KimJordi Geplaatst: 5 juli 2017 Geplaatst: 5 juli 2017 Hallo allemaal, Ik heb 5 rode kolen staan die volop groeien en al een mooi kooltje aan het vormen zijn. Nu zie ik dat 1 van de 5 planten vol zit met melige koolluis. Voornamelijk in de kern natuurlijk. Ik ben bang dat ik voor deze plant nog maar weinig kan betekenen, maar mocht iemand iets weten om de kool nog te redden, zijn alle tips natuurlijk welkom. Ik heb overigens van de buitenste bladeren de luizen eraf gehaald en volop gespoeld met water, maar door de waslaag moet je echt wrijven willen ze er ook af spoelen. In de kern kan ik er dus ook amper bij, dus spoelen heeft tot op heden geen effect. Ook vraag ik mezelf af; de andere 4 zijn helemaal schoon. Moet ik de 5de laten staan of juist weghalen? Aan de ene kant denk ik laten staan, zodat ze zich helemaal op die ene kunnen uitleven en de andere planten met rust laten... Aan de andere kant misschien heel dom. Help me please! Quote
svvoorden Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 Ik zou spuiten met brandnetelgier o.i.d., dat helpt prima tegen luizen en rupsen. Kost even om te maken maar met dit weer heb je het in een paar dagen gemaakt. Als hij heel erg besmet is lijkt het me een kwestie van tijd dat de overspringen. Quote
pippi Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 Ik zou lekker niks doen. Luizen 'springen niet over', als ze eenmaal op een verzwakte plant zitten blijven ze daar lekker zitten, trekken lieveheersbeestjes e.d. aan en zo wordt de rest van je planten weer extra beschermd. Zitten ze op een plant die sterk genoeg is, dan verdwijnen ze vanzelf als de hulptroepen arriveren. Ik doe al het hele seizoen niks tegen luizen, hoogstens tijdens het sproeien er wat vanaf spuiten, en achtereenvolgens hebben mijn doornloze braam, mijn rabarber en mijn snijbieten keivol luizen gezeten, en ze zijn allemaal weer helemaal luisvrij. Ik heb nog wel luizen in de tuin, maar dan op de afstervende uitgebloeide planten, en dat is prima want dat is lekker vreten voor de nuttige beestjes. Ik zie veel lieveheersbeestjes en ik heb bizar veel oorwurmen. En die zag ik nooit toen ik nog met zeepsop en spiritus aan de gang ging. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.