Pestoman Posted July 30, 2017 Share Posted July 30, 2017 Medeforummers, Zojuist gezien dat er meeldauw op mijn zelfgezaaide rozemarijnplantjes zit.Na zoeken op de site ben ik er achter gekomen dat niet alle meeldauw het zelfde is.Daarom 2 pica's voor alle duidelijkheid.Is dit op te lossen met een huis-tuin-en-keukenmiddel ? Gr, Erwin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 30, 2017 Share Posted July 30, 2017 Ik zou geen middeltje toepassen, daar kan Rozemarijn niet zo goed tegen. Omstandigheden aanpassen. Meer licht zetten, echt : Rozemarijn zijn echt planten die veel licht nodig hebben , luchtiger ( lagere luchtvochtigheid ), niet mesten, diepere potjes. Als ze goed doorworteld zijn inmiddels, dan es denken aan uitpoten op de tuin, op je zonnigste plek. Kunnen ze nog goed wortelen voor de winter. Moeten ze in pot blijven nog voorlopig, tot voorjaar bv, dan nu verpotten naar rozenpotten ( hoger ) en de goede plek geven. Licht licht licht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pestoman Posted July 30, 2017 Author Share Posted July 30, 2017 Dank je wel Bit voor de tips.De plantjes stonden op het zuiden, maar wegens veranderingen tijdelijk half achter een taxushaag.Staan inmiddels op de oude plek, en ga ze van de week ompotten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gertve Posted July 31, 2017 Share Posted July 31, 2017 als je biologisch iets aan de meeldauw wil doen dan zou je een behandeling met magere melk kunnen doen.de oplossing 60% water 40% melk.google er maar eens op. gr, Gert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted July 31, 2017 Share Posted July 31, 2017 En haal ze meer uit elkaar, de planten. Nu steken ze elkaar aan misschien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 31, 2017 Share Posted July 31, 2017 En met het ompotten misschien geen potgrond toevoegen maar iets zonder voeding? Ik zou zandgrond doen, gewoon uit de tuin. Maar ik weet niet op wat voor een grondsoort jij tuiniert natuurlijk. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pestoman Posted August 1, 2017 Author Share Posted August 1, 2017 @Gert, heb gisteren de rozemarijn behandeld met het mengsel.@ Jorieke, de volle grond is hier klei, zal er iets onder mengen in een grotere pot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 Ja volgens mij groeit rozemarijn op een wat arme rotsachtige zandgrond. Het is ten slotte een mediterrane plant! Gebruik aardewerk potten, dan kan de grond enigszins uitdrogen. Als ze bloeit is ze prachtig, met kleine blauwe bloemetjes. http://www.mooiemoestuin.nl/kruiden/24011-2/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gertve Posted August 2, 2017 Share Posted August 2, 2017 hoop dat je de meeldauw hier mee snel onder controle hebt.ik heb resultaten gezien bij een professionele rozenkweker die logen er niet om.de behandeling is natuurlijk niet eenmalig de kracht zit in de herhaling.post nog eens foto's als er verbetering zichtbaar is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pestoman Posted August 2, 2017 Author Share Posted August 2, 2017 @Harms1 >> Dank voor de link. @Gertve >> 1ste keer op de kop gedompeld in melk/water-mengsel, 2 de keer met spuitflacon dat het goed er af druipt.De meest aangestoken plantjes zijn omgepot met grond uit de tuin in een grotere pot. De andere krijgen nog een grotere pot en zelfde grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pestoman Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 Inmiddels 5 á 6 keer behandeld met het mageremelkmengsel, en de meeldauwplekjes veranderen in zwarte plekjes of zelfs gaatjes in de blaadjes.Het lijkt dus te werken Nogmaals dank voor de info !Binnenkort krijgen de laatste ook een grotere pot, aan wortels geen gebrek zo te zien.Wel hangt er een geur van "kaaswinkeltje" om de plantjes heen ipv de kenmerkende rozemarijngeur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Mooi dat het lijkt te helpen.Vraag i.v.m. de groeisnelheid: wanneer heb je de stekken gemaakt? Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pestoman Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 Afgelopen voorjaar zijn deze gezaaid in huis, en later buiten uitgeplant in het kruidenkastje.Vervolgens in potjes geplant. Doel is enkele boompjes er van te krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gertve Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 beter even de geur van kaas dan die van muffe meeldauw en dooie planten als eindresultaat.ben blij dat het geholpen heeft.suc6 met de verdere opkweek de planten zien er weer een stuk beter uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Die muffe kaasgeur geeft aan dat je potjes te nat staan. Is ook niet zo gek met al die regen. Probeer droger te krijgen. Maar komt vast allemaal goed. Zien er mooi uit. Je ziet aan de wortelkluitjes dar Rozemarijn liever diep zou wortelen ( net als Lavendel ) Ik gebruik voor zulke stekken dus hogere potten, maar dan nóg hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pestoman Posted August 20, 2017 Author Share Posted August 20, 2017 Vandaag enkele plantjes nog een nabehandeling gegeven met het melkmengsel, er waren weer enkele witte puntjes te zien.(toevallig die wat nog niet in een groter potje overgeplant zijn) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts