Geplaatst: 6 maart 20187 j Auteur Ik heb zondag de rest van die Triamble geschild en stuk gesneden (Als iemand nog tips heeft om dit makkelijk te doen dan graag?)Ding is zeer hard! Eigenlijk niets geks mee gedaan wat water toegevoegd en groente bouillon staafmixer erin en klaar soep!6 bakken vol van het restant die gaan weer naar een kennis toe kan hij weer soep eten.Nog 4 Triamble te gaan.
Geplaatst: 27 maart 20187 j Hier liggen nog steeds goede Valenciano. Zijn er nog meer goede rassen die nu nog steeds goed zijn? ~ Vita rosa est ~
Geplaatst: 27 maart 20187 j Dat lijkt me een voordeel van het hard zijn: gaat langer mee. Het snijden wordt dan wel lastiger. Wat ik vaak in recepten zie staan is om een pompoen eerst even in de oven te laten garen voordat je met een mes aan de slag gaat, puur omdat het dan een stuk makkelijker gaat (om nog even die vraag van 6 Maart te beantwoorden). Zelf pak ik nog wel eens een zaag, ik ben bang dat ik een te weinig geduldig karakter heb om op een ovenproces te wachten.
Geplaatst: 19 mei 20187 j Auteur Vandaag de laatste 3 pompoenen van de Triamble op gemaakt niet omdat er iets mee was maar gewoon omdat ze in de weg begonnen te liggen.Dit is tot nu toe de beste bewaar pompoen die ik ooit gehad heb! Ze zijn nog in zeer goede conditie helemaal niet droog van binnen of zo. Het snijden ging nu ook makkelijker misschien omdat ze toch al wat langer liggen. Word in ieder geval soep uitdelen want 3 pompoenen is toch wel veel.
Geplaatst: 19 mei 20187 j Heb hier nog een rijpe muskaatpompoen liggen ( zie avatar),Die kan nog wel een paar maanden liggen, afhankelijk van het aanbod van de tuin en vriezer, waar ook nog wat pompoen in zit.Prima te eten, overigens. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 12 september 20186 j Yup. Het is weer tijd voor dit onderwerp!Vandaag paar pompo’s (wie noemt ze ook weer zo op t forum?) geoogst Helaas waren 3 van mijn 5 uchi kuris aangevallen door muizen oid, en hol geknaagd van onderen. Helemaal rot! Zie je pas als je ze oppakt. Bah. Maar goed. Ben nu soep aan t maken van de Galeux d’Eysines. Omdat Diana op haar blog nogal lovend over die soort was. Hij lijkt me echter wat waterig, zo op t eerste oog. (Las ik ook in het begin van dit topic net helaas. Dattie wat waterig is en slecht bewaart) Ruikt verder wel goed. Heb er ook Table Ace bij gemikt. Dat was rauw in ieder geval een leuke verrassing. Je proeft echt dat tamme kastanje-achtige. Benieuwd of ik het terug vind in de soep... 12 september 20186 j aangepast door Gast wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 12 september 20186 j O ja, het wordt hier echt tijd dat die Valenciano van vorig jaar gebruikt gaat worden... ~ Vita rosa est ~
Geplaatst: 30 oktober 20186 j Voor de soep vind ik de hokkaido verreweg het lekkerste. Dit jaar een pink banana van iemand gekregen maar die vond ik echt vies. Vooral de poederige stuctuur. De rouge vif d'etampes vind ik ook lekker voor de soep. We hadden dit jaar voor het eerst de celebration in de tuin, dat was een groot succes. 7 tot 9 pompoenen van tussen de 800 en de 1000 gram per plant. Voor de soep vind ik hem minder, maar hij is des te lekkerder uit de oven. Er zit een nootachtige kastanje smaak aan en de structuur is wat bloemiger beetje zoals aardappels. Ik maak er ook puree van voor pompoen pannekoekjes dat is ook erg lekker. En rauw vind ik hem ook heerlijk, ga hem binnenkort eens in de salade proberen samen met Yaconwortel als we die geoogst hebben. Volgend jaar gaan we de chioggia di marina eens proberen vooral ook omdat ik hem zo mooi vind. https://www.facebook.com/knutselfrutsels/
Geplaatst: 31 oktober 20186 j Met lange tanden zit ik de Berrettina Piacentina te eten. Zware en smakeloze hap, valt me zwaar tegen. Schijnt de Spaanse variant te zijn van de Marina di Choggia, Liane, dus ik weet niet of dat dan wel wat is.Voorbehoud: ik betwijfel of mijn Berrettina Piacentina rijp was. De vorst was eroverheen gegaan, en eerder al iemands grasmaaier, dus ik eet hem maar, want de houdbaarheid was aangetast. Hij lag er op zich al lang natuurlijk. Kan een reden zijn dat hij nog niet op smaak is, maar zulke zware kost als dit? Appelvrouw, jij hebt deze pompoen ook gehad, hoe vond jij hem dan? Of iemand anders?
Geplaatst: 31 oktober 20186 j Met stip op 1 sweet dumpling. Verrukkelijk uit de oven. Stevig, zacht en voldoende herkenbaar pompoenerig. Ik had 4 soorten in de oven en vond ik de lekkerste.
Geplaatst: 31 oktober 20186 j Liane en Roeier ik herken niet mijn ervaringen in de verhalen over de door jullie genoemde pompoenen. Het is wel zo dat ik deze soorten, de blauwe en de jumbo`s etc pas in januari/februari eet, meestal gaat bij mij eerst de hokkaido-achtigen en de butternuts op. De berretina was heerlijk in de soep.. De marina di chioggia is een wat drogere soort geschikt voor vullingen van bv ravioli. Dat poederige van de jumbo zegt me ook niet veel Liane, hij is misschien iets droger, alhoewel, nee je zou er nog eens een kunnen proeven als hij wat langer gelegen heeft.Mellie had je de sweet dumpling gevuld met boter, salie en bacon? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 november 20186 j @Appelvrouw geen varken hier Had hem gevuld met oa prei en kastanjes. En salie trouwens. In topic met pompoenrecepten uit magazine staat de link van het recept. Ga ik zeker vaker maken, want was heerlijk. Mocht je nog wat anders willen, zeker aan te raden!
Geplaatst: 1 november 20186 j Mellie ok, misschien met het vet van het schaap zoals ze in het middenoosten doen? Zelf nooit geproefd maar schijnt erg lekker te zijn. Helaas heb ik geen kastanjes, die uit blik vind ik niet lekker. Ik heb wel kastanjemeel We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 november 20186 j Die uit blik zijn melig, vind ik ook niet lekker. Deze verkopen ze in een soort chipszak bij elke Turkse winkel en in Nl ook bij grote jumbo’s en ah xl. Kastanjes zijn erg populair in de Turkse keuken.
Geplaatst: 1 november 20186 j Mijn Berrettina Piacentina opgepept met wat citroen, suiker en zout, en dan is hij als soep nog wel weg te krijgen. Maar normaal doe ik er niks bij, behalve knoflook. Mijn bastaardjes van zelf overgehouden zaad - moet een kruising van Buttercup en oranje Kuri zijn - smaken allemaal echt lekker zonder toevoegingen. Gelukkig heb ik nog wel wat van dat zaad over voor volgend seizoen. Ze zijn wel wat minder goed houdbaar, terwijl die Berrettina Piacentina volgens mij lang houdbaar moet zijn; hij is nu nog heel stug. Morgen alles maar van de tuin halen; er wordt meer vorst voorspeld.
Geplaatst: 3 november 20186 j Auteur Super veel oogst dit jaar. Maar vraag me niet welke soort. Ik denk een kruising.
Geplaatst: 6 december 20186 j Niks mis met kruisingen. Vandaag heb ik soep van deze gemaakt: Oude foto, van begin September, maar deze pompoen bleek een topper; beviel me erg goed. Licht op de maag, ook licht van kleur van binnen.Zaadje kwam uit een Buttercup, hoogstwaarschijnlijk gekruisd met Turkse Muts. Dat moet ik onthouden; misschien eens bewust zo'n kruising proberen voor elkaar te krijgen.
Geplaatst: 7 december 20186 j Prachtige kruisingen Angela en Roeier! En zeker een dikke oogst ook Angela Hier liggen ze al een tijdje binnen op een onverwarmde kamer. Twee Honey nuts waren ineens te ver heen helaas. Dus die zijn duidelijk minder goed bewaarbaar bij mij. De 3 die ik nog over had snel klaar maken! Heb ook nog 2 gewone butternuts liggen. Die zal ik ook alvast voorzichtig voorbereiden op hun naderende laatste uurtje... Dan nog flink wat Table Ace. Ik vind ze lekker. Gewoon als groente te eten: plakjes ff de kook erop en dan net waarbij. Lekker tamme kastanje-achtig. Rauw ook niet slecht. Wel knoerd hard. Dus niet makkelijk ff schoonmaken, maar wel handzaam. Dat scheelt dan weer. De spaghetti-pompoenen liggen in de stal voor de varkens. Ik vind ze niet zo lekker, maar ze geven wel altijd een top-oogst en zijn schier eeuwig bewaarbaar. Had dit jaar de laatste zaadjes uit het zakje, dus ik ga er een paar uit een mooi exemplaar peuteren voor volgend jaar. Dus wie weer wat voor geweldige kruisingen daar weer uitkomen wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 8 december 20186 j Ja die honey nuts waren bij mij vorig jaar ook zo "gesmolten".Nu moet ik ook aan mijn ene table ace. Ik hou er niet van maar heb er een gehouden omdat jullie zeiden dat hij heerlijk is. Charly, is dit dan dé tip voor het klaarmaken van deze grote groene eikel? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 december 20186 j @Appelvrouw, Neeee - ben ik nog op tijd, ben ik nog op tijd? Echt de lekkerste methode is zoals deze mevroi em maakt! (op 9.31)Zij halveert ze, en doet ze "face down" in de oven in n ovenschaal met laagje water, schept daarna de zaadjes er pas uit.Klontje boter, wat bruine suiker, peper en zout, en nog fjes terug de oven in. Heerlijk bij Marokkaanse gerechten bijvoorbeeld. Of Mexicaans. En het toffe is, je hoeft em verder niet schoon te maken, lepelt em zo leeg! Probeer maar es wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 14 december 20186 j Ok Charly, prima op tijd nog en bedankt, je hoort wel hoe hij geworden is..;o) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 december 20186 j Vanavond de pompoen table acer klaargemaakt zoals in de link aangegeven door Charly. Tegelijk een Delicata op dezelfde manier in de oven gekookt/bakken. Het resultaat was eetbaar en Lie vond het wel okay, ik maar zozo helaas, goed eetbaar maar zeker niet echt lekker..niet mijn soort pompoen dus. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.