henkg Geplaatst: 28 juli 2017 Geplaatst: 28 juli 2017 Is deze locatie (in NL) geschikt voor laagstam peer, leiboomsnoei?Leivorm om de takken niet over de stoep te laten hangen, laagstam om niet al teveel licht in huis weg te nemen.Soorten: ik denk aan 1x Gieser Wildeman en 1x Conference. Beoogde locatie:In de voortuin, richting noordwest.Vier meter vanaf de voorgevel.Hoogte huis: 3 meter, daarop schuin dak, nok parallel aan voorgevel, onder ongeveer 30 graden (vrij “plat” dus). Ik ben een beetje aan het rekenen geslagen. Met zonhoogtes per maand en m.b.v. erg roestige goniometrie-kennis. Tussen midden april en begin september zal er ruim voldoende zon zijn, die komt dan in de loop van de ochtend makkelijk over het dak. Daarvoor en daarna zal er minder lang zon zijn: pas vanaf 12:00u of later.Vooral de periode na begin september baart me een beetje zorgen. Ook al omdat er richting noordwesten een hazelaar staat (openbaar groen van de gemeente, die kan dus niet weg). Met eenjarige planten zou ik het gewoon proberen. Bij fruitboompjes ligt dat anders, het duurt wel een jaar of drie voordat ik een beetje opbrengst heb. Het lijkt me dat het kan, maar wat vinden jullie? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
willemGN Geplaatst: 29 juli 2017 Geplaatst: 29 juli 2017 Volgens mij komt het begrip leiboom voort van het leiden van fruit aan een hekwerk. Met als doel zomers de zon wat te weren en des winters de wind wat te breken op het hekwerk. Op zich zou het dus moeten kunnen, alleen weet ik even niet meer of dit vooral werd toegepast voor de zuid(west)kant. Quote [*]
alefarendsen Geplaatst: 29 juli 2017 Geplaatst: 29 juli 2017 Of de boom het gaat doen, daar kan ik je niet bij helpen, maar mocht die goniometrie nou niet voldoende zijn, ik gebruik vaak de Sunseeker app om te kijken hoeveel, wanneer en waar de zon precies komt. Ideaal. Quote
weknow Geplaatst: 29 juli 2017 Geplaatst: 29 juli 2017 Ik kan het me niet als een plaatje voorstellen met je beschrijving. Als ik afga op je mededeling dat tussen april en september er vanaf 12.00 uur zon is...denk ik het volgende: 1. Peren, ook deze, hebben graag behoorlijk veel warmte....als de plaats gedurende het groeiseizoen (v.a. april 2e helft bloei, daarna blad tot ergens eind november/begin december...rijping vruchten september oktober) ook lekker beschut is.....ja...zou best wel kunnen....maar ideaal...??? 2. Dat er in de winter minder beschutting is, begrijp ik dat goed?, Is minder een probleem....Van kwee-onderstammen (nodig voor een lei-vorm) is bekend dat ze vorstschade kunnen oplopen, vooral kwee-C is daarvoor erg gevoelig. Maar in de praktijk zal dat meevallen vermoedelijk, aangezien de winters van nu echt niet meer zo koud zijn als enkele decennia geleden toen dit een probleem kon zijn. Zelf zou ik voor deze omstandigheden, als ik het allemaal goed begrijp!, toch eerder voor appel kiezen, waarvan veel rassen toch iets beter wat schaduw en minder beschutting goed verdragen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
henkg Geplaatst: 31 juli 2017 Auteur Geplaatst: 31 juli 2017 Tussen midden april en begin september is er vanaf een uur of 10 zon.Wel is het niet echt beschut. Straat(je) ligt ZW - NO. Dus van de ene kant nat en wind, van de andere kant de snijdende vrieskou, al naar gelang het seizoen. Dus misschien dan maar appels.Grote voorkeur voor een reinet: prima voor de appeltaart, appelmoes, appelwijn, en is, mits goed rijp voor mij een prima handappel.Ik denk dan aan 1x rode Boskoop, en 1x schone van Boskoop. Die kunnen volgens fruitbomen.net elkaar bestuiven, ook staan er binnen 60 meter zeker acht appelboompjes, rassen onbekend. En een sierappeltje. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.