Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ook toevallig zeg! Wij doen al 20 jaar niet meer aan verjaardagen sinds wij geemigreerd zijn (lekker rustig hahaha) en zal ik het zelf moeten kopen. Wat had jij erin gedaan? Nu in mijn kasje staat hij er zo bij. Zie achteraan.  

20241021_115243 blauw.jpg

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)
9 minuten geleden, Dahli zei:

hetzelfde principe

Het verschil zit erin dat alles in plastic is, en je weet dat als het geen goede plastic is, dat loslaat b.v. na veel gebruik. Moeilijk.
Ik zag ook deze. Ook alles plastic. Die van de Bolster is van glas, maar de zeef is wel van plastic natuurlijk.
https://www.samenhaus.de/duerr-samen-keimschale/a-535434 @Dahli
Want die ik via mijn zadenfa kan bestellen is wel duurder, maar die bestel ik dan samen met mijn zaden eventueel.
https://www.samenhaus.de/sperli-samen-sprossenbox-fuer-keimsprossen/a-875

aangepast door Petrasmoestuin

@Petrasmoestuin bedoel je die glazen? Die kan je kopen bij de bolster of bij Odin bijvoorbeeld. Mijn tuincentrum heeft ze ook.  Dille en Kamille heeft ook precies dezelfde. Ze zijn rond de 10€. En ook ik ben er enthousiast over. Gaan geen zaadjes doorheen. Ik vind het wel rottig om het roostertje schoon te maken. 

Iemand daar nog een tip voor?

aangepast door hazeltje

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
4 minuten geleden, hazeltje zei:

Iemand daar nog een tip voor?

Nadat alle worteltjes eruit getrokken zijn, gaat het makkelijkst vanaf de bovenkant, even weken in warm water. Afwasborstel er overheen en schoon 😊.

• Thanks 2
Geplaatst:

Ah, dan probeer ik dat de volgende keer. Even in heet water weken. Dat deed ik nog nooit. 

• Like 1

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
14 uren geleden, Dahli zei:

glazen schaaltjes mooie

En hopelijk ook duurzamer..( en hoeven vast niet helemaal uit China te komen)  als ze niet stukvallen😉

ik leg altijd een mini laag watten op mijn egeltje op een gewoon bord met watten gaat het ook prima met tuinkers

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 4 weeks later...

Mijn oude plastic kiemtoren was minstens 20 jaar oud dus ik heb hem maar eens weggegooid. Werd toch wat ranzig en lastig schoon te maken.

Wat ik wel grappig vind, is dat ik hem eigenlijk alleen geschikt vond voor kleine kiemen, zoals alfalfa en tuinkers. En dan toch 20+ jaar gebruiken 😂. De grotere zaden liet ik liever wat uitgroeien, maar dan tilde gelijk de etage erboven op.

Bij Amazon twee deksels op pootjes met gaas besteld voor 86 mm potten (wide mouth), want die heb ik vast wel. Nou, halve zolder vol met Parfait en naamloos spul van de verkeerde maat en helemaal achterin ergens in een doos met wat Leifheit potten. Helaas maar eentje van 750ml, de rest allemaal 500ml. En ik weet niet eens meer van wie ik ze ooit gekregen heb 🤨. Nou ja, daar ben ik eerst wel weer me geholpen. 

IMG_20241116_144942610_PORTRAIT.thumb.jpg.995961cadb31a918863b635e6ff04266.jpg

aangepast door woldistel
  • Like 1
  • 2 maanden later ...

Ik had een filmpje gevolgd van tauge maken en ik zag ze een beker vullen. Dus ik kijken en kijken en heb uiteindelijk een litermaatje genomen waarvan ik dacht dat zij die afmeting ook had, bij mij was het 250 gram. Slik, veel te veel!

Ik heb een grote vergiet en dat op een bord gezet, kon ook in de plastic bak die erbij hoor, maar zo kon ik het water echt opvangen dacht ik. Een kaasdoek gebruikt en dan de deksel erop en een zwarte vuilniszak om het donker te maken.

Ik ben dus met mijn man totaal 4,5 uur bezig geweest om 1585 gram tauge te maken. 3 Zakjes heb ik. Eerst 1 minuut geblancheerd, in koud water en toen in de vriezer.

Vorig jaar in een glas gedaan, maar dat vond ik te veel werk en ik ging steeds naar het stookhok, omdat ik gelezen had dat het warm moest blijven. Maar ik weet niet zeker of ik dat had gedaan, in ieder geval steeds zakdoek met elastiek erom. Uit het glas halen, spoelen en dan er weer in.

Nu heb ik het via een kaasdoek gedaan en daar spoel je dan doorheen.
Maar alle tauge ligt dan op elkaar. Het was eigenlijk voor de eerste keer best goed gelukt vond ik.

Maar de volgende keer doe ik het in een stoompan en die zet ik dan op een taartblad, dan groeit de tauge naast elkaar en dan kan ik ze er in 1 keer eraf trekken en spaart het mij tijd. Maar dan neem ik geen 250 gram, maar 50 gram b.v. Een bodem bedekt en niet op elkaar.
Ik heb genoeg bonen, dus van de week ga ik het weer maken, misschien morgen al.

Ik heb het al gebruikt bij mijn omelet gisteren en vandaag bij mijn pasta. En de rest zit dus in de zakjes.

20250126_142034.jpg

20250126_142045.jpg

20250127_122621 blauw.jpg

20250127_191407 blauw.jpg

Taugebak.jpg

Kaasdoek.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 2
Geplaatst:

@Petrasmoestuin 1 a 2 eetlepels mungbonen is voldoende voor een vers portie tauge voor 2 personen. Afhankelijk van het gerecht en hoeveel tauge je wil eten natuurlijk. 
Niet de hele bodem van je stoompan bedekken hoor, de mungbonen zwellen nog op dus ongeveer 1/3 van de bodem is genoeg om een gevulde bodem tauge te kweken. 

• Like 1
Geplaatst:

@Arja nee het wordt niet snotterig. Dat heb je met taugé die je in de winkel koopt. Die zijn vaak niet meer zo vers. Die je zelf maakt zijn spierwit als je er tenminste voor zorgt dat ze donker weg staan. Rauw kun je ze niet eten op die manier. Dan moet je er een 5 seconden heet water over doen, dan kun je ze veilig eten. Dan zijn ze bacteriën vrij. Ik gebruik ze meestal in de pasta, soms in de soep (ik heb een lekkere pindasoep waar ze in kunnen) en bij een gebakken ei. 

Ik bak dan de groente van de pasta eerst en op het laatst roer ik dan de bevroren taugé erdoor en bak het nog even 2 minuten mee.

• Like 1
Geplaatst:

@appelvrouw Knip je de watten niet mee? Het lijkt mij zo'n gedoe. Ik knip ze graag zo snel mogelijk af, even spoelen, op stuk keukenpapier drogen en dan gebruiken. Ik had 2 egels die het niet deden, de eerste wel een aantal keren, de 2e helemaal niet. Met keukenpapier geprobeerd, maar ik vind het geen succes.
@Gitta Ik heb nu een glazen potje en het rooster is lastig te verwijderen, doe ik met een mesje ertussen te zetten. 
Maar ik zie wel dat ik echt veel licht en warmte nodig heb. Anders doet hij het ook niet helemaal goed. Ik doe er nu lauw water in en geen koud water.

Oktober na de tomaten ga ik ze weer in mijn zelfgemaakte kasje zetten, daar deden ze het prima, wel eerst wat voeding door de aarde gedaan.

• Like 1
Geplaatst:
21 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

1585 gram tauge

Wat een enorme hoeveelheid 😂. In de Indonesische keuken haalt men ook nog van ieder taugéetje het onderste gedeelte van het worteltje eraf 😳. Een monnikenwerk. Ik eet ze gewoon helemaal op, jij zo te zien ook 😉.

• Like 1
Geplaatst:

Ja, ik heb het opgezocht of deze gezonder zijn dan de worteltjes of niet. Dat kan ik niet vinden. Maar waarom weggooien? Is toch ook gezond lijkt mij. Alleen de vliesjes (de zogenaamde tamponnetjes) die gooi ik wel weg. Vorig jaar geprobeerd die te koken en door de pasta te doen. Maar die zijn dan echt niet lekker.
Wel als je de totale bonen kookt, dan zijn ze wel lekker.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin nee ik knip de watten niet mee hoor en het is ook maar een dunne laag watten, wel genoeg om de wortels in te laten groeien. Ik was de tuinkers niet maar knip en hop op het broodje. 
Taugé doe ik altijd twee eetlepels mungboontjes in een pot, twee x per dag spelen. De wortels worden ook gegeten, de groene velletjes die loslaten spoel ik vanzelf eruit met het wassen/spoelen, ze blijven boven drijven. 

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zie mijn kaasdoek hoe het er nu uitziet. De worteltjes zijn helemaal vast gaan zitten. Heel warm gewassen maar ik moet uitkijken, het doek vervilt heel snel. Het is in ieder geval schoon en ik heb het doek nu omgedraaid.
Intussen staan er weer nieuwe mungbonen in de week, maar nu in een stoompan van de Ikea en maar 3 eetlepels.

Kaasdoek.jpg

• Like 1
Geplaatst:

@Petrasmoestuinik doe ook met een mesje het rooster eraf halen. Anders lukt dat niet. Werkt voor mij prima. Ik heb er nu weer mosterdkers op groeien die geoogst kan worden. Morgen in een omelet, want ik heb ook weer eieren van mijn moeder mee gekregen. 

• Like 1
Geplaatst:

@Gitta mijn voorzaaikast staat al weer voor het raam in de keuken waar dus meer licht doorheen komt dan in het kozijn in de keuken. En ik doe er steeds lauw-warm water in en nu gaat het als een tierelier.

24161b1b-cf64-4942-9f03-7855909d216d.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb gisteren mijn taugé uit mijn bak gehaald. Het was dit keer nog langer geworden. Ik had van 3 eetlepels 320 gram, nog aardig veel en 3/4 uur bezig geweest met vliesjes te verwijderen.

Ik had 250 gram nodig voor een recept van 4 personen, dus de rest maar weer geblancheerd en ingevroren.

20250205_165302.jpg

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...