Maxxw Geplaatst: 28 april 2017 Geplaatst: 28 april 2017 hallo, ik ben nieuw hier dus ik zal mezelf even voorstellen. Ben max 22 jaar en dit jaar begonnen met groente en kruiden kweken in bakken. Op dit moment heb ik komkommer, sperziebonen, verschillende soorten sla, tomaat, peterselie en bieslook staan onder een kweektunneltje in bakken. alles groeit mooi, maar ik heb 1 probleem.De bladeren van de sperziebonen en komkommers beginnen geel te kleuren en bij de sperziebonen zijn al 2 takjes geknakt.ondanks dat groeien ze wel gewoon door.ook heeft mijn komkommer plant lange groene sliertjes (zo noem ik het maar).Iemand enig idee wat de gele bladeren veroorzaakt, en wat die lange groene sliertjes zijn? ook voeg ik foto's toe van wat ik nu allemaal heb staan, misschien dat jullie mij wat handige tips kunnen geven. Ik geef de planten 1x in de week voeding organic plant food van de action.ook heb ik in de bakken mestkorrels gestrooid van ecostyle groente & kruiden van A-Z. ik hoop op een reactie met wat handige tips en trucs voor deze beginner . met vriendelijk groet, Max Quote
henkg Geplaatst: 28 april 2017 Geplaatst: 28 april 2017 Even kort. Je was wat vroeg met komkommer en sperziebonen.Voor sperzieboontjes geldt het oude gezegde: "ze mogen mei niet zien" (dus pas zaaien rondom 15 mei)Kijk eens hier: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/peulgewassen/boontjes/(Iets vergelijkbaars over komkommer kun je dan zelf wel vinden).Als beginner houd je je best aan het midden van de tijd-zaaibalkjes. Niet eerder. Later kun je, mits je de beschikking hebt over een mooie kas, én als je ook de moeite wilt nemen om bij dreigende nachtvorst de boel tijdelijk naar binnen te verhuizen, kiezen voor een iets eerder zaaimoment. Mesten: Als je gewone universele potgrond hebt gebruikt om in te zaaien, dan hoef je de eerste weken echt niet bij te mesten. Beter te weinig, dan teveel mest. Misschien wel verspenen, als het oorspronkelijke potje te klein wordt. (Mijn vollegronds komkommers zaai ik dit weekeinde, de eerste serie sperzieboontjes rondom 15 mei. Genoeg tijd daarna ...) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Maxxw Geplaatst: 28 april 2017 Auteur Geplaatst: 28 april 2017 Bedankt voor u snelle reactie! Okee, dat zijn goeie tips. Hoe kan ik het nu dan het beste aanpakken om de plant weer mooi te maken of doet de plant dat vanzelf ? Met de nachtvorst van afgelopen dagen en eerder zet ik ze inderdaad gewoon binnen in huis. maar hoe zien de planten er over het algemeen uit volgens u ? Zijn ze mooi en redden ze het of zegt u overpotten in grotere potten ? En kan ik die komkommer nu nog verspenen dan ? Ze zijn al aardig groot. Sorry voor de vele vragen maar helaas ook niemand in me omgeving met verstand van moes-tuinieren. Mvg Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.