Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb een klein probleem met de ajuinen. Het is de eerste maal dat we die zelf zaaien. Ik heb ze gezaaid ergens begin april maar ze groeien precies niet te veel. De bollen zijn amper 1 a 2 cm groot. Het type is Rijnsburger.

Heb ik iets verkeerd gedaan of zullen ze nog groeien ???

Alvast bedankt voor de tips !

2017081911180057461503134335.jpg

Geplaatst:

Toen mijn sjalotten vorig jaar veel te klein bleven, bleek ik onvoldoende bemest te hebben. Wortelgroenten hebben niet veel nodig, maar wel wát. Dit jaar keer een handje koemestkorrels gegeven en een pracht-oogst gehad. Weet niet of dit voor jou ook speelt, en of het nog recht te trekken is (vrees wat laat nu) maar wellicht heb je d'r wat aan. Vrgr!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Het blad is nog groen, dus er zal nog groei zijn...zo lang ze niet echt vergelen, groeien de uien nog wat verder....mogelijk zelfs tot laat in het najaar of begin winter. Je kunt ze zelfs laten groeien zeker tot eerste echte nachtvorst....en in een zachte winter zelfs overwinterend....maar rond april zullen ze dan wel gaan doorschieten, is waardeloos worden.

Zaai-uien kun je best al vroeg beginnen....eventueel in trays of zo binnen voorzaaien...of ruim zaaien in een bakje en verspenen (als je het priegelwerk ervoor over hebt) mag al eind februari/maart. Start is heel langzaam, maar dit geeft wel een groeivoorsprong.

Eind maart (zandgrond e.d.) of rond half april (kleigrond) dun buiten zaaien kan ook wel, maar dan krijg je zeker geen tennisbaldikte.

Wat betreft bemesting.....kies het best voor een bed waar een jaar daarvoor gewassen stonden met een grotere voedselbehoefte (kool, vruchtgroenten) en gebruik de zogenaamde "oude kracht" die dan nog in de bodem zit. (Uien gebruiken weinig en ook andere voedingstoffen...die zijn er dan meestal nog voldoende) Ook een bed waar op ruim op voorhand (klei najaar, zandgrond, late winter) compost is aangebracht is ideaal.

Als je de uien nog denkt iets extra's te moeten geven, kies dan voor wat kalium of een zeer lichte bemesting van iets met een relatief hoge kalium (K) waarde in de aangegeven NPK. Gedroogde koemestkorrels voldoen hier niet helemaal aan (eerder meer N en P) maar hebben een lage voedingswaarde vergelijkbaar met compost, vuistregel 2 a 3x zo sterk...dus een handje daarvan kan wel als er verder niets is....zonder dat je meteen aan veel te hoge doses zit.

Als je uien te sterk bemest (en dan wordt met mest meestal vooral stikstof = N bedoeld) zullen ze meer loof krijgen, maar niet echt dikker worden, gevoeliger voor ziektes en niet goed bewaren....en precies die goede bewaarbaarheid...doorheen de winter...is het grote voordeel van zaai-uien als Rijnsburger, ten opzichte van pootuitjes.

Wat zeker een ook grote rol gespeeld kan hebben is de lange droge periode in mei en juni, waardoor de ontwikkeling mogelijk een hele tijd stil heeft gestaan. Een bed waarin bovenop of bovenin organisch materiaal (compost) is aangebracht kan een behoorlijk verschil maken om dit stilstand-effect te voorkomen of te verminderen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Aha. Dan hebben mijn sjalotten achteraf misschien meer baat gehad bij de houtas die ik einde winter had aangebracht op het bed, dan van de koemestkorrels? Enfin. Wil het topic niet kapen. Maar volgens mij gaat er een lampje aan in m'n bovenkamer. Dank weknow

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

Zal iets vroeger zaaien volgend jaar. Eventueel wat bijmesten of de grond bewerken met compost.

Volgens mij hebben de uien in mei/juni geen last gehad van de droogte want ik gaf de moestuun geregeld water.

Volgend jaar een nieuwe poging. Ga ze in ieder geval zo lang mogelijk laten staan.

Thx voor de tips !!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.