Geplaatst: 9 juli9 Jul @appelvrouw ken je toevallig het traditionele Zeeuwse brood met saffraan? Wij aten dat vroeger wel eens, erg lekker.Ik vroeg me af of je een reden hebt waarom je speciaal deze meelsoorten gebruikt. Omdat ze je beter bevallen? Het zijn nl de soorten die mij goed bekomen.En heb je dan ook weleens kefir als desem gebruikt? Dat bevalt mij ook goed.Misschien heb je dit allemaal al lang gedeeld, maar ik kon het niet binnen een niet al te lange tijd vinden
Geplaatst: 9 juli9 Jul Ja ik eet gewoon liever spelt brood en of desem brood maar eet ook wel tarwe. Vroeger was ook wel wat fanatieker met de spelt en heb ik wel het idee dat ik het beter verdraag. Maar misschien is de smaak wél doorslag gevend.Hoe doe je dat dan met kefir?Ik ben trouwens geen kefir liefhebber ik maakte de drankjes vroeger wel maar niet meer. 10 juli10 Jul aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 juli10 Jul Grappig dat jij spelt lekker vindt. Ik kan maar weinig tarwe per dag verdragen, maar misschien dat ik het daarom zoooo lekker vind😋 , lekkerder dan spelt.Als je geen liefhebber van kefir bent en als je ook niet op zoek bent naar een desem die je verdraagt dan zou ik je de desem van kefir niet aanraden, dat wordt dan te ingewikkeld.Je maakt hem door de kefir met het meel te laten fermenteren.Als jij of een ander geïnteresseerd is dan wil ik het wel noteren.O.a. uit het boekje van Peter Bauwens over kefir. 10 juli10 Jul aangepast door CJodokus
Geplaatst: 10 juli10 Jul Nee doe die moeite maar niet voor mij ik zal het niet gebruiken. Misschien dat een ander het wil weten? Arja, ja chocola in je brood. ik heb wel eens brood met ( espresso) koffie en stukjes chocola gebakken dat was behoorlijk lekker. Ga ik vast nog eens doen. Nu zoek ik meer hartige recepten. De pepers zijn al in mijn buurt👍, misschien van de week nog bakken anders na de vakantie. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 juli10 Jul 1 uur terug, appelvrouw zei:behoorlijk lekkernou! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 10 juli10 Jul 4 hours ago, appelvrouw said:brood met ( espresso) koffie en stukjes chocola gebakken dat was behoorlijk lekker.Ohh dat klinkt ook goed. Nog even wachten tot de volgende mtfd. 😇Mijn vriendin bakt soms met cacao door het deeg, en dan chocolade chips erdoor kneden voor de laatste rijs.
Geplaatst: Zaterdag om 09:545 d @appelvrouw Broodje met spinazie en feta is ook erg lekker. En je krijgt groen brood
Geplaatst: Zaterdag om 10:195 d O groen brood ja leuk! De kaas in aardige blokjes zeker dan gaat die feta niet verdwijnen in het brood. Die ga ik ook zeker proberen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zaterdag om 15:275 d Op 7-7-2025 om 18:34, appelvrouw zei:Het is zo dat ik niet bak met noten en zaden ( alleen wat strooisel op het brood) dus ben ik op zoek naar andere toevoegingen, alle tips welkom!Ik gooi eigenlijk alle groentes wel door brood, pannenkoeken of wafels. Zelf bak ik het meeste wafels, neemt makkelijk mee en als je er wat kaas (hartig) of cacao, chocolade of kaneel (zoet) doorheen doet, heb je ook geen beleg nodig. Maar ik gebruik o.a. spinazie, biet, wortel, courgette, sla, pompoen, eigenlijk net wat ik toevallig voorhanden heb. Ik werk het liefst met groentenpoeders, die ik zelf maak (drogen in voedseldroger en dan fijnmalen). Het enige waar je aan moet wennen, is dat gedroogde groentes vrij veel vocht opnemen, en ook al snel een grote hoeveelheid aan volume vormen. Aanvankelijk verving ik een substantieel deel van het deeg 1 op 1 door groentepoeder, maar dan krijg je dus een klont, en als je vocht toe blijft voegen heb je een hoeveelheid voor een weeshuis. Dat doe ik dus niet meer. Ik gebruik nu meestal ongeveer een eetlepel groentepoeder in het beslag. En dan wat extra vocht. Je kunt ook zoeken naar recepten, en dan vervangen door een vergelijkbare groentes. Het recept wat jij deelde (met pompoen) zou ik bijvoorbeeld wel eens met courgette of patisson willen uitproberen. Bietjes en wortel maken het vrij zoet, die gebruik ik eigenlijk alleen in cake, pannenkoeken en wafels. Nou ja, geen recepten, maar misschien heb je er iets aan. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.