Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verschil te zien in plant cherrytomaat en gewone tomaat?


Sonaya

Aanbevolen berichten

Ik heb dus ook nog een trostomaat, alledrie de planten even groot. Ik zie toch echt geen verschil tussen de planten

 

Hoe de takken op/aan de stam zitten is nagenoeg hetzelfde.

 

Is een trostomaat overigens een stam- of struiktomaat of kan het beide zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tomaat heeft geen takken

Bedoel je bladeren? Dat klopt: dat is bij beide hetzelfde.

 

Het verschil waar we het over hadden zit hem in de plaats van de zijscheuten* (de 'dieven' bij een stamtomaat).

 

Ik zie bij plant B dus een echte dief, vanuit de okselknop van de onderste bladsteel.

Die zou ik er in elk geval even uitknijpen want die haalt de kracht weg.

En waarschijnlijk is B dan dus de stamtomaat.

 

* Dit is dus geen blad, maar een nieuw groeipunt. Dus een stengeltje met een blaadje en een knop van waaruit nieuw blad (of bloem) gemaakt wordt. En ook weer nieuwe knoppen, die dus ook weer verder groeien. Goed kijken, en bedenken wat je nou precies ziet

 

De linker cirkel is het eerste blaadje van de nieuwe scheut/dief, de rechter cirkel het tweede blad, en het kleine cirkeltje is de knop waar weer nieuwe blaadjes uitkomen.

 

plant-B4781149357596872551493643560.jpg

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nouhou... Raquette noemt het ook een tak hoor

 

Op het palmenforum mocht ik ook geen takken zeggen maar "speren" . Ok, scheuten of loten. Bedankt voor je uitgebreide uitleg Speets!

 

Zie foto, de cirkel is ook een dief en die onderste bij de pijl ook toch? (die dikke bedoel ik, niet dat dunne stengeltje). Het is dan wel een superdief! Hij viel me niet op omdat de onderste tak ( ) horizontaal ligt.

 

Toch zie ik nog steeds het verschil niet tussen de 2 planten, ik denk dat het toch beide stamtomaten zijn

 

Grtz Sonaya

 

IMG20170503115452-171851494509855.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

en rechts zie je toch nóg een tak ( de langste daar ) ?

Zou heel goed de cherry kunnen zijn hoor, die zich dus makkelijk vertakt en bossig behoort te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en rechts zie je toch nóg een tak ( de langste daar ) ? .

 

Wat bedoel je precies? Wijs je me op die tak omdat je denkt dat het die Cherrystruik is of is er een andere reden dat je die takt noemt?

 

 

Sorry Speets....voor de "takken"

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG20170503115452-171851494509855.jpg

 

op deze foto zijn 3 takken te zien. linksonder met jouw pijl. daarna 1 naar rechts, de grootste zij-tak op deze foto, en daarna die dief ( wordt later tak )

Tak = tak. stam = stam ( de hoofdstam ) en dieven zijn takken in wording. Althans, voor mijn begrip

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ja. Dat is een inmiddels dikke en grote dief. Kun je weghalen. Kun je ook laten zitten . Dan heb je vanaf nu 2 koppen. Wat je wil. voortaan ( als je wilt dieven ) dus eerder weghalen. Maar kan nu ook nog ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

 

........Kun je ook laten zitten . Dan heb je vanaf nu 2 koppen. Wat je wil. voortaan ( als je wilt dieven ) dus eerder weghalen

 

Met 2 koppen bedoel je 2 hoofdtakken zeg maar?

En de dieven haal ik al weg als ze nog maar een paar mm zijn maar op de één of andere manier heb ik deze superdief over het hoofd gezien...vreemd.

 

...Nog een optie is om die dief te stekken...

 

Hoe? Schuin afsnijden, bovenste 2 blaadjes laten zitten en in een potje water zetten tot ie wortels heeft? Zo deed ik het met mijn munt geloof ik .

 

Grtz Sonaya

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stekken kan rechtstreeks in (pot) grond hoor. Hoeft niet eerst in water. Als je stekpoeder hebt staan kan je het gebruiken maar ik heb ondervonden dat het even goed stekt zonder poeder.

Dief afsnijden. Eventueel enkele bladeren weg (gezien het een grote dief is). In natte grond en enkele dagen in de schaduw zetten. Wanneer hij zijn kopje recht is dat het teken dat hij goed wortelt. Dan kan je hem stilaan aan de zon laten wennen.

 

Twee koppen laten staan kan ook wanneer je genoeg plaats hebt, want het wordt wel een beetje een oerwoud, zo'n dubbelkoppige plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel.

 

Weinig ruimte dus ik verwijder en stek hem, dan maak ik er iemand anders blij mee Er zitten al wel bloemetjes aan, kan ik hem dan wel gaan stekken?

 

Toch nog een andere vraag. Ik wil 2 dagen weg, maar heb niemand om de planten water te geven.

 

Ik geef ze altijd 's ochtends water en 's avonds nog een keer want dan zijn ze al droog. Staan trouwens in ca 12 liter potten merendeel in de zon.

Stel donderdagochtend water en dan pas weer vrijdagavond. Zaterdagavond redden ze denk ik niet.

 

Zouden ze dat zonder water overleven of....

 

Ben nu 5 dagen vrij en wilde even weg, vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik geen hond meer...kan ik weer niet weg door mn planten!

 

Gelukkig ga ik altijd in de winter op vakantie

 

 

Zitten al veel bloemetjes aan die superdief dus ik laat hem maar zitten...dan maar een grotere plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Kan ik die grote dief gewoon boven de bloemetjes afknippen? Kan dit afknippen sowieso als ik de plant te hoog vind?

 

Overigens zie ik nog steeds geen verschil tussen de gewone- en cherrytomaat, het blijft dus een verrassing.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien je vraag in dit topic stellen ? : tomaten-2017-t21616.html

 

Daar is je vraag meer op z'n plek. Hier is je vraag wel érg off-topic. ( zie je eigengemaakte titel ) Al ga jij er misschien vanuit dat het wel handig is, je vragen voor je tomaten-seizoen hier te stellen, want het lijkt jouw topic. Maar helaas

Verder echt niks persoonlijks hoor. Maar alle topics hebben zo hun titel, waar onze zoekfunctie op gebaseerd is, vandaar.

 

Gooi ik bovenstaande er af ergens over een paar dagen. ok ?

 

Nietemin mag er best iemand reageren hoor. Of anders toch in dat tomaten 2017-topic plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je hebt gelijk..ik zal het binnenkort elders plaatsen. Laat het idd nog een paar dagen staan svp, kan ik het op mijn gemak op de pc doen ipv onhandig op mijn gsm.

 

 

Edit: bericht aangepast tot alleen nog graag antwoord op het knippen van de dief of (hoofdstam) als de planten te hoog worden.

 

Bericht mbt verkleurd blad in topic Tomaten 2017 geplaatst

 

Grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...