RobN Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Ik heb in april 10 spitskool en koolrabi planten buiten gezet, deze zijn helaas behoorlijk door aardvlooien afgevreten. Tenminste er zitten altijd zwarte spring beestjes op beetje langwerpig en jumpen weg als ik de kool raak of in de buurt kom.Nu heb ik nieuwe spitskool plantjes gehaald, nog niet gepoot. Ik ga een halve bloempot als randje eromheen doen en deze rand inspuiten met spruzit r. Maar zal dat afdoende zijn of ook de plantjes zelf inspuiten?En ik heb ook al veel cavolo Nero planten, uit de AH moestuin. Deze wil ik op hetzelfde bed planten. Lusten die vlooien mijn cavolo ook? Quote Onkruidmanager 1.0
Mellie Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Bij mij wordt de palmkool door alles genegeerd. Slakken komen er niet aan, geen rupsen, bladwesplarven, luizen of andere beesten! Of ik heb gewoon mazzel, maar dat had ik dan ook wel willen hebben met de rest van Mn plantgoed Quote
RobN Geplaatst: 30 mei 2017 Auteur Geplaatst: 30 mei 2017 Ik ga er vast 2 neerzetten om te kijkenof ze worden gepakt. Kan ik onkruid als mulch gebruiken mits geen zaad of bloem? Quote Onkruidmanager 1.0
Mellie Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Oei... ik durf dat niet. Veel te bang voor nog meer onkruid! Die dingen zijn altijd tig x sterker dan je andere planten en lijkt wel alsof ze na het uitrekken nog maanden doorgroeien. Quote
RobN Geplaatst: 30 mei 2017 Auteur Geplaatst: 30 mei 2017 Ik probeer toch een stukje, heb met wortel en al eruit getrokken, hopen op nog wat flinke zon, kan het een beetje verbranden. Ik zag net, vergeten foto's te maken, maar dat de koolrabi nu ook echt rabi vormt, ondanks wat afgevreten blad. Ook de spitskolen lijken nog nieuwe blaadjes aan te maken jippie Quote Onkruidmanager 1.0
pippi Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Onkruid zonder zaad kan je volgens mij prima als mulch gebruiken. Feitelijk is het toch ook de functie van veel onkruiden om moeilijk bereikbare voedingsstoffen naar boven te halen en dan bij het afsterven weer in de bovenste laag te brengen voor andere planten? En die aardvlooien zijn wel wat lastig, vooral mijn jonge mosterdblad en rucola hebben schade, maar ik zie geen plantjes echt afsterven. En bij de al wat grotere mosterd zijn de bovenste bladeren gewoon gaaf zonder gaatjes. Ik zou niet gaan spuiten met wat dan ook, dat heeft wellicht ook weer een nadelig effect op beestjes die aardvlooien lusten, flink water geven want ze schijnen niet van vochtige grond te houden, en gewoon maar even afwachten. Quote
Flup Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Tegen aardvlooien gebruik ik gele plakstrips. Die kun je in elk tuincentrum kopen. Zet je tussen de planten neer en de aardvlooien springen daar dan tegenaan, zodat je er vanzelf vanaf komt. Quote
Ann123 Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Met zaadloos onkruid mulchen is helemaal OK. De wortels drogen uit. Quote
RobN Geplaatst: 31 mei 2017 Auteur Geplaatst: 31 mei 2017 Ook van die paardebloem achtige distel achtige ? En dat gras die met die wat langere grote bladeren, dat wat met die stevige wortels in de grond zit, is dat varkensgras of? Quote Onkruidmanager 1.0
RobN Geplaatst: 2 juni 2017 Auteur Geplaatst: 2 juni 2017 Hier foto's van mijn te grazen genomen kolen en koolrabiHet ontwikkeld zich gelukkig nog wel. 3e foto paksoi, op een ander bed geplant, 2 dagen geleden. Geheel te grazen genomen door aardvlooien neem ik aan. 4e foto een peultje die toch nog bloemen vormt na kever vraat. Ik ga de paksoi, net als de nieuwe spitskool, uitgeknipte randen van flessen geven en deze randen en de grond er binnen inspuiten met een biologisch middel tegen luizen en trips en witte vlieg. Lijkt tot nu toe te helpen, ik wordt echt chagrijnig van die beesten. Quote Onkruidmanager 1.0
Erny Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 Zo te zien zijn het niet alléén de aardvlooien die zich te goed doen aan je planten... Quote
RobN Geplaatst: 2 juni 2017 Auteur Geplaatst: 2 juni 2017 Verklaart u nader, heb kevers, maar nog geen slak gezien. Ook geen slijmsporen o.i.d. Quote Onkruidmanager 1.0
Erny Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 Aardvlooien maken die gaatjes in je planten, ze eten niet die hele koolbladeren op. Of je moet wel erg grote vlooien hebben. Als ik naar mijn tuin kijk zie ik ook geen slakken maar ze zijn er wel. Verstopt in spleetjes in de aarde en zelfs met groepjes onder kluitjes aarde. In holletjes gemaakt door woelmuizen schuilen ze ook. Dus dat jij ze niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn.Leg eens wat planken oid in je tuin en controleer die dan steeds. Slakken kruipen daar graag onder (vochtig en donker) om de dag door te brengen voor ze 's avonds/ 's nachts weer tevoorschijn komen.En het kan ook nog zijn dat je last gehad hebt van rupsen. Die vreten ook in korte tijd behoorlijk wat weg en vallen vaak niet snel op.En verder heb je ook nog reeën en konijnen e.d. die ook graag aan een koolblaadje knabbelen. Quote
RobN Geplaatst: 2 juni 2017 Auteur Geplaatst: 2 juni 2017 Maar met alles wat je noemt, waarom laten ze de sla dan helemaal totaal onaangetast, ook de jonge opkomende zaailingen? Grote dieren zitten niet tot nauwelijks. Iedere keer als ik kom springen de vlooien veel weg, enige wat ik zou kunnen verzinnen zijn eksters of hout duiven die zouden in de buurt kunnen zitten. Bladmoes ook niet groter dan 2cm geworden totaal doorboord. Ik twijfel echt over de slakken, ik heb NL ook koffieprut rondom gestrooid en dat heeft ook niets geholpen. Bij de sla nog niet eens gedaan. Quote Onkruidmanager 1.0
Erny Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 Houtduiven schijnen ook behoorlijke schade aan te kunnen richten maar daar heb ik zelf geen ervaring mee dus weet niet hoe dat eruit ziet. En hier trekken de slakken zich helemaal niets aan van die koffieprut, helaas. Quote
pippi Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 Bij mij wordt de broccoli op de volkstuin ook opgevroten door duiven (of andere vogels), en dat ziet er vergelijkbaar uit. En de slakken eten de ananaskers op en laten de sla staan, het moet niet gekker worden. Spuiten met iets tegen luizen en trips en witte vlieg lijkt mij niet echt zinvol als je geen luizen, trips en witte vlieg ziet. Zet dan gewoon een insectennet over je kolen, dat doen de meeste mensen. Dat helpt dan weer niet tegen aardvlooien, maar als je er wat plantjes bij zet die die vlooien graag lusten zoals rucola (en je grond vochtig houdt) denk ik dat je weinig schade meer hebt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 september 2020 Geplaatst: 7 september 2020 Niet palmkool maar alle kolen eerder in de zomer en vorige maand boerenkool en broccoli, die hadden enorm last van zwarte beestjes, 2 mm groot en rond een soort kevertjes, dat zijn toch geen aardvlooien? Als ik in de buurt kwam ritselde het van de wegspringende beestjes. Duizenden. Op de een of de andere manier is het nu over, je ziet het aan het blad dat het weer mooi is, in vergelijk met het blad van een maandje terug. Waarschijnlijk doordat het enkele keren geregend heeft. Hopelijk blijven ze mooi, de regentijd is al weer even voorbij en mijn tuin is weer knetterdroog Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.