Frans Geplaatst: 14 januari 2017 Geplaatst: 14 januari 2017 Het geheel kost nog geen 15 euro en daar heb je dan een in alle richtingen makkelijk verstelbare (groei)lamp voor. Als groeilamp moet ik hem overigens nog testen en dan ben ik vooral benieuwd in hoeverre de gebruikte LED lamp daarvoor geschikt zal zijn. Een lichtkleur van 4000° K en een lichtopbrengst van maar liefst 1521 lumen zijn in ieder geval al een gunstig uitgangspunt. Het bureaulamp armatuur is te koop bij Ikea en kost daar 8.99 euro . De verlichting is een 15 watt Led lamp van de Action en kost 5.99 euro. De spulletjes. Lamp boven het bekende kweekbakje van de Action om een idee te geven van het formaat van het geheel. Een lichtsterkte van ruim 20000 lux (schaal van de meter is x 100) bij een hoogteverschil tussen bovenkant sensor en rand van de kap van 11 cm. Link naar Ikea :http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60370183/ Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Nedlets Geplaatst: 15 januari 2017 Geplaatst: 15 januari 2017 Interessant inderdaad, vooral fijn denk ik om je dagen echt te lengen. Als ik kijk naar mijn eigen bouwsel heb ik twee TL armaturen van Gamma in een kast ingebouwd. Deze waren 10 euro per stuk. Totaal 15 euro. De rest van al het materiaal had ik nog liggen (Dat is kast, bedrading, montage). Ik werk dan wel in een kast en ik gebruik dan ook helemaal geen daglicht. Puur als experiment, als fun en ivm te weinig ideale ramen in huis. Quote
Erny Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 Ik vermoed dat bij de lampmethode van Frans de kiemen zich naar het midden zullen gaan strekken. Je krijgt dan dus ongelijke groei en kromme steeltjes.De TL's zorgen voor een betere verdeling van het licht en dus ook dat de steeltjes rechterop blijven groeien.Dus zou het afraden voor zo'n volgezaaid Actionbakje. Voor boven een pot zou het wat beter gaan. @Nedlets, het afgesloten systeem heeft wat voordelen: houdt ook mooi de warmte (en vocht) binnen én je kunt met de daglengte variëren onafhankelijk van wanneer er daglicht beschikbaar is. Vind ik erg handig in de praktijk.Jij hebt dan waarschijnlijk wel een ventilatortje of ontluchtingsgaten in je kast? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.