Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste allen,

Ik heb geen moestuin, maar heb wel een druif in pot en daar gaat het niet goed mee.

Heb al veel gegoogled maar kom er vooralsnog niet achter wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen.

Ik hoop dat hier iemand aan de hand van de foto's mij op weg kan helpen.

IMG828780371503652276.JPG

IMG828925891503652277.JPG

IMG828866071503652275.JPG

Geplaatst:

Een vreselijke ziekte. Komt ieder najaar weer terug. Naam: Herfst. Ik denk dat het prachtige voorjaar heeft gezorgd voor een vroege intrede (mits geen last van de nachtvorst op 20 april)

Ze hebben misschien wat te droog gestaan? (op je 2e foto denk ik een echt verdord blad te zien). En een pot is niet ideaal voor druif. En als het dan toch in een pot moet: groot en vooral hoog (diep).

Mijn wijndruif Rondo (erg vroeg afrijpend: gemiddeld midden september oogstbaar, in NL):

2017082511410034211503654492.jpg

Van mijn twee andere rassen (afrijping begin- midden oktober volgens de boekjes) zijn de bladeren nog meer groen, maar die beginnen ook te verkleuren.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Een druif kan tegen het voorjaar ook wel wat mest gebruiken. Google maar eens.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Haha , dat is een ziekte waar ik wel mee kan leven.

Ik ben zo blij met mijn gekozen gebruikersnaam, meer zelfkennis dan plantenkennis.

Dankjewel voor de info! De pot is wel groot, maar wellicht staat hij inderdaad net te droog.

Zal daar vandaag verandering in aanbrengen.

Het verkleuren van de takken hoort ook bij de herfst?

Over bemesten had ik inderdaad gelezen. Daar is het nu niet het seizoen voor toch?

Geplaatst:
Daar is het nu niet het seizoen voor toch?

Nee, dat zeg ik toch: tegen het voorjaar

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
De pot is wel groot,

Sorry, want klinkt misschien wat onaardig, maar de pot is niet groot. De pot is veels te klein. Tegen voorjaar grotere pot geven en maandje later beginnen met mesten inderdaad. Mest en waterhuishouding kijkt nogal nauw het seizoen door voor zo'n struik in een pot. Verre van ideaal.

• 5 years later...
Geplaatst:

Als de pot te droog wordt gehouden kan het net herfst worden, laat blad vallen. Net als bomen in de natuur tijdens een langdurige droogte.

Wat meer informatie over wat allemaal rode verkleuringen aan blad kan opbrengen.

https://njaes.rutgers.edu/fs1260/

Rode bladeren in de wijngaard worden veroorzaakt door veel biotische (virussen, bacteriën en schimmels) en abiotische (tekorten aan voedingsstoffen, koude verwondingen, schade aan wortelsystemen, enz.) Stress. Alles wat verstopping of stress kan veroorzaken in het vasculaire systeem waar water en voedingsstoffen worden getransporteerd, kan leiden tot de ontwikkeling van rode bladeren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...