Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Helaas, het laatste konijn is niet meer en het hok en de grote, diepe graaf-ren is weggehaald. Maar de met konijnenpoep en strootjes bemeste grond (vanaf 2004) ligt er nog.. Met een groot aantal dikke vette wormen! Moet er iets aan de grond toegevoegd worden eer we er gaan moestuinieren en kruiden gaan planten?

Geplaatst:

eerder wat weggehaald lijkt me zeer ruim bemeste grond

je kunt t even aankijken hoor maar ikzelf zou er toch wat verdunning aanbrengen met onbemeste grond/compost/onbemeste tuinaarde oid

Geplaatst:

Dank voor de tips; zou er misschien ook kalk op moeten? Vandaag heb ik wat aarde uit de bloementuin er op gedaan. En ik heb er een pol citroenmelisse in gezet; maar ik realiseer me nu dat die schrale grond moet hebben?

Geplaatst:

Nee hoor, Citroenmelisse groeit echt overal. Niet dood te krijgen. Maakt niks uit.

Geplaatst:
zou er misschien ook kalk op moeten?

Ik denk het niet. Kalk doet 2 dingen:

1. Het bevordert alle omzettingsprocessen...hetgeen betekent dat de hoge dosis voeding die in de bodem zit en deels is opgeslagen in een soort compost die daar ook gevormd is, nog meer vrijkomt als snelle (over-)voeding van je planten.

2. Heb je aanwijzingen dat je grond heel/te zuur is? Konijnenmest zal dat op zich niet veroorzaken....bovendien is die deels gecomposteerd waarschijnlijk en compost is juist niet zuur normaal gesproken....hooguit in zeer uitzonderlijke gevallen en met zeer bepaalde ingrediënten kan ze net ietsje zuur (PH tussen 6.5 en 7.0 of zo) worden.

Eigenlijk heb je een prima begin. Misschien gewoon echt prima....misschien wat voedselrijker dan gewenst. Ik zou er een jaartje op gaan telen met gewassen vooral die vrij veel voeding vragen (Pompoenen, courgettes, prei, kool, tomaten, mais.....) en op grond van hoe dat ging verder kijken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dank jullie wel voor de informatie; geweldig; dit forum!

Ik heb een kas, dus ik kan plantjes gaan zaaien en wachten tot ze een aantal blaadjes hebben, eer ik ze ga poten. De Citroenmelisse was ik vergeten water te geven; maar ik hoor een fikse plensbui buiten; dus dat is ook weer opgelost.

Fijn weekend allemaal!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...