Waaslander Geplaatst: 30 oktober 2016 Geplaatst: 30 oktober 2016 Een maand of 2 geleden de rijpe compost geoogst bij heraanleg gazon en bakken te verplaatst. En omdat ik er eigenlijk ook steeds meer gebruik dan dat ik er kan produceren zal er weer aangevoerd moeten worden . De onrijpe compost en nieuw materiaal gaf onmiddelijk weer 1 volle compostbak . Zou deze binnenkort omzetten en wat stalmest tussen mengen.In gemeentelijke compost zijn steeds geen of weinig wormen en dergelijke te zien .(vermoed door hogere temperaturen ). Om univorme compost te krijgen dacht ik er aan om zo goed als rijpe eigen compost te mengen met aangevoerde compost ,en deze nog een tijd te laten narijpen. Nu lees ik in "wat heb je vandaag in de tuin gedaan" Over de mogelijkheid om bij het omzetten en mengen van vergaarde groenafval en stalmest ook al de aangevoerde compost te mengen . Zal een univormere eindresultaat geven vermoed ik , maar belemmer deze niet de compostering ? Omdat deze niet meer gaan broeden (of minder) minder interessant zijn voor compostverwerkende insecten (waarom ook afgeraden word grote hoeveelheden koffieprut toe te voegen aan composthoop) Ik denk aan een verhouding 2/3 eigen materiaal/stalmest en 1/3 aangevoerde compost. Hebben hier nog mensen ervaring mee en hoe doen jullie dat ? - compost mengen als eigen compost zo goed als rijp is en nog wat laten narijpen- einde van het jaar stalmest en vergaarde materiaal mengen met aangevoerde compost- mengen juist voor verbruikWant vermoed dat weinige genoeg te composteren materiaal hebben om over gans de tuin te verspreiden de compost. Quote
weknow Geplaatst: 30 oktober 2016 Geplaatst: 30 oktober 2016 Eigenlijk snap ik het niet zo goed. Rijpe compost is compost. Mest, vers groenafval is dat niet...dat moet je eerst zijn tijd geven om compost te worden. Gemeentelijke compost is - althans hier - nog niet rijp....Ik laat dat als het kan nog een half jaartje rijp worden voor gebruik...hoewel als wintermulch het wel zou kunnen. Waarom je van dat alles een "uniform geheel" zou willen maken......begrijp ik niet. Het lijkt er eerder op dat je compost en allerlei ingrediënten die gecomposteerd zouden kunnen worden, verwart... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Waaslander Geplaatst: 30 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2016 Ik dacht dat er verschillende soorten compost bestonden.Wat onder meer aangeboden word-Groencompost-GFT compostVerschillen in samenstelling http://www.vlaco.be/ Meng je er tijdens het composteringsproces dierlijkmest tussen . Beinvloed deze toch ook uiteindelijke samenstelling ? Om geen verschillende bakken met rijpe compost te moeten staan hebben en toch een reserve te hebben om tijdens het jaar te gebruiken (mulchen tussen planten na opkomst potgrond te maken) lijkt het me handig om deze op voorhand te mengen . En ook door de jaren een zo stabiel mogelijke samenstelling te krijgen van de eigen gemaakte potgrond . tomaten worden hier in potten gekweekt door een vaste samenstelling van de potgrond waar ze in worden geplant worden en ervaring met de jaren de voeding voor de planten te optimaliseren ?bij bepaalde samenstelling te veel voedsel in 1 keer . Anderzijds na bepaalde tijd een tekort aan bepaalde stoffen . Zo kunnen voorspellen voordat je aan de planten moet merken dat ze een tekort hebben . De gemeentelijke compost ziet hier net uit als de vlaco compost .Dus uitgezeefde compost deze lijkt me rijp . Quote
henkg Geplaatst: 30 oktober 2016 Geplaatst: 30 oktober 2016 Nu lees ik in "wat heb je vandaag in de tuin gedaan"Dat is wellicht mijn bericht.Ik had / heb:1. Redelijk verse paardenmest, heel weinig stro e/o hennep ertussen2. Gemeentecompost, van uitsluitend groenafval (takken / struiken)3. Eigen groenafval van mijn moestuin. 1. is vers en te compact2. is droog en een beetje houtig3. is /wordt nattig Daarom heb ik laagjes van 1 / 2 / 3 gedaan.Leek me wel goed (niet gebaseerd op enige kennis of informatie). Verder is het zo wel makkelijk, anders heb ik 2 a 3 hopen van verschillende samenstelling. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Waaslander Geplaatst: 30 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2016 Nu lees ik in "wat heb je vandaag in de tuin gedaan"Dat is wellicht mijn bericht........Leek me wel goed (niet gebaseerd op enige kennis of informatie). Verder is het zo wel makkelijk, anders heb ik 2 a 3 hopen van verschillende samenstelling.Inderdaad het was u bericht.Het te composteren materiaal is hier in het totaal te veel bruin materiaal volgens mij. Bestaat een groot deel hagensnoeisel (grootste deel jaarlijkse scheerbeurt haagbeuk). Gras word gemulchen scheelt heel wat in tijd. Onkruid is beperkt door te mulchen en te harken en word als het nog redelijk klein is gewied en dient meestal als groenvoer voor de kippen. Ander groenafval beland ook een deel bij de kippen. Daarom zou ik deze mengen met dierlijke mest met weinig bruin materiaal in . Dus ik zat met zelfde gedachte verschillende hopen met verschillende samenstelling vermijden. Aan het zoeken geweest naar samenstelling oorsprong van de gratis compost hier . Bij ophaling onderscheid men 3 soorten .1) GFT ingezameld aan huis tegen betaling2) tuinafval mag naar containerpark gebracht worden tegen betaling3) snoeihout word 4 maal per jaar gratis opgehaald en kan je gratis naar containerpark gebracht worden . 1 vind ik niet hoe het verwerkt word.2 en 3 zelfde uitlegHoe wordt snoeihout verwerkt?Het tuinafval dat op de recyclageparken en via de huis-aan-huisinzameling wordt ingezameld, wordt verwerkt in een groencomposteringsinstallatie.Het composteringsproces gebeurt in 4 grote stappen:• Het aangevoerde materiaal wordt gewogen en geregistreerd. Vervolgens wordt het materiaal verhakseld. Dit gebeurt door middel van een professionele verhakselaar met een capaciteit van 50 ton per uur.• Vervolgens gebeurt een voorcompostering. Hierbij wordt het verkleinde materiaal in composteerbunkers gebracht gedurende één week. Hierdoor ontstaat een levende biomassa.• De aanwezige biomassa wordt in een volgende fase gedurende 2 weken onderworpen aan een nacompostering. Dit gebeurt door een intensieve beluchting en bijhorende bevochtiging.• Ten slotte wordt de reukloze compost gezeefd. Het grove materiaal wordt opnieuw gehakseld en terug in het composteringsproces gebracht. De tussenfractie (12 - 40 mm) wordt als structuurmateriaal bijgemengd of kan als "mulching" of bodemafdekmateriaal worden verkocht. Het fijne materiaal (0 - 12 mm) wordt als compost verkocht.Het volledige compostproces verloopt computergestuurd (beluchting, bevochtiging, etc.). Tevens wordt grote zorg besteed aan het minimaliseren van alle mogelijke ongemakken (bestrijden geurhinder, afvalwater, lawaaihinder van het productieproces en transport, ...). Bron MIWA Kleinste fractie kunt je hier aangeraken als particulier. Quote
simke Geplaatst: 1 november 2016 Geplaatst: 1 november 2016 Hoi Het is moeilijk te Beordelen. Maar als ik 1 kub bak op zet en een 3 weken later weer 1 kub op zet en ik doe daar de zelfde mest soort in. Dan breng ik ze na 2 a 4 maanden bij elkaar. En zet ik tussendoor ook om. Zo heb ik weer ruimte om een nieuwe bak op te zetten. Maar ik stop de mest bij het opzetten er al bij. De omzetting van een de warmte in de compost hoop vind plaats in de eerste 4 tot 6 weken. Daarna wordt de composthoop niet meer heet. En komen de insecten hun werk doen. Als je weet hoe oud de compost is van de gemeente dan weet je ook hoe oud jou compost is en dan kan je ze wel mengen. Maar houd er rekening mee dat het organisme van de compost van de gemeent behandeld kan zijn. Je kan ook diverse malen gaan struine in de natuur. En zo vers materiaal bij elkaar zoeken. Stroo /.droog materiaal. er bij mest een laagje tuin grond of compost water (lavameel) opitioneel bij en composteren maar. Je moet wel de ruimte hebben om te kunnen composteren. Zo laat ik in mijn boomgaard een groen bemesten groeien en deze oogst ik ook voor groen materiaal voor de compost hoop. Als je compost hebt waar je nog kan zien wat het is dan is dat compost van 3tot 4 maanden oud. Composteren is voor uit werken. Ik zet in een kubs bak ook wel een schotje met planken. Na dat ik heb omgezet. Splits ik een van mij kubs baken en bouw ik de hoogte in. Zo dat een ander weer leeg komt. En ik daar weer opnieuw kan beginnen. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn antwoord. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.