Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Misschien staat deze op een verkeerde plek, ik vond geen bomenonderforum.

We hebben vandaag de wilg in onze tuin gesnoeid.

Wat context: de boom is niet de gezondste ooit. Elk voorjaar zit hij onder de bladluizen. En gelukkig ook onder de larven van lieveheersbeestjes. Zij kunnen de luizen niet de baas want het gras onder de boom ziet telkens zwart en plakt door de luizen.

Vorige winter stond de stam vol paddestoelen, deze winter zijn er heel weinig paddestoelen.

In het najaar zat hij onder de bonenkevers. Heel raar vond ik dat. Er zaten veel kevers op mijn pronkbonen maar nog vele malen meer in de wilg. Een echte invasie. Er vertrekt een glijbaan vanuit de wilg. 10 minuten na het schoonmaken zat die weer onder de kevers.

Lange inleiding om te komen tot wat we vandaag zagen. Enkele takken in de bomen zien er erg raar uit. Alsof verschillende tenen met elkaar versmolten zijn. Kan dit veroorzaakt zijn door de stress van de boom ten aanzien van die parasieten?

Enkele foto's

IMG2017021916492028639281487532517.jpgIMG2017021916493549683811487532506.jpgIMG2017021916494453045381487532494.jpg

De meeste tenen zijn normaal maar hangen nog steeds onder de zwarte plakboel. Sinds de laatste vorstperiode heb ik geen parasieten meer gezien. In het begin van de winter overleefden ze wel de eerste vorst.

IMG2017021916502786947781487532638.jpg

Dit ben ik van de tenen aan het maken: een verhoogde bak.

IMG2017021916512013794701487532689.jpg (ja, die kolen zien er miezerig uit, de duiven zijn fan)

Nog een bijkomende vraag. Ik begrijp dat wilgen maar om de twee jaar moeten geknot worden. Wij hebben hem nu 3 winters na elkaar geknot. Die geeft zo'n lange takken. Het tweede jaar beginnen de takken zich te vertakken. Mooie tenen heb je toch enkel van eenjarig hout? Mag ik hem elk jaar knotten of put dit hem uit?

Geplaatst:

Wow! Dat is straf! Krijg onmiddellijk de gepaste term. En ja, Google toont bij bandwilg zulke foto's.

Het zou een waterwilg zijn, dacht ik. Is het eerste jaar dat hij zo'n vergroeide takken maakt. Ik kijk eens na of dat door een virus of ziekte komt.

Geplaatst:

Is duidelijk geen bandwilg. Hij heeft geen smalle bladeren maar ronde. Is ook veel groter. Misschien een virus dat via bladluizen is overgedragen?

Geplaatst:

Nee, dit is geen Bandwilg idd, maar wel 'Bandvorming' bij een gewonere wilg. Komt wel bij meer planten voor, bv regelmatiger bij paardenbloemen.

Heet in zijn wetenschappelijke term : fasciatie .

Vrijwel alle planten kunnen de aantasting krijgen, maar er zijn soortjes die er gevoeliger voor zijn.

Geplaatst:

Of een kruising?

In literatuur wordt mogelijkheid van kruising tussen verschillende species in de familie Salix genoemd als niet heel uitzonderlijk.

Bit reageerde tegelijk met ook een mogelijkheid. Dat het verschijnsel bij een bandwilg standaard is (genetisch een dominante eigenschap dus ) kan betekenen dat het ook bij andere wilgen in de genen kan voorkomen....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

De echte 'Bandwilg' is naar mijn weten een japans soortje. Die wordt nooit anders, wordt in Nederland als sierplant aangeboden in de handel, en zelfs vind je tegenwoordig verwilderde exemplaren in de duinen bv. Maar dat is niet die op de foto.

Die 'echte' Bandwilg heeft het als dominant gen inderdaad.

Maar heel veel planten kennen het verschijnsel. Het komt bij rozen voor, paardenbloemen, Scabiosa is er ook bekend om. De Amaranth - familie ook, paddenstoelen zelfs.

Geplaatst:

Wat iets bizars, zeg. Door te zoeken op 'fasciatie' en 'bandvorming' heb ik de raarste schepsels gezien. Ik vond onze wilg er freaky uitzien, maar er bestaan nog monsterlijkere exemplaren.

Het goede nieuws is, geen ziekte.

Ivm mijn andere vraag, mag ik de wilg jaarlijks snoeien /knotten?

Geplaatst:

Gaat lang goed, maar put de boom op termijn uit en zal niet oud worden. Dus beter niet jaarlijks nee, beter om het jaar bv.

ps: je kan 1 zo'n sterk bandvormende tak gewoon stekken, dan heb je een bandvormende wilgenboom, die niet anders doet dan dát, in de tuin.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...