Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
dit ga ik ook proberen en in potten bewaren

altijd gedaan en in diepvriezer - nu niet wegens plaatsgebrek

bedankt

En als ik het goed versta: potjes en dekseltjes (van bv mayonaise, confituur, mosterd, ...) stevig afwassen in een degelijk sopje ( of vaatwasser?), de potjes zo vol mogelijk vullen met zo'n heet mogelijke saus, potje afdekken met één laagje gewone huishoudplastiekfolie, dekseltje er op draaien, potje omgedraaid laten koelen, potjes checken --> deksel moet hol zijn en niet bol en klaar is kees?

Kunnen die potjes gewoon - winter en zomer - op kamertemperatuur in de voorraadkast bewaard worden? Moeten de potjes donker staan?

Kan ik buiten allerlei ingrdiënten voor de saus ook bv gehakt in de saus verwerken?

Kan ik voor de pastasaus (eventueel ook met gehakt) rekenen op een houdsbaarheidsdatum van +/- 6 maanden?

Is zo'n potje eens gesloten altijd gesloten of moet er regelmatig gecontroleerd worden of het dekseltje nog niet indeukbaar is?

Alvast bedankt voor alle moeite want met een diepvries vol

- braambessen, los ingevroren en daarna in zakjes gedaan, puur gezeefd sap, braambessencoullis...

- courgettes in blokjes, in sneetjes en in moes

- tomaten in kleine blokjes, gepureerd waarvan sommige reeds gezeefd

- gemalen kaas: is dan ook handig voor bovenop de pastasaus of voor een kaassaus, ...

De vriezer met 8 (acht)schijven zit momenteel proppevol en dat vind ik wel wat triestig want ik kan momenteel dus geen pastasaus maken (vermits het toch een hele klus is om alles wat fijn te snijden en er best wat pruttelwerk bij komt kijken, lijkt het me beter om ineens een grotere hoeveelheid te maken zodat het gepruttel zo maar één keer de energiefaktuur in de oven jaagt, één keer een beetje grote kookpot bij de vaat maar achteraf zo veel plezier van het nemen uit de voorraadkast. Voordeel zou ook zeker zijn dat ze echt verbrijksklaar is: niet ontdooien...

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Geplaatst:

Pastasaus is hier een groot succes. Met gehakt heb ik ook aan gedacht maar dat doe ik al la ninute voor de liefhebbers met wat ui, prei en wat voorhanden is. Je handelswijze is verder ok. Staat bij mij in een keukenkast en hoe lang het houdbaar is? Dat weet ik voor mezelf over een jaar. Heb deze week ook tomaten ( omdat ze nu nog verkrijgbaar zijn in de kas ) ontveld, ontpit en in 6-en gesneden. De pitjes en vellletjes door de blender gedaan en gezeefd. Dit alles ook op dezelfde manier in potjes ingemaakt. Deze zijn voor tomatensoep of saus, altijd handig. Verder ook tomatensap puur voor tomatensoep. Omdat wanneer ik de pastasaus gebruik voor soep, de soep hetzelfde smaakt als saus en dat is een beetje vreemd.

Restjes kaas gaan bij mij ook gemalen in de vriezer, handig.

edit: Waarvoor is de folie, die heb ik niet gedaan

afwassen doe ik in de vaatwasser op 70 gr.

Geplaatst:

Wat de folie betreft: ik heb dat hier ergens gelezen. Volgens mij had het te maken met

ten eerste: meer kans op echt luchtdichte grip van deksel op potje

ten tweede: geen aanraking van het metalen deksel met het eten

Geplaatst:

Zonder folie, is het ook goed gegaan en Dennis over de hitte i.c.m.plastic, heb je gelijk. Dat wordt tegenwoordig ook afgeraden, bijv. van die frisdrank flesjes in een warme auto, ook ivm zuigflessen voor baby's. Nee ik doe het zonder, lijkt me ook nogal een geprul.

Geplaatst:

Dan gaan we het zonder doen... waarom plastiek als het zonder kan?

Niemand ervaring met ineens vlees in de saus?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...