Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
ik kan toch niet bij meer dan 200 aardbeien een stokje zetten en vastbinden?

Ik benoem slechts de oorzaak, ik heb het probleem zelf ook af en toe en dat komt dan omdat een aardbei de grond raakt.

Of je leeft ermee en gebruikt de aangevreten aardbeien om in te maken, of je probeert er wat aan te doen.

- Een pissebed houdt zich veelal op in een lekkere vochtige mulch laag, indien die niet aanwezig is; dan zal je ook minder last van grote aantallen pissebedden hebben.

- In volle grond wil het poten in een verhoogde rug en het tijdens de bloei aanbrengen van stro tegen de zijkanten van die rug, helpen de aardbeien van de grond te houden.

Ik ben twee weken geleden in een gebied in Polen geweest, waar de landbouw aldaar voor 80% uit aardbeien beslaat.

Velden met aardbeiplanten zover als het oog strekt.

Daar werken ze precies hetzelfde;

aardbeiplanten-polen97741497090956.jpg

- In een serre kan het kweken in bakken een uitkomst bieden, je zult dan wel meer aandacht aan de watergift en voeding moet geven.

Geplaatst:

197aead7d2d7f92b5fee39c8ef78e760.jpg

Manlief en ik zijn deze constructie aan het maken. In regenpijpen langs het hekwerk. Ik heb nagenoeg alle slakken weten te elimineren uit het aardbeienbed en nu valt ineens op hoe veel pissebedden en mieren de aardbeien opeten.

Geplaatst:

Wat slakken betreft geven naar mijn ervaring de mini naaktslakken de meeste overlast.

Die raspen een klein laagje van de aardbei en daar maken de pissebedden weer gebruik van om makkelijk toegang te krijgen.

Ik heb hetzij op zeer kleine schaal veel geëxperimenteerd en eigenlijk heeft elke vorm van kweken wel zijn voor- en nadelen, geen enkele is zaligmakend.

Wil je zo min mogelijk last hebben van pissebedden, dan zal je ervoor moeten zorgen dat je niet een klimaat hebt, waar ze het naar hun zin hebben.

Zo'n klimaat is donker en vochtig met voldoende voedsel in de nabijheid.

Indien je een mulch laag bij je aardbeiplanten hebt, dan kan je erop rekenen dat pissebedden daarin hun intrek nemen en van je aardbeien gaan eten.

Geen mulch laag betekent echter weer dat je grond sneller uitdroogt en je meer aandacht moet besteden aan het watergeven.

In bakken zal je nauwelijks tot geen last hebben van slakken en pissebedden, het is echter een vrij intolerante methode, met weinig ruimte voor misstappen. Het gaat bij veel mensen fout op het gebied van voeding en water geven.

Ben je zoiets op een wat grotere schaal van plan, dan zou ik al test het eerst eens in een klein aantal bakken eerst proberen.

Geplaatst:

Heel kleinschalig hoor! Om onze eigen aardbeientrek te stillen en een beetje uit te delen. Maar we zijn dol op klussen en dan loopt zon projectje soms wel eens uit de hand. Net materialen gehaald en toch voor een andere constructie gekozen. Zal nog wel een foto plaatsen van het resultaat.

Edit; Kan het kwaad om de aardbeien te verkassen naar hun nieuwe heimat? Ik zal ze dagelijks water geven om de reis te versoepelen. Of moet ik braaf wachten tot einde seizoen? Zelf neig ik toch naar verhuizen, tenzij aardbeienexperts zeggen dat dat not done is.

Geplaatst:

Je vraag is wat oftopic wellicht dat een mod deze uit kan splitsen.

Wanneer je een soort hebt, waarvan de oogst al voorbij is dan kan je die gerust verplanten.

Wel ruimschoots uitsteken en indien je merkt dat de bladeren wat gaan hangen doordat ze minder water kunnen opnemen door wortelschade, dan gewoon wat blad uitnemen.

Verder telt ook mee hoe lang de planten er al staan, wanneer je al richting het derde jaar gaat, dan kan je beter met uitlopers werken, of volgend jaar vroeg nieuw goed (Frigo's) neerzetten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...