greenchitect Geplaatst: 4 maart 2017 Geplaatst: 4 maart 2017 Bij het planten van een paar potplanten in de tuin viel me iets op. Sommige planten hadden in hun pot een hele "mini" jungle / leefomgeving / biotoop. Ik bedoel daarmee zeer kleine soorten mos en andere zeer kleine plantjes. Alles paste perfect bij elkaar en was in harmonie. Ik wil graag meer onderzoek doen hoe je deze kleine biotopen kunt stimuleren bij een plant want de planten die deze mini biotopen hadden, beschikte over grote lange stevige wortels en waren zeer gezond (kleur, cel sterkte, volume. Wat is de naam van deze mini biotopen bij de planten? Ik wil graag weten hoe ik deze biotopen kan verlengen in de tuin na het planten. Dit lijkt me alleen maar positief voor de algemene gezondheid van de plant en een goede top verbetering van de tuin grond. Hopelijk was dit duidelijk, ik kon via google niet precies vinden wat ik zoek. Alvast bedankt ^^ Quote
Bit Geplaatst: 4 maart 2017 Geplaatst: 4 maart 2017 2 vragen Plaats eens een paar foto's van hetgeen je bedoelt. Wat bedoel je met 'cel-sterkte' en hoe meet je dat ? Quote
greenchitect Geplaatst: 4 maart 2017 Auteur Geplaatst: 4 maart 2017 Ik zal morgen een foto maken. (ze staan nu in de tuin ^^ ) Cel sterkte, ik bedoel dat de plant stevig aanvoelt. (met je vingers) Quote
greenchitect Geplaatst: 4 maart 2017 Auteur Geplaatst: 4 maart 2017 Helleboris Niger (al denk ik niet dat het plant specifiek is?) Ik heb toch maar even snel een paar foto's proberen te maken. (ik ben ongeduldig )Je kan via het forum niet op de foto's inzoomen? Is er een andere manier zodat je kan inzoomen? Quote
pippi Geplaatst: 4 maart 2017 Geplaatst: 4 maart 2017 In een potplant lijkt het me meer geluk dan wijsheid als er een bodembedekker of ander plantje naast de plant komt te staan? Er moeten toch zaadjes aanwezig zijn? Als je planten met 'companions' daadwerkelijk sterker zijn denk ik dat dat in dat geval eerder te danken is aan het simpele feit DAT er andere plantjes bij staan, dan aan welke planten het precies zijn. In de volle grond, en helemaal in de natuur, is het uiteraard een andere zaak. Daar kunnen specifieke planten een samenwerking aangaan waar ze allebei beter van worden, maar ik denk dat het bodemleven dan ook een heel belangrijke rol speelt. De omgeving rond de wortels van een plant waar zich heel veel bodemleven concentreert heet rhizosfeer, geen idee hoe de bovengrondse omgeving heet. Quote
Bit Geplaatst: 4 maart 2017 Geplaatst: 4 maart 2017 Wat er op je foto te zien is, is 'Levermos'. Dat groeit op de bovenste laag van potplanten die bij de kweker een tijd zijn opgekweekt, gevoed, bespoten met allerlei middeltjes enzo en ook gewoon vochtig zijn gehouden om de plant zo mooi mogelijk te maken net voordat de plant door een potentiéle koper bekeken wordt ( jij in dit geval, of diegene die hem kocht ) Denk eigenlijk niet dat de directe zone rondom een plant een speciale naam heeft. Dit is gewoon de oppervlakte van de pot waarin de plant gekweekt is. Van 'harmonie' ofzo, welke indruk dat kennelijk maakt bij jou, is hier verre sprake van. Eerder het tegenovergestelde. De kweek van Helleborussen is niet zo héél simpel en vergt nogal wat behandelingen om de plant in die staat te brengen net voor de verkoop. Levermos is nou nét zo een plantje, wat al die behandelingen weerstaat en overleeft. Quote
greenchitect Geplaatst: 4 maart 2017 Auteur Geplaatst: 4 maart 2017 Dank je wel voor de informatie. Het klinkt allemaal inderdaad niet erg harmonieus. Weer iets bijgeleerd. Ondanks dit, wil ik wel een micro bodembedekker planten. Iets wat kleiner is dan micro klaver of mos. Maar ja dan vrees ik dat zaden die vallen van de geplante planten niet meer zullen kiemen? Bestaat er een levende bodembedekker die kleiner is dan 1 cm en toch ruimte laat voor zaden zodat die kunnen kiemen? Quote
oscardevos Geplaatst: 5 maart 2017 Geplaatst: 5 maart 2017 Het gebied direct rond de plant kun je microhabitat noemen. De rhizosfeer is de directe omgeving van de wortel, niet meer dan slechts 2 mm vanaf het worteloppervlak. In de rhizosfeer vinden tal van processen plaats en is een enorme competitie tussen micro-organismen voor voedingsstoffen die door de plant worden uitgescheiden (wortelexudaten). Met name bij de actieve wortelgroeipunten (veel exudaat afscheiding) vind je veel micro-organismen. N.B. Een vergelijkbaar systeem vind je bovengronds en wordt dan fyllosfeer genoemd. Een gezonde microflora op het bladoppervlak, zorgt er voor dat ziekteverwekkers niet via openingen in het blad (bv. huidmondjes) kunnen binnendringen. Ook hier vindt een enorme competitie plaats om voedingsstoffen (o.a. bladexudaten). Over je vraag of er een bodembedekker bestaat die kleiner is dan 1 cm: een bodembedekker is vaak een kruipertje, die al dan niet vanuit de kruipende delen nieuwe hechtpuntjes maakt. Een minikruipertje vind ik veel in mijn eigen tuin (op zandgrond) en is de Oxalis corniculata: Dit plantje is tussen stenen moeilijk te verwijderen, maar in de grond gaat dat eenvoudig. Als het te dicht begroeid raakt zoals op de foto, kun je het eenvoudig uitdunnen. Als er op de open plekken zaden vallen, zie ik niet waarom deze niet zouden kunnen kiemen. Quote
Glenn1ap Geplaatst: 5 maart 2017 Geplaatst: 5 maart 2017 (aangepast) Wat denk je van een sedum? Mos heb je ook in verschillende groottes, soorten, vormen, kleuren, groeisnelheden en standplaatsenIk heb wel een hele mooie biodiversiteit in mijn potten, ik kan een half uur fotos nemen en ze hierop zetten maar dan ga ik te lang bezig zijn van mos tot mini grasjes 5 maart 2017 aangepast door Gast Quote
greenchitect Geplaatst: 5 maart 2017 Auteur Geplaatst: 5 maart 2017 Thx oscar voor de info, en liefst iets micro klein dat winterhard is. Het moet zo klein zijn dat het onder planten past. Ik ga daar eens lekker mee experimenteren. Wat denk je van een sedum? Ik had al waltsteinia ternata, vetkruid, zennegroen en wederick gehaald. Maar ik zoek nog iets kleiner en winterhard. Quote
Glenn1ap Geplaatst: 5 maart 2017 Geplaatst: 5 maart 2017 Thx oscar voor de info, en liefst iets micro klein dat winterhard is. Het moet zo klein zijn dat het onder planten past. Ik ga daar eens lekker mee experimenteren. Wat denk je van een sedum? Ik had al waltsteinia ternata, vetkruid, zennegroen en wederick gehaald. Maar ik zoek nog iets kleiner en winterhard. Ajuga Er zijn ook dianthussen die kruipen over de grond en hun bloempjes 10cm de lucht in steken Lysimachia Quote
Bit Geplaatst: 5 maart 2017 Geplaatst: 5 maart 2017 Kijk eens bij Leptinella squalida en als het goed zonnig is : Thymus praecox 'Coccineus'. Verder Sagina subulata, ook mooi. echt ónder de 5 cm is er verder niet zo heel veel hoor, naast wat al eerder genoemd is.En allemaal zeer afhankelijk hoe zonnig en hoe nat enzo. Lang niet alles doet het overal. Quote
Jeroen76 Geplaatst: 6 maart 2017 Geplaatst: 6 maart 2017 Op school leerde ik al over de pioniersvegetatie, planten die als eerste op een kaal/braak stuk grond de kop op steken. Dit is bij potplanten natuurlijk niet aan de orde, maar ze bieden wel de ruimte voor deze zaden en sporen om te groeien. In m'n eerste baantjes ook bij tuinders en plantenkwekerij gewerkt en daar was een bezigheid om de potten schoon te houden van ongewenste plantengroei. Natuurlijk waaien er zaden en sporen in de potten en vinden die een prachtige leefomgeving bij hun 'grote broer of zus', veilig onder de blaadjes en voldoende voeding en water en veelal warm in een kas. Bij een kweker zullen deze gasten dus verwijderd worden als ze te groot worden. Je hebt er die je er zo uit trekt maar er zijn er ook die lastiger zijn. Mos verwijderen is vrijwel ondoenlijk en dat blijft dan wel zitten en het ziet er soms ook wel leuk uit. Over harmonie durf ik dan ook niet te spreken. Het is eerder een stukje grond wat we niet snel raken met schoffelen dus vrij spel? Nadeel bij grotere vlezige gastgroeiers is, denk ik, dat deze makkelijker bezoek krijgen van ziektekiemen en schimmels en daar de gastheer mee kunnen besmetten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.