Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik wil knoflook gaan poten dit weekend, ik kom veel info tegen maar er is me nog iets niet geheel duidelijk. Ik heb kleigrond.

Qua wisselteelt komen ze op de plek waar tomaten stonden, daar heb ik destijds compost in verwerkt en ik zal de grond verreiken met nieuwe.

Zal ik er een dikke laag compost opgooien en daar de knoflook in poten, of gewoon goed vermengen met de grond?

En moet ik het bed wel of niet mulchen, zoja waarmee is dat het beste? Of is een dikke laag compost voldoende?

Ik heb overigens biologische knoflook uit de supermarkt, en ook gewone van de groenteboer waarvan hij zei dat deze wel uitlopen als ze te lang liggen dus die lijken me ook geschikt.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik stel voor om verder te gaan in het nieuwe draadje Knoflook ervaringen 2017-2018

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Het is eigenlijk meer een vraag dan een verslag van hoe het gaat wat RobN naar voren brengt, misschien dat er een algemener knoflook topic voor is... weet ik niet.

Ik probeer gewoon een antwoord te geven: Alliums hebben weinig problemen met klei, zelfs zonder grondverbetering wordt dat wel wat. Als je eerder al compost door de grond hebt verwerkt hoef je op zich niet zoveel werk meer van de grond te maken, kan wel, maar je kunt ook ruime pootgaten maken, daar compost in, teentjes er in en het daarbij laten.

Mulchen met nog niet vergaan materiaal zou ik persoonlijk niet doen bij opkomend spul, want half vergaan materiaal trekt allerhande beestjes aan, en die willen zich ook wel eens te goed doen aan jong, ontluikend spul... Met oude compost kun je eigenlijk niet fout gaan, maar ik zou er niet een laag compost bovenop doen, want dat zou dan bloot staan aan erosie door zon, regen en wind, dat zou ik een beetje zonde vinden van de compost zelf.

Belangrijk is dat er een goede afwatering is, zodat je knoflook niet wegrot, want het moet een lange natte winter staan. Bij knoflook op klei, dat van zichzelf een slechte waterhuishouding heeft, kun je ruggetjes maken. Als je zowel ruggetjes hebt als toegevoegde compost, dan zal knoflook normaal geen probleem meer hebben met wat voor weer dan ook.

Geplaatst:

Tnx hier kan ik wat mee. Ik zal dan niet mulchen, hooguit dan in de geultjes? Heb nog die bodembedekker briketten van de action, is grove kokos

Onkruidmanager 1.0

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic