appelvrouw Geplaatst: 28 december 2016 Geplaatst: 28 december 2016 (aangepast) Er zijn verschillende manieren om ricotta te maken..met allee wei, met melk erbij, gesplitst met karnemelk, azijn of citroensap.Ik ben benieuwd hoe jullie het doen.Ik deed het vorige week met alleen wei (iets van 5 liter) en karnemelk, die deed ik er pas bij nadat de wei tot 93 graden was verhit. Toen nog het sap van een halve citroen toegevoegd, maar volgens mij was dat niet echt meer nodig. Misschien kunnen we hier ook de linken naar de verschillende youtubes neerzetten, hoeven we niet meer zo te zoeken in het kaastopic. 28 december 2016 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 28 december 2016 Geplaatst: 28 december 2016 Ik ben er niet zo fan van. Niet van de kaas en niet van de werkwijze. Ik houd ook niet van de geur van hete melk(wei) Maar ik heb een week of 4 geleden een geperste en gezouten variant gemaakt, en die na een week of 2 in de koelkast vacuüm verpakt. Ik laat nog weten hoe die is gelukt, over een week of 2. Dan post ik ook het recept van die 'ricotta salata'.Die maakte ik overigens van melk. In mijn wei zit te weinig kaas om een beetje leuke opbrengst te hebben. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 6 januari 2017 Auteur Geplaatst: 6 januari 2017 Zojuist weer ricotta gemaakt en het halve kaasmaak-topic weer afgezocht naar de link. Hier dus: Ondanks het zeer irritante muziekje dat uren blijft hangen een fijn filmpje..als ik het zo doe dan lukt de ricotta wel, mits de wei vers is.Met de ricotta van vorige week een chocoladecake gebakken..zooo lekker, beter dan brownies, smeuïg en smakelijk! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 7 januari 2017 Auteur Geplaatst: 7 januari 2017 Chocoladetaart met ricotta ( boter vervangen door slagroom en 30 gram minder suiker genomen..)http://www.italiaanskokenmetantoinette.nl/2015/01/smeuige-chocoladecake-ricotta.html?showComment=1483701933056#c6737192481851855092 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 9 januari 2017 Geplaatst: 9 januari 2017 Nou ik ga binnenkort ook nog maar weer eens aan de slag dan. Bedankt voor het filmpje. Mijn ricotta salata lag er voor onze vakantie zo bij: En toen heb ik hem maar vacuüm verpakt, omdat ik er 2,5 week niet zou zijn om hem te draaien/in de gaten te houden in de bak in de koelkast. En zo ligt hij nu nog steeds. Ik wil hem nog een week of wat laten liggen, en dan eens uitpakken en proeven. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 9 januari 2017 Auteur Geplaatst: 9 januari 2017 Dat ziet er goed uit! Hoeveel melk heb je daarvoor gebruikt? Nou, ik lees het wel op t recept..en of het smaakte Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 9 januari 2017 Geplaatst: 9 januari 2017 1 gallon melk, een kleine 4 liter dus. Na uitlekken woog hij 700 gram, ik heb hem daarna niet meer gewogen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 2 februari 2017 Auteur Geplaatst: 2 februari 2017 Vandaag weer deze heerlijke smeuïge ricotta chocoladetaart gebakken met de ricotta van eergisteren Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 3 februari 2017 Geplaatst: 3 februari 2017 Zit ik achter mijn laptop een taaie rijstkoek te kauwen, komt er zo'n plaatje voorbij.He getsie! (Een plaaaatje hoor!) Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 3 februari 2017 Geplaatst: 3 februari 2017 Gebakken in zo'n wonderbakpan? Ergens op een vuurtje ofzo? Of waarom heb je hem buiten? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 20 maart 2017 Geplaatst: 20 maart 2017 Mijn versgemaakte ricotta hangt nu uit te lekken. In het filmpje zegt ie eerst 3 uur, daarna bleek het te droog en had ie een uur minder moeten doen. Hoelang laat jij het hangen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 20 maart 2017 Auteur Geplaatst: 20 maart 2017 Meestal niet langer dan twee uur. Anders room toevoegen. Wat ga je er mee maken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 Ok, ik heb hem per ongeluk toch bijna 3 uur laten hangen Nou ja ik heb nog wat room.Zout jij de ricotta ook altijd? Of alleen als je het voor bepaalde gerechten gebruikt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 Ik hem de mijne wel gezouten en daarna verwerkt in de pasta met spinazie en zalm. Winkelricotta bevat ook altijd zout (0,25% bijv.) en daar kan je ook zoete dingen van maken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 maart 2017 Auteur Geplaatst: 21 maart 2017 Ik doe er nooit zout in. Ik bewaar het wel in een goed schoon bakje tot een dag of 6 gaat dat goed. Laatst in het deeg van een taart gedaan Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 Ik heb er nu een theelepel zout in gedaan, en wat room. Al was het niet eens zo heel droog. Ik had dik 400 gram, van die 6 liter wei. Al was het wel pure wei, van 9 liter melk waar ik camembert van heb gemaakt. Ik heb nu die chocotaart in de oven staan, en maak van de week nog wel wat lekkers met de kaas. Maar er moet ook zure room worden gegeten, pudding, yoghurt, en ik heb nog een dikke liter melk waar ik nog wat mee 'moet' (mag). Oh ja en onze buiken mogen niet over onze broeken gaan hangen, dat is zo onhandig hier op de boerderij. Dus alles ook nog eens met mate. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 30 september 2017 Geplaatst: 30 september 2017 Hier nog een paar recepten van simpele zachte kazen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.