Ga naar inhoud

Aardbei / luis / brandnetel(thee): hoeveel verdund?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn doordragende aardbeienplanten hebben luis. Niet heel veel, maar net wel op de ontluikende bladeren / bloemstengels. Daarom wil ik er iets aan doen. Besproeien met brandnetelthee / verdunde brandnetelgier.

Maar hoeveel verdund? (lezen, zoeken, en weer lezen geeft mij niet echt een antwoord)

Mijn plan: Ik heb 10 brandneteltoppen van ongeveer 10 cm, totaalgewicht 25 gram, in 2 liter water tot ca 70 graden verhit (na een uurtje is de kleur van de oplossing ongeveer die van thee, maar dan groenig i.p.v. bruinig). Dit ga ik 24 uur laten staan, filtreren, en dan toepassen (en na 5 dagen nog eens). Vernevelen met een huis-tuin-en-keuken bloemenspuitje, direct op de planten.

Vraag: is de sterkte goed om onverdund te vernevelen?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Goede vraag Henk, als meststof moet je brandnetelgier zeker 1/10 verdunnen wil je op veilig spelen. Over brandnetelgier als bestrijdingsmiddel tegen bladluizen durf ik je geen advies te geven. Ik heb ook nog even gegoogeld maar ik heb geen betrouwbare bron kunnen vinden waar je vraag beantwoord wordt. Wel veel hobby websites met uiteenlopende beschrijvingen (onverdund gebruiken of 1/10) maar daar durf ik niet van te zeggen of die informatie klopt. Ik heb wel het volgende zinnetje op het vara vroege vogels weblog gevonden:

Als je de gier wilt gebruiken als meststof moet hij tot 10% verdund worden. Wil je er luizen en andere insecten mee bestrijden dan moet het aftreksel tot 20% verdund worden.

Wie weet het antwoord? Misschien staat er iets in het Velt handboek?

Geplaatst:

Volgens mij hoef je met een plantenthee van brandnetel niet te verdunnen (het verschil met plantethee en gier is belangrijk), wel een beetje groene/zachtezeep erdoor

ik dacht dat je maar een paar aardbeiplantjes hebt dan is het slimmer om de oplossing op de luisen plekken te kwasten dan sproeien want met het lekwater moet je wel uitkijken dat niet teveel liever niks bij de plant zijn wortels komt.

verder niet tijdens zonnige uren gebruiken.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
... Misschien staat er iets in het Velt handboek?

Ik heb het even nagekeken. In de paragraaf over bladluizen word niets vermeld over verdunningen.

Wel twee andere opmerkingen:

- Het effect is wisselend. Herhaling is meestal noodzakelijk.

- Een mengsel van groene zeep zou ook werken (in combi met brandnetel? de tekst vind ik niet helemaal duidelijk)

Eigen ervaring met kamerplanten: mengsel van water, spiritus en zeep werkt. Maar niet veel op de aarde knoeien, dan gaat ook de plant dood. Een kwastje werkt voor kamerplanten vaak beter dan sproeien.

Geplaatst:

Dank voor antwoorden.

Het is nu in ieder geval duidelijk dat het niet duidelijk is

Eén van de al eerder op internet gevonden meningen wil ik jullie niet onthouden:

"Leg één kilo brandnetels gedurende minstens één dag en één nacht te week in een liter water. Doe het vocht (genaamd netelgier) in een plantenspuit en ga er de luizen mee te lijf."

1 kilo in 1 liter? Mijn 10 topjes van 10 cm elk wogen in totaal 25 gram, 2 liter toegevoegd. En dan 40x zoveel in 1 liter? Een kilo brandnetel is misschien wel een vuilniszak vol. Deze "tip" wordt het dus zeker niet.

Goed. Na 24 uur is de vloeistof donkergroen. Kleurintensiteit vergelijkbaar met slappe koffie, maar dan uiteraard groen. Gezeefd, en daarna gefilterd (met een koffiefilter), om de bloemenspuit niet te laten verstoppen.

Als het morgen wat droger is (planten zijn nu zeiknat van de regen) ga ik de eerste behandeling doen, met de bloemenspuit. Ik voeg nog geen zeep en/of spiritus toe. Eerst eens zien of het zonder kan.

Resultaat meld ik hier na twee behandelingen, over ongeveer 10 dagen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Een update: Na twee behandelingen met de slappe brandnetelthee zijn de luizen verdwenen. Wel de bloemenspuit gebruikt, daarmee bereik je beter alle gedeelten van de aardbei rozet . Ik kon me namelijk niet voorstellen dat een zo slappe thee effect op de bodem zou hebben. Sterker nog, als daar kleine luizen / eitjes liggen, dan worden die automatisch meebehandeld.

Echter: heeft de brandnetelthee geholpen, of zijn de weersomstandigheden in het nadeel van de luis veranderd, heb ik uitgehongerde lieveheersbeestjes op bezoek gehad, leggen luizen alleen in mei een ei, iets anders? Een volgende keer behandel ik slechts een gedeelte, en kijk of er verschillen zijn...

Geplaatst:

Had dit topic gemist, zover ik weet:

Zoals Hans al zegt, hoef je thee niet te verdunnen, bij brandnetelgier, grofweg: 1 op 10 voor spuiten/vernevelen, 1op 20 voor schenken aan de stam van de plant.

Even a broken clock is right twice a day

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...