Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat filmpje is weer zo'n typische zoektocht naar een industriële oplossing voor een complex biologisch systeem, om het anders te omschrijven: als je weet dat een plantje water nodig heeft, waarom gooien we dat ding niet gewoon in de zee? Waarom denk je dan dat 1 plantje in een pot met de juiste schimmels nut heeft als zij niets anders tot hun beschikking hebben?

Nu heb ik het filmpje zonder geluid bekeken, maar er zijn vast wel firma's te vinden die Mycorrhizal Fungi als een mogelijkheid zien om meer te verkopen, maar weinig tot niets met bijvoorbeeld hun speciale potgrond of misschien zelfs zakjes schimmels in poedervorm doen maar top weten te verkopen, en je zult altijd ervaringsdeskundigen op internet vinden die dat dan als bewijs aanvoeren.

• 4 years later...
Geplaatst: (aangepast)
Op 14-5-2018 om 14:01, laen zei:

Waarom denk je dan dat 1 plantje in een pot met de juiste schimmels nut heeft als zij niets anders tot hun beschikking hebben

Juist dan heeft de schimmel effect. 'Niets tot de beschikking' noem ik even, b.v. Grind of gesteente. Juist de schimmel penetreerd in het gesteente om de mineralen beschrikbaar te stellen. 95% van de bodem zijn de voedingsstoffen in een staat wat niet opgenomen kunnen worden door wortels. Deze schimmel helpt daarbij. 

Zo hebben dennen bomen in de bergen geen grond, maar groeien vaak tussen spleten van rotsen. Door de symbiose kunnen de dennen dus aan voedingsstoffen komen die anders niet beschrikbaar zijn. 

Voor bovenstaande kan ik video opzoeken die dat bevestigen.

Twee jaar terug in het bos de schimmel meegenomen van tussen de wortels van een dennenboom. 

Ik heb dit bij een aantal planten gedaan, bv bij deze larix. 

De wortelkluit ziet er dan na een jaar ongeveer zo uit: De witte waas is de schimmel. 

DSC_1248.JPG

Deze plant net verpot, gaan de grond weer verspreiden bij andere potten. 

Wat ik dit jaar ga proberen is met sate prikkers in de bestaande schimmel te prikken. Deze laat ik dan een maand of 3 zitten, voordat ik de sate prikker bij de andere planten prik om de schimmel te verspreiden. 

aangepast door rorror
Geplaatst:
Op 23-4-2018 om 14:55, oscardevos zei:

Er bestaan 2 typen mycorrhiza, de endo- en ectomyccorhiza. Daarnaast nog enkele bijzondere typen.

Weet je welk type ik heb?

Op 24-4-2018 om 09:25, oscardevos zei:

2018-04-24091163771524554369.png

Heb ik het goed begrepen dat er test zijn geweest om "Verticillum wilt" tegen te gaan doormiddel van deze schimmel toe te voegen?

Heb namelijk een japanse esdoorn in de tuin, welke elk jaar iets verder terug sterft en bij deze die ziekte verdenk.
Wil hem dit voorjaar uit de grond halen, en verplaatsen in een pot, zodat ik hem ook in de schaduw kan zetten.
Maar als die ziekte er in zit, en die schimmel kan helpen om de boom in leven te houden, dan ga ik zeker even een gokje hiermee wagen.

Dit is de video van een boer die dennen zaailingen kweekt. (leem/klei/gravel actige grond)
De laatste paar minuten versteld deze dat als hij dat als hij geen mycorrhiza gebruikt, dat de zaailingen stoppen met groeien tot 10cm als ze klein zijn en gelig worden omdat ze niet genoeg voedingsstoffen uit de bodem halen. Met de schimmel worden ze zoals in de video getoont wordt.

aangepast door rorror
29 minuten geleden, rorror zei:

Juist de schimmel penetreerd in het gesteente om de mineralen beschrikbaar te stellen. 95% van de bodem zijn de voedingsstoffen in een staat wat niet opgenomen kunnen worden door wortels.

Om dit te onderbouwen kan ik helaas de video niet vinden die ik gezien heb, maar heb wel een pagina op internet gevonden die het goed uitlegd. Gehele pagina lezen om het goed te begrijpen.

https://blogs.scientificamerican.com/artful-amoeba/the-world-s-largest-mining-operation-is-run-by-fungi/ 

Scientists speculate that secretions of organic acids at the tip of the hyphae driving the tunnels release potassium, calcium, and magnesium ions from the mineral, simultaneously excavating the tunnel and releasing these valuable elements for absorption.

aangepast door rorror
Geplaatst:

Zonder schimmels groeien er geen bomen. En ook voor de planten zijn schimmels belangrijker dan je denkt. Ik kweek dan niet bewust schimmels voor in de grond, maar een zak beschimmelde potgrond gooi ik niet weg en bij paddenstoelen in de tuin zal ik ook gewoon zaaien of wat planten. Al werkt dat natuurlijk niet voor alle schimmels, maar over het algemeen gaat het wel goed.

• Like 1

Na wat onderzoek, denk ik dat de foto van de wortelkluit met mycorrhiza die ik poste, de ectomycorrhizal variant is, aangezien dit de soort is die compatable met dennenbomen zijn. Die kan ik b.v. helaas niet bij pepers gebruiken, ik lees dat die de endomycorrhizal nodig hebben. Ik vraag me af hoe ik kan zien of die schimmel daadwerkelijk aanwezig is. In het verleden heb ik producten gehad die mycorrhiza zouden bevatten, maar daar heb ik het effect van de witte schimmel nooit bij de wortels gezien bij de planten die dat hebben gehad. Pepers hebben dat b.v. de afgelopen jaren ook gehad. Of is dit een soort die niet zo groot schimmelweb maken als de ectomycorrhizal?
Zou dus graag willen zien of die schimmel ook daadwerkelijk aanwezig is. 
@Ruderalis Jij hebt mycorrhizal vorig jaar toch ook gebruikt bij pepers? Heb jij die effecten gezien?

aangepast door rorror
  • Like 1
Geplaatst:

@rorror,

ik gebruik dat niet, ik gebruik vloeibare wortel stimulator “ Rhizotonic “ voor extra wortel ontwikkeling en verder staan de pepers iedere keer op een vers uitgebreid grond mengsel dat is voor mij goed genoeg.

B5FAAEE0-A584-4402-9760-1238EAB5C8C8.webp

B32BF381-72EA-40F6-AC20-D302CBD820BB.png

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...