Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aangepast lijstje Sin Fronteras mtfd2017


Sin Fronteras

Aanbevolen berichten

Helaas wist ik pas laat dat we 8 april er ook bij kunnen zijn, en zelfs nu is het nog niet helemaal zeker. Daarom heb ik maar een zeer bescheiden lijstje (wordt nog aangevuld):

 

Aanboden:

- Lavas (5 planten) (Angela, Jootje)

- Valeriaan (3 planten/plantjes) (Angela, Ciska)

- Rode zonnehoed/Echinaceae (kleine plantjes, 4) (Ciska, WeKnow)

- Crosne (2 potjes) (Appelvrouw)

- Absint-alsem

- Monarda

- Overblijvende ossetong (graaf ik op verzoek uit)

- Schijnaardbei (op verzoek uit te graven)

 

 

Gevraagd:

- Spruitkool (evt. zaad) (krijg ik van Ciska)

- inheemse planten voor diepe schaduw

- Long trailing courgette

- Scharlei (krijg ik van Jorieke)

- Vinto tinto de La Plancha (Angela)

-

aangepast door Gast

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel belangstelling voor een zaailing van valeriaan en rode zonnehoed...die verdwijnen hier altijd mysterieus ...

 

Ik heb zaden van spruiten voor je, en kijk anders even op mijn lijstje. Verder heb ik vast nog wel meer wat niet op mijn lijstje staat....(grote tuin en moestuin) dus geef gerust een gil als je iets zoekt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sin

 

Ik heb lopen denken over die "planten voor diepe schaduw" waar je naar vraagt. In de bostuin staat van alles...maar daar is het overal zeer droog (behalve in de winter). In een meer vochtige omgeving zou veel meer kunnen. Kun je wat meer vertellen over de plek waarvoor je ze wilt (omstandigheden, grootte, gaat het om gebruiksplanten of sierplanten of verwildering e.d.? Wil je wilde planten of mogen het ook cultivars zijn?) dan kan ik wat beter met je meedenken.

 

De meeste schaduwplanten hebben het grootste deel van hun jaarcyclus achter de rug als de bomen rond juni echt vol in blad komen. Die profiteren dus van het licht tot die tijd en gaan dan in een soort slaap- of "ik sta er nog wel, dat is alles" stand. Echte schaduwminnaars en een heel stel schaduwtolereerders zijn er een stuk minder.

 

Als je ze nog hebt.... zonnehoed vind ik wel leuk om eventueel te ruilen. (Nee...die komt dan niet in de schaduw te staan )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi WeKnow,

 

Het gaat over ongeveer 10m2 in de schaduw van onze perceelsgrens op het zuiden (combinatie van klimop, taxus, een paar coniferen bij de buren). Over het algemeen niet superdroog (het is geen schaduw van bomen), MAAR we wonen hier op onvervalst klapzand (Utrechtse heuvelrug) dus nat kun je het hier niet echt noemen.

 

Het is een overgangsstukje tussen onze moestuin en een hoek met wilde planten. Dus liefst iets wilds OF iets nuttigs

 

Salomonszegel, smeerwortel, breed klokje zou mooi zijn...

 

En ik zet een zonnehoedje voor je klaar!

aangepast door Gast

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de 3 die je noemt in ieder geval de Symphytum grandiflorum eventueel voor je. Lage smeerwortel, 20 cm, uitstekende bodembedekker voor de schaduw die niet of nauwelijks zaait. Met 5 a 6 stekken heb je enkele m2 binnen 2 jaar bedekt via worteluitlopers.

 

Salomonszegel is afwachten....had een mooie bonte die ik in het najaar gescheurd heb in 5 stukken en her en der geplant. Als ze voor 8 april ruimhartig bovenpiept kan ik misschien een paar neuzen scheuren.

 

Heb nog een hele mooie over, nou ja...op reserve gehouden, najaar 2014 gezaaid. Saruma henryi ...maar inheems is die niet.

 

Waar je verder zoal aan kunt denken voor zo een plek: daslook (heb ik evt. voor je), akelei (de meer verwilderde vormen doen het uitstekend in de schaduw en bloeien eind mei/juni massaal), primula, longkruid (bloeit nu net prachtig), zenegroen, hondsdraf of bosanemoon (als je grond niet te zuur is), schijnpapaver (niet inheems, maar prachtige lichtpuntjes op een donkere plek...zelfzaaiend)...bosaardbei (bodembedekkend, woekerend bijna, weinig vruchtjes) wat me zo even invalt.... Al eens gedacht over een appelbes...of fazantbes...? ook niet inheems, maar wel fruit.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi WeKnow,

 

Van het lijstje heb ik er al verschillende: appelbes, bosaardbei, daslook. Ik wist niet dat akelei het goed zou doen in de schaduw, ken het alleen van zonnige Limburgse kalklandjes

 

Smeerwortel is zeer welkom! Bij de salomonszegel zoek ik nog even verder naar een inheemse.

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...