jootje Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Ik heb het idee dat de sjalotten binnenkort geoogst kunnen worden, ze gaan nu plat liggen, en de uien liggen nu gedeeltelijk boven de aarde....Slim om te wachten op droog weer? Enne...een foto van mijn brocolli.....eind van de week brocolli eten! Het klinkt misschien zweverig, maar ik vind het zo byzonder dat je maanden geleden zo`n zaadje in de grond stopt, er een idioot grote plant tevoorschijn komt en dat er dan nog heuse brocolli in groeit ook! Mijn ouders hadden ook altijd een groente tuin....en nooit heb ik daar over na gedacht, of het byzonder gevonden....en nu? Ik vind alles byzonder! Ik wilde maar dat ik er toen aandacht en waardering voor had gehad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Als je ze wil bewaren even wachten tot ongeveer 2/3 van het loof verdord is (eind juni/juli). Daarna laten drogen en loof verwijderen.Als je ze vers wilt gebruiken kan je er zo nu en dan wat oogsten. Platliggen kan al een eerst teken zijn maar kan ook door harde regen / wind komen.Zie ook: sjalotten-oogsten-t2012.html Ik vind het ook elke keer weer geweldig dat je uit zo'n zaadje zo iets kunt kweken. Soms is de natuur best fascinerend niet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted June 18, 2011 Author Share Posted June 18, 2011 Absoluut facinerend! Vond ik zowiezo al, wat " gewoon" de natuur betreft, maar nu ik er dus echt met mijn neus op zit, met die groente, zie je het nog veel meer/duidelijker. Vind het echt genieten...dat tuintje van me! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carsten888 Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 even wachten tot ongeveer 2/3 van het loof verdord is (eind juni/juli).dat lees ik dus ook in verschillende boeken, maar die van mij gingen bloemen maken, niks afsterven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 De oorzaak van het aanmaken van bloemen moet je ergens anders zoeken, zoals stress (bijvoorbeeld door droogte). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bozo Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Het feit dat ze plat gaan liggen zegt al genoeg.......ze zijn aan het afrijpen.Je kan ze nu oogsten, als je de sjalotten nu langer laat staan en je krijgt regen dan gaan de stelen net boven de knollen rotten.Uiteindelijk kun je dan veel weggooien.En veel groter worden ze echt niet meer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts