Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Bijenraten (vuil), hoe verkrijg ik schone was?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb gisteren een emmer vuile bijenraten gehad. Ik had gezegd dat ik dat wel kon gebruiken voor zalven, en dat ik zelf wel zou zuiveren...

Nou ik ze gezien heb... weet ik niet zeker of ik die was wel schoon krijg. Hoe pak ik dat aan?

Geplaatst:

Normaal gaat dat dacht ik in een soort draai machine waar het uitgeslagen wordt,

volgens mij kun je een bijenraat ook zo eten, ik zie dat bij de natuurwinkel liggen.

Mischien verhitten en dan zeven in een neteldoek ofzo.

edith, ik heb even bij google gekeken en vroeger werdt honing ook geperst ipv geslingerd moet je in brokken breken en dan persen door doek.

je kunt een raat dus inderdaad zo eten maar het was wat onschadelijk is verteerd niet wat ik me daarbij moet voorstellen weet ik niet

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

aj jammer ik dacht je honing ging eten had net uitgevogeld dat een nylonkos beste werkt met zeven,

de hele raat bestaat uit was volgens mij, zal wel smelten zijn, ga ik even zoeken ik vindt het wel interesant om te weten.

Geplaatst:

Dat wordt nog een klusje hier vindt je redelijke manier,

Allereerst moet je de oude raten verbrokkelen en 24 uur in een emmer met regenwater laten weken. De pophuidjes laten dan los.

Dan stop je de brokjes in een linnen zak en omspant die met elastieken.

Daarna leg je de linnnen zak met raatbrokken in een ketel, en vul deze met regenwater.

Het moet regenwater zijn omdat leidingwater de was doet vergrijzen door het kalkgehalte wat daarin zit.

Dan breng je de boel aan de kook en laat dit dan een kwartier doorkoken.

Met een stamper druk je regelmatig op de linnenzak, zodat die wordt uitgeperst.

Op de zak leg je vervolgens een tegel,zodat ie niet komt bovendrijven.

Dan laat je de boel afkoelen en zie...er drijft dan een prachtige hostie van BIJENWAS op het regenwater.

Het vuil blijft achter in de linnenzak.

Stinken doen het wel. De afzuigkap is dus onmisbaar!

De onderzijde van de wasplak is toch wat vuil. Die laag moet je met een mes afkrabben.

Geplaatst:

wat wil je met de was gaan doen Jasmin ?

Mischien is het niet erg dat daarbij de was '' vuil'' blijft en dan hoef je enkel te verwarmen,

lijkt mij dat bv een buitenkaars best de was vuil mag blijven

Geplaatst:
  • Auteur

Ik had aan de buurman gevraagd hoe ik het goedkoopst aan bijenwas kon komen... voor calendulazalf... Naast de tip van Het Bijenhuis, zei hij dat ik als ik wou zo gratis oude raten kon krijgen, maar dat ik die nog moest zuiveren.

Dat is goed, zei ik, ik houd wel van ambachtelijk werk. En als het lukt krijg jij weer een pot zalf terug. Hij op zijn beurt ook weer glimmen van tevredenheid...

Inmiddels had ik in de drogist een zakje wasdruppels zien liggen, en die maar alvast gekocht. Zag er tenminste schoon en zuiver uit.. Afgelopen week zette buurman een emmer met raten op mijn tuin. De bovenste is toevallig prachtig schoon en vederlicht... De vuile raten zijn ook echt vuil... Nog steeds vind ik het een leuk idee om die was ambachtelijk te zuiveren, maar ik weet tenminste dat ik het niet op mijn gezicht hoef te smeren als het niet lukt, want ik heb voor dat doeleinde al dat zakje met wasdruppels.

Als het wél lukt, ook goed, maar uiteindelijk tot een kaars komen vind ik ook OK, want waskaarsen hebben iets speciaals vind ik...

Als het te erg zou gaan stinken, kan ik natuurlijk een campinggasje nemen en de boel buiten in de open lucht laten koken.

Maar hoe ik nou aan een linnen zak moet komen??? Een groter obstakel dan de stank....

Maar bedankt voor het meedenken, Hans...

Geplaatst:

tja als je gewoon water gebruikt wordt het grijs ipv normale bruine kleurtje maakt toch ook weinig uit is het tenminste wel schoon,

ik zou gewoon met leidingwater doen, en kussensloop is goed idee of je naait even een zak van oud laken,

ik vindt wel dat ik foto van schoonmaak proces verdien voor het meedenken

stinken zal wel meevallen lijkt mij, ruikt gewoon naar gekookte insekt denk ik

Geplaatst:

ja of ontkalkt water gebruiken?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.