Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Help!

Bij terugkomst na vakantie blijkt van één van onze appelbomen de stam open te scheuren. De appel is een Ecolette, struikformaat. De bloesem valt volgens mij ook af. Er zijn in elk geval ook nog geen appeltjes in de maak....

Weet iemand hoe dit kan gebeuren, en of dit een blijvende schade is?

Merci! IMG171393271494696326.JPG

IMG171247871494696326.JPG

Geplaatst:

Ja, lengte scheur vorst. De oorzaak kan al verder terug in de winter liggen, vaak door zon / koude / droge wind op tegengestelde delen van de stam. Vroeger werden ( en in het buitenland nog steeds wel ) de 1e 2 meter van de stam van vruchtbomen wit gekalkt om de temperatuurs-verschillen / spanningsverschillen die dat geeft af te weren ( wit reflecteert de zon / warmte tijdens koude )

Klinkt ingewikkelder dan het is. Komt vrij veel voor.

Geplaatst:

Dank voor de reacties. Hopelijk valt t mee dan! Dit jaar zullen er wel weinig appels aan komen. Jammer, want ze zijn erg lekker. Een jaartje extra geduld dus!

• 3 years later...
Geplaatst:

Wij hebben momenteel een appelboom waarvan de schors niet in een rechte lijn openbarst maar eerder lokaal in een ovaalvormige 'scheur'. Heeft dit ook te maken met mogelijke vorstschade?

En een tweede vraag, om stilstaand water (en als gevolg rotting) te voorkomen overweeg ik de wonde af te dekken geheel of gedeeltelijk met bijenwas. Wat is jullie idee hierover.

Andere tips/advies eveneens welkom!

Geplaatst:

Hier alvast enkele foto's.

Dan wacht ik nog even met het afdekken.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit een wonde is van de vrieskou. Maar zoveel ken ik er dan ook weer niet van.

20210224_111236.jpg

20210224_111253.jpg

Geplaatst:
4 minuten geleden, Tim86 zei:

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit een wonde is van de vrieskou. Maar zoveel ken ik er dan ook weer niet van.

Dit zeker NIET (meer) gaan afdekken! Is zeker geen vrieskou...drie mogelijke oorzaken en die liggen  in het verleden. (Ik twijfel over de grootte van het ovaal omdat de foto's geen referentie geven....kan een paar centimeter zijn maar ook meer dan 2 decimeter.....?) Ofwel een slecht gesnoeide tak die verder is gaan uitrotten. Ofwel een mechanische beschadiging van al even terug. De plek zelf lijkt droog....die zou zelfs kunnen gaan overgroeien met nieuwe bast. Maar wat ik niet kan beoordelen zijn de randen...zit daar kanker die nog actief schade geeft of zijn dat oude wonden of zelfs al nieuwe bast die aan het overgroeien is. Hoe dan ook: Dit zeker niet gaan dichtsmeren, want dan sluit je de eventuele schade in en kan die eerder doorwoekeren ofwel je houdt dit aan de lucht waardoor het al begonnen herstel beter zal gaan. Insmeren roept veel discussie op.....

Ik doe het zelf zelden. Je moet weten wanneer een boom zelf afweer kan maken, dat is veel effectiever dan met iets smeren en smeersel werkt dit tegen. Veel belangrijker is het om wonden zo nodig schoon af te werken met een scherp snoeimes o.i.d. Maar een breuk in het seizoen dat een boom dat vermogen minder heeft kan het eens nuttig zijn. Dat is...ook wat afhankelijk van het weer.... tussen november/december en februari/maart voor fruitbomen meestal. Nu buiten heb ik grof gesnoeid bij appels, flinke takken...maar daar ga ik zeker niks opsmeren....doet eerder kwaad dan goed! Lucht, licht (!) en eigen afweer van de boom doet wonderen. In oktober is van een abrikoos een zeer groot deel gescheurd bij storm....die wonden heb ik schoon en recht gesneden (weinig rafels e.d.) en verder niets. Boom was nogactief en kon zich nog goed weren is mijn inschatting. Insmeren zou eerder schade doen dan iets verbeteren. Deze week ga ik nog een oude, door tonderzwammen aangetaste, pruimenboom voor 2/3 deel opruimen. Zo een 7 jaar geleden zijn daar grote takken uitgebroken in de zomer en gaandeweg heb ik ze weer min of meer in vorm en goed dragend gekregen. Maar ik zag een maand of 2 terug op oudere delen veel zwammen, maar een nieuw stuk lijkt vrij daarvan.....dus een grote operatie waarbij ik hoop om vanuit het nieuwere stuk nog een dragende boom over te houden: na die operatie ga ik wel wondpasta gebruiken op de zaagsnede. Ik schat dat de boom nog te weinig actief is om zich te weren, kijkend naar blad en bloemknoppen die nog weinig schuiving laten zien. . 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

De wonde is eerder groot, +/- 20cm op zijn langst en +/-9cm op zijn breedst.

Een oude snoeiwonde lijkt me onwaarschijnlijk. De wonde is mij vorig jaar niet opgevallen, waardoor ze volgens mij redelijk recent is. Ik kan mij ook niet voor de geest halen dat ik op die plaats een tak heb weggesnoeid.

Mechanische schade, misschien, maar de boom staat er al 16 jaar en is hier alvast nooit op mechanische wijze benaderd.

Hier zit wel een specht in de buurt. En nu was ik daar wat over aan het opzoeken. Zou dit schade door een specht kunnen zijn? De foto's van de wonde en andere kleinere inkervingen die in eerste instantie ook doen denken aan oude littekens van vorstschade, komen ook wel overeen met verwondingen door een specht...

Geplaatst:
37 minuten geleden, Tim86 zei:

Zou dit schade door een specht kunnen zijn? De foto's van de wonde en andere kleinere inkervingen die in eerste instantie ook doen denken aan oude littekens van vorstschade, komen ook wel overeen met verwondingen door een specht...

Misschien? Dat zou betekenen dat er al insecten in de boom zitten en dat de specht  een toegang heeft gepikt om erbij te kunnen. Klinkt dan toch niet als een zeer gezonde boom al met al. (Een zieke boom kan nog heel goed dragen, soms zelfs heel goed. Het lijden is meer te zien in het blad en het hout. Bloeien is dan een poging om te overleven via nakomelingen)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...