Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja gewoon grof geweld toepassen...

Als men het verwerkt zie je er toch niets meer van en het moet toch stuk....

Brokken zijn gemakkelijk hanteerbaarder...denk ik

Geplaatst:

Hier nog een stuurman die aan wal staat:

Als je nou eens de warme was uitgiet in een platte vlakke bak (metalen ovenbak of zo?) en daarna, als het half gestold is, er diepe strepen (voren) in trekt met een mes (dat eerst strak omwikkelen met huishoudfolie?) dat zou je misschien mooie breuklijnen kunnen krijgen, zoals bij een chocolade tablet.

Dat bakblik is misschien na 2 a 3x in de vaatwasser weer schoon.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

De pietlut in mij heeft er toch 'mooie' taartpuntjes van gesneden na opwarmen. Wees maar niet bang, ik ga vast nog meerdere punten raspen en kapot meppen voordat ik ze zelf ga gebruiken.

Als de geïnteresseerden even opzoeken/berekenen wat ze nodig hebben aan grammen? De punten wegen zo'n 120 tot een kleine 200 gram per stuk. Dus als je weet wat je nodig hebt dan meet ik dat ruim voor je af

IMG190961241506010937.JPG

Geplaatst:

De was ziet er goed uit Jorieke! Ik gebruik bijenwasdoeken ipv plastic. Ik heb een tijd terug geprobeerd ze zelf te maken met korrels maar het was niet echt goed gelukt. Had een recept uit een boek maar ik zal het via de link van speets eens proberen.

Zou het verschil uitmaken tussen deze was of de witte korrels?

Geplaatst:

Ha,

Zo te zien heb je echt een boel. Wat wil je ervoor hebben?

Over de korrels: Witte korrels moet paraffine zijn geweest. Bijenwas die zuiver is heeft altijd een gele kleur.

Gwen

Geplaatst:

De punten zijn blijkbaar nog heel iets ingedroogd tijdens het afkoelen, en dus iets lichter geworden. Ik heb de gewichten aangepast in mijn vorige bericht hier.

Wat ik er voor terug wil? Tja, verzin maar iets leuks Liever geen potten inmaak (zoals jam of zoetzuur), aangezien ik daar zelf al teveel van maak

Hebben jullie favoriete recepten voor die balsems en smeerseltjes enzo? Misschien valt er dan wat te ruilen aan andere ingrediënten die jullie daarvoor al in huis hebben? Dar kan ik ook eens wat proberen

Geplaatst:

Als je wilt heb ik een klein flesje calendula/olie te ruil voor je. Het is maar ongeveer 50 ml, want de andere 50 ml wil ik zelf gebruiken.

Het is wel mooie sterke olie, van olijfolie en goudsbloemen uit de Pyreneeën. Je zou de olie kunen gebruiken om zalf-creme mee te maken maar ik moet zelf nog uitzoeken hoe Wil je iets anders zoek ik nog even door.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ha,

Potjes mt inhoud zou el het laatste in mij opkomen

Heb nog wel kruiden en met name specerijen in vrij grote hoeveelheden met hoge korting kunnen kopen ergens. Is dat iets? En rijst?

Gwen

Geplaatst:

Hey Hey,

Heb je al iets van etherische oliën om smeersels eventueel een lekker luchtje te geven? welke geur vind je dan lekker? Ik heb hier staan, lavendel, pepermunt, eucalyptus en kamfer...maar luchtje naar keuze mag natuurlijk ook.

Ik heb eens een druilige zondagmiddag gebruikt voor het experimenteren met het zelf maken van verkoudsheidsbalsem... er zijn er nog 3 potjes over inmiddels..daar een potje van mag ook?

Misschien een nieuw topic, hoe je smeersels maakt? Lipbalsems, verkoudheidsbalsem, handencreme of iets dergelijks?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hi Jorieke,

Bij herlezen over wat we hadden afgesproken kan ik de berichten niet meer vinden. Zijn denk ik in cyberspace belandt.

Wat zou je in return voor twee stukken willen?

Gwen

Geplaatst:
:thumbup: Top Jorieke. Ik wil ook wel wat om een wasdoekzak te maken. Denk ik, Speets kan je recept geven hoe je dat doet?

Ik zou ook graag nog iets erbij willen voor de zalfmakerij. Maar als je niet genoeg hebt, dan is een klein stukje ook goed, ik kan hier volgend jaar ook wel eens aan vuile bijenwas komen van de dorpsimker. Die sprak ik laatst en ze vertelde dat ze het nooit oogste..nu stonden we bij de kassa van de supermarkt dus het werd geen uitgebreid gesprek maar wanneer wordt bijenwas eigenlijk geoogst?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hahaha, wel belangstelling maar niet voor nu....voorjaar denk ik.

Ik denk namelijk dat mijn collega (dezelfde als de metermoestuin) wel belangstelling zal hebben....maar die zijn nu druk met andere dingen na een verhuizing twee weken geleden.. dus als je een stukje achter wil houden voor het voorjaar...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...