Geplaatst: 30 mei 20232 j Auteur We hebben nu elke 1 a 1,5 week wat kuikens uit de broedmachine. En elke 1 a 1,5 week schuiven we een groepje kuikens door naar de grote buitenren. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 mei 20232 j En hop weer een emmertje met kippen😂🪣🐓🐓🐓🐓🐓 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 juni 20232 j Auteur Overal kuikens hier! De grootste kuikens zitten al goed in de veren en lopen nu (dus) in de grootste ren. De volgende stap is nog dat het extra hekje open gaat en ze het hele veld tot hun beschikking hebben. Dat is dan ook de laatste doorgroeimogelijkheid zeg maar. De iets jongere lui zitten in de tunnelren: En het nog jongere spul (dik een week oud, en een stel van een dag of 4 oud) zit nog binnen met een kleine ren naar buiten. Daar gaat de warmtelamp ook nog aan 's nachts. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 juni 20232 j Auteur We hebben van een Brabantia prullenbak een drinkbak gemaakt. Die we kunnen vullen met een tuinslang, van buiten de ren. Dat scheelt gesjouw met gieters! Vandaag komen de laatste kuikens uit hun ei, en de 1e 'kuikens' van eerder dit jaar zijn al flink aan de maat: Je ziet ook dat ze bruiner worden. Komt vast door al die zon Mocht iemand trouwens eens ergens zon voerbak te koop zien...? Echt zo'n oude dan, van zink: Het veld staat trouwens bomvol klaver, vinden ze heerlijk! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 juni 20232 j Leuke foto's weer van jullie kippen, haha het is druk aan de bar 😆 Ik zal mijn ogen openhouden voor zo'n zinken voerbak, wie weet kom ik hier in de buurt eens wat tegen.
Geplaatst: 24 juni 20232 j Auteur Het kan zijn dat ik de tel kwijt ben maar volgens mij hebben we nu +/- 53 kippen/kuikens. We hebben sinds eind april 7 maal eieren ingelegd en dus ook 7 x kuikens uit de broedmachine gehaald Dit omdat er zo weinig eieren werden gelegd. Volgend jaar halen we gewoon weer ergens 1 grotere batch met eendagskuikens hoor. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 juli 20232 j Auteur Er staat ook weer het 1 en ander aan meuk in de kippenwei, waar ze kunnen schuilen. Tegen eventuele roofvogels, regen, en nu de warmte. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 juli 20232 j Ach arme kippies met hun warme verendek. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 juli 20231 j Auteur Even een slachtupdate, dus geen vrolijke foto's of filmpjes We hebben net 1 van de hanen geslacht, die nogal irritant was in de groep. Om van hem af te zijn, maar ook om te kijken hoeveel vlees er nu al aan zit: 3,7 kilo met veren en poten enz. er nog aan, dus net na het hakken. De filets wegen 340 gram per stuk en de poten (incl. dijen) 440 gram per stuk. Mooi dus al! Edit: die haan was nu 12 weken oud. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 23 juli 20231 j Auteur Zie nou toch wat een enorme kam en lellen! Hij is van eind april Ze groeien allemaal goed, maar een paar van de hanen een beetje TE goed Woensdag zijn er nog weer wat 'aan de beurt' Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 24 juli 20231 j Auteur Na het slachten koelen we het vlees snel, dat gaat mooi in koud water met ijs er in. Eerder gebruikte ik daar van die koelelementen voor. Maar die moet je dan weer afwassen na gebruik. Dit jaar maak ik een boel grotere ijsklontjes, in muffinvormen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 26 juli 20231 j Auteur Hoppa, 15 kippen geslacht vandaag. We moesten af en toe even schuilen voor de regen maar het ging verder gesmeerd! Het vlees is nu netjes verpakt en wel onderweg naar het Westen van het land Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 26 juli 20231 j Hard gewerkt zeg. Toe maar, vriezer weer lekker gevuld. Volgende x ziplock zakjes vullen met water. Nog makkelijker. Kun je met zak en al erin gooien. Ik gebruik dat altijd voor die grote tapkannen limonade en als ik emmers als wijnkoeler gebruik. Super handig.
Geplaatst: 31 juli 20231 j Auteur We krijgen de laatste tijd best wel weer veel oud brood voor de varkens. Maar we hebben nog maar weinig varkens. Dus dat brood drogen we om het daarna te malen tot 'meel' en het aan de kippen te voeren. Best een klus, maar gratis voer is zelden gratis zeg maar... je moet er dan altijd weer wat werk in steken. Ik had laatst met die hetere dagen ook wat in mijn kas liggen Dat sparen we dan dus op in kliko's. Zodra die vol zijn, of we voer nodig hebben, gaan we het kleiner maken. Ik had een appelmolen besteld, die echt erg slecht is in appels malen. Maar voor dit brood is ie dan wel weer geschikt. Je moet het wel wat aandrukken anders blijft alles een beetje rondtollen in die 'trechter'. De meest hardnekkige stukken gaan nog even in de graanmolen. Al gaat dat niet heel soepel dus daar moeten we nog even wat anders op verzinnen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 31 juli 20231 j Wat is 't probleem met gewoon in paar gedroogde boterhammen in de ren? Je zult niet voor niets hier zoveel werk van maken. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 31 juli 20231 j Auteur De ren van de grotere vleeskippen is niet helemaal dicht, daar kunnen dus wel vogels bij die dan met hele boterhammen weg zouden vliegen (en die weer ergens laten vallen, nieuwe halen, terwijl onze Beagle die oude op eet, enz ) en de kippen zelf vinden dan altijd dat die ene kip het lekkerste stuk brood heeft dus dan gaan ze daar achteraan en dat wordt een achtervolging en ook daar verlies je dan weer brood bij omdat ze het ergens laten slingeren of die eerder genoemde vogels pikken het weer op. Ook kan het in meelvorm mooi in hun voerbak waardoor het geen vieze bende wordt. EN het slaat zo ook nog eens veel compacter op. In grote stukken vul je zo een kliko maar in meelvorm is het dan maar de helft van zo'n ding of nog iets minder. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 augustus 20231 j Auteur Geen hele duidelijke foto, sorry. Maar er zit regelmatig een poes/kat te jagen in de wei van de kippen. Zit ie heel strak naar een muizenholletje te staren terwijl de kippen om em heen lopen. Dat leeft dan compleet langs elkaar heen Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 18 oktober 20231 j Auteur Zo, al een tijdje niets geschreven hier... oeps. En sinds vandaag zijn alle kippen 'op' dus is het alweer voorbij! We hebben ze in meerdere sessies geslacht, met vrienden en familie. En nu is het veld dus weer leeg. Of nou ja... er woont nog een rat. Of een hele rattenfamilie, dat weten we niet. Dus we moeten nog maar even wat opruimen zodat hij geen schuilplekken meer heeft daar. Het was een goed kippenjaar iig. Ze waren flink op gewicht, geen gekke dingen met door de poten zakken of scheef groeien ofzo. Ja 1 kip was scheef, maar die had ik uit het ei gepulkt toen bleek dat hem dat zelf niet lukte. En daar was dus ook al wel wat mis mee, anders gaat ze dat wel goed af zeg maar. Maar toch deed ie goed mee en werd ie bijna helemaal een zware kip. Wel WAT lichter dan de rest, want hij liet zich nog wel eens wegjagen bij de voerbak. Maar ach. Volgend jaar weer! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 18 oktober 20231 j Daar sta ik helemaal achter! Behalve dat ze een goed gewicht hebben is ook de smaak van deze snelgroeiende kip gewoon goed! Vast ook daar al het kruid en alle groen dat ze in de weide op kunnen pikken. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 24 oktober 20231 j Auteur Hier zie je de laatste kippen nog vanuit de lucht Jootje dacht dat de drone misschien aan werd gezien voor roofvogel want ze zijn wel heel dicht bij hun hok. Dat zou kunnen... ik denk dat ze gewoon stonden te kanen, hun favoriete bezigheid Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 november 20231 j Op 21-6-2023 om 11:52, Jorieke123 zei: Mocht iemand trouwens eens ergens zon voerbak te koop zien...? Echt zo'n oude dan, van zink: "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.