Geplaatst: Zondag om 16:522 d Dank je @woldistel . Ik heb nog aardbeien en mango in de vriezer. Met de aardbei ga ik het morgenochtend verder fermenteren. In de tweede batch met korrels gaat in ieder geval gember naar goed voorbeeld van @Jorieke123 ! Even kopen morgenochtend, net als dadels.Edit: dinsdag komt een goede vriend van ons langs, die is ook geïnteresseerd en krijgt wat kristallen mee. Dan zijn ze vast al vermeerderd. Leuk hoe ze dan zo het land door trekken 😃! Zondag om 16:562 d aangepast door Dahli
Geplaatst: Zondag om 16:542 d Met gember is ook erg lekker 😋 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: Zondag om 18:352 d Auteur 2 uren geleden, woldistel zei:Qua alcohol komen ze na een week nog niet voorbijIk wilde het net blij vragen..alcohol? Maar dat is het dus niet. Zoals ik zei ik drink heel weinig koud. Lie zou er misschien iets meer van drinken maar het zal zeker in de winter snel op de compost terecht komen. Ik lees wel lekker mee hier en misschien eens tegen de zomer een poging wagen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zondag om 19:062 d @appelvrouw ,waarom stap je dan niet over op melkkefir?Véél meer probiotica in het drankje,én je kan het op kamertemperatuur drinken of zélfs een beetje opwarmen...😉En ik weet dat de suiker in waterkefir grotendeels opgelost wordt tijdens de fermentatie,maar de suiker die overblijft in het uiteindelijke drankje,doet wss wél de positieve effecten teniet van de waterkefir op je darmflora.....😉
Geplaatst: Zondag om 19:372 d 24 minuten geleden, Bernaar zei:En ik weet dat de suiker in waterkefir grotendeels opgelost wordt tijdens de fermentatie,maar de suiker die overblijft in het uiteindelijke drankje,doet wss wél de positieve effecten teniet van de waterkefir op je darmflora.....😉Je zegt waarschijnlijk (wss?), mag ik vragen hoe je daar bij komt? En geldt dat dan alleen voor de niet opgeloste suiker zoals je aangeeft?En als je honing gebruikt als zoetstof? Dan lijkt me die stelling niet opgaan aangezien honing zelf als probioticum wordt aangemerkt dan wel ze bevat. Of is dat te eenvoudig gedacht van mij?
Geplaatst: Zondag om 20:032 d Élke vorm van suiker minimaliseert het effect van probiotica als het tezelfdertijd met het uiteindelijke product in je darmen terechtkomt.Ik ontken niet dat honing gezond is,maar véél hangt af van de planten en bloemen die de basis van die honing vormen,en het is óók een misvatting dat honing een gezond alternatief is voor 'gewone' suiker...😉https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-honing-gezond.aspxFitChef.nlIs honing gezond of niet? De echte feiten op een rij - Fi...Is honing gezond of is het juist 'gewoon' suiker? We zetten de meest gehoorde fabels en feiten over honing in deze blog op een rijtje.Een feit is dat wij als moestuinliefhebbers GRAAG willen geloven dat honing een uitstekend alternatief is voor de standaard glucose,helaas is dat NIET het geval....😉Wat ik wél proefondervindelijk weet,is dat melkkefir een groot percentage van lactose uit de melk haalt,ondanks wat internet zegt.😉En wat het verschil tussen melkkefir en waterkefir betreft,zie deze link,1 van de vele.....Mani VivendiHoe gezond is water kefir?Water kefir is de laatste jaren enorm populair geworden als gezond alternatief voor frisdranken en andere gefermenteerde dranken zoals kombucha en melkkefir. Maar hoe gezond is het echt? Laten we eens
Geplaatst: Zondag om 20:092 d Bernaar, ik vind het wat lastig dat je meerdere keren op dit forum meld dat 'men' dingen schrijft op het wereld wijde web die niet kloppen, maar vervolgens geef je ons linkjes naar datzelfde wijde web, en dat is dan wel de waarheid? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: Zondag om 20:182 d @Bernaar Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Het stuk over honing was me bekend 😊. Ik weet wel dat honing vaak als veel gezonder wordt aangemerkt, maar dat dat maar ten dele zo is. Ik vroeg me alleen af of honing een minder desastreus effect zou hebben op de probiotica (in de darmen) in waterkefir. Dat is me nog steeds niet duidelijk. Maar lekkerder is het in ieder geval wel denk ik 😉. En je zult sowieso een suiker nodig hebben om de waterkefir tot stand te brengen. Ik maak het overigens niet alleen omdat ik er enorme gezondheidsvoordelen van verwacht (alhoewel alles is meegenomen), maar ook omdat ik het een leuk en interessant proces vind. En omdat ik verwacht, mijn eerste probeersel zit nog in het vat, dat het gewoon lekker is. Maar nogmaals dank je wel voor je uitleg en verwijzingen!
Geplaatst: Zondag om 20:332 d @Dahli ,snap ik HELEMAAL!😉Ik wilde enkel de 'feelgood' berichten op het www ontkrachten tov de echte waarheid.Uiteindelijk bepaal JIJZELF hoe je jouw waterkefir of alternatief product wil hebben,het is niet aan mij om te bepalen wat jij drinkt of eet.😉Ik wil alleen maar aanhalen dat melkkefir véél gezonder is dan waterkefir,ondanks de toegevoegde ingrediënten.....😉
Geplaatst: Zondag om 20:382 d Over honing en waterkefir kunnen we heel kort zijn, dat gaat niet met elkaar samen. Goede honing is antibacterieel en de kefirkorrels bestaan uit bacteriën en gisten. Dus laten we daar in dit topic even heel ver vandaan blijven.En voor melkkefir kan je hier terecht: https://www.moestuinforum.nl/topic/3499-mogelijkheden-met-kefir/ Zondag om 21:272 d aangepast door loes
Geplaatst: Zondag om 20:392 d Auteur Hier gaat het over waterkefir Bernaar😉 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zondag om 20:432 d 24 minutes ago, Jorieke123 said:Bernaar, ik vind het wat lastig dat je meerdere keren op dit forum meld dat 'men' dingen schrijft op het wereld wijde web die niet kloppen, maar vervolgens geef je ons linkjes naar datzelfde wijde web, en dat is dan wel de waarheid?Heb je HELEMAAL gelijk in,Jorieke123!👍Wil ik ook niet ontkennen.En natuurlijk begrijp ik uw verwarring hierover!Anderszijds is het wél zo dat ik door eigen ervaring bepaalde 'statements' van mijn linkjes kan bevestigen.Ik ben niet zomaar bereid om ALLES van het www als absolute waarheid aan te nemen,dus de linkjes die ik post,bevestigen meestal eigen ervaringen....zoals bijv. mijn reactie over de rabarber.....😉Ik neem niet zomaar alles wat ik online lees aan als de absolute waarheid,want ik kom regelmatig bij google's AI robot dingen tegen waarvan ik weet dat ze niet kloppen!Het www is een bron van informatie,maar niet altijd accuraat.......bijv. Wikipedia is zo'n onbetrouwbare bron.Sommige statements moet je zelf ondervinden OF dieper voor graven dan de 1ste paar linkjes op Google.Bijvoorbeeld rabarber is nog perfect eetbaar na 21 juni en melkkefir met volle melk bevat bijna geen lactose meer omdat de goede bacteriën dat verwerken..... Maandag om 02:072 d aangepast door Bernaar
Geplaatst: Zondag om 20:492 d 5 minutes ago, appelvrouw said:Hier gaat het over waterkefir Bernaar😉Sorry,heb je 100 procent gelijk in.....ik liet me helaas hierin WEERAL meeslepen om mensen proberen een beter product aan te raden.....😉Je m 'excuse.....😉
Geplaatst: Zondag om 23:572 d 3 uren geleden, loes zei:En voor melkkefir kan je hier terecht: https://www.moestuinforum.nl/topic/3499-mogelijkheden-met-kefir/Dankjewel! Ik ben sinds 2 weken bezig met melkkefir en wil graag nog meer lezen en leren hierover.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Op 23-11-2025 om 11:53, appelvrouw zei:Zijn er ook mensen bij wie de kefir niet geweldig valt spijsverteringstechnisch?Inmiddels weet ik meer. Nu zegt mijn ervaring niet veel omdat ieder mens anders is, maar…. Ik heb inmiddels 3 dagen op rij een glas gedronken. En ik heb een zéér gevoelig spijsverteringssysteem. Details zal ik een ieder besparen, maar de intolerantie is hoog en veelzijdig. Niet dat me dat tegenhoudt, daarvoor houd ik teveel van lekker eten. Conclusie tot nu toe: geen centje pijn! Sterker nog, überhaupt geen last gehad. En dat is in mijn geval zeer opmerkelijk. Tenslotte, wel zo belangrijk: ik vind het erg lekker!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.