijf het er gewoon af en eet ze wel, maar het liefst heb ik deze beestjes natuurlijk niet. Quote
Frans Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Het zijn larven van de erwtentrips. Volwassen tripsen en hun larven zuigen sappen uit de peulen waardoor deze misvormd raken . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Flup Geplaatst: 25 juni 2016 Auteur Geplaatst: 25 juni 2016 Bedankt, nu kan ik tenminste googelen wat je daar het beste tegen kunt doen. Quote
Frans Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Zonder pesticiden is dat lastig hoor. Ze overleven in de grond en kunnen ieder volgend jaar een grotere plaag gaan worden. Ik heb ooit eens noodgedwongen een paar jaar geen erwten meer geteeld om op die manier van de trips af te komen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Flup Geplaatst: 25 juni 2016 Auteur Geplaatst: 25 juni 2016 Ai, dat is minder dus. De sugar snaps zijn erg lekker en die wil ik volgend jaar ook in mijn tuin hebben. Het is blijkbaar net zoiets als galmijt wat ook elk jaar sterker terugkomt (heb ik nu al een paar jaar in mijn aalbessen) en waar ook weinig tegen te doen is. En dan dit al meteen in het eerste jaar dat ik bonen in de tuin heb, jammer. Ik ga eens opzoeken wat ik er milieuvriendelijk tegen kan doen. Mijn grond is sowieso niet mooi in evenwicht, daar is denk ik al winst te behalen, al zal dat niet direct voor deze trips (of de galmijt) gelden. Bedankt weer voor je antwoord. Quote
pippi Geplaatst: 16 maart 2017 Geplaatst: 16 maart 2017 Ik heb geen oranje beestjes in de sugarsnaps, maar bruine beestjes in de doperwten. Ik had nog een zakje erwten liggen dat eigenlijk over datum was, toch gezaaid, en het verbaasde me niet echt dat deze lading minder goed kiemde dan de andere erwten. Vanavond wilde ik de zaailingen die wel op waren gekomen overpotten, en toen vond ik in sommige niet-gekiemde erwten kleine bruine beestjes. De erwten waren ook half opgegeten. Ik heb erop gegoogled, maar ik kan niet vinden wat het precies is. (Sorry geen foto, ik griezelde er een beetje van dus heb de aarde meteen in de grijze bak gekieperd en de zaaitrays met kokendheet sop schoongemaakt.) Iemand enig idee wat het geweest kan zijn? En zal ik de zaailingen die wel goed zijn maar uit dezelfde tray komen wel of niet uitplanten? Quote
pippi Geplaatst: 16 maart 2017 Geplaatst: 16 maart 2017 Nee ik denk geen bonenkever, want die maakt van die gaatjes. Mijn aangetaste erwtjes zagen er aan de buitenkant nog wel gaaf uit, maar in het midden rot/opgegeten. En ik vraag me trouwens ook af; zijn ze niet opgekomen omdat ze aangetast waren, of zijn ze aangetast omdat ze niet opgekomen zijn en zijn gaan rotten? Quote
Goldfish Geplaatst: 18 maart 2017 Geplaatst: 18 maart 2017 @ Flup. Die galmijt in de aalbessen, kunnen de problemen toevallig ook niet veroorzaakt worden door de bloedblaarluis? Deze zijn niet erg hinderlijk voor de plant, maar als je er echt van af wil wel goed uit te roeien door in de winter de plant met Vruchtboomcarboleum te behandelen. Quote
Flup Geplaatst: 18 maart 2017 Auteur Geplaatst: 18 maart 2017 @GoldfishDaar heb ik even op gezocht, bloedblaar bladluis. Die zit niet in mijn bonen, maar wel op mijn aalbessen inderdaad! En heel veel ook! Heb er weinig tegen gedaan (bladeren plukken helpt niet), maar met jouw tip ga ik zeker komende winter aan de slag. Bedankt! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.