Jump to content

Hoe ver aardappelen en tomaten van elkaar af

Claudy

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een kleine moestuin en probeer zo goed mogelijk wisselteelt toe te passen. Nu zouden de aardappelen in een vak dichtbij (minimaal) 1-1,5meter uit elkaar staan. De tomaten staan in een plastic kas...zou dat kunnen?

Ik kan op een klein strookjw voor de kas andere groenten of bloemen planten.

Graag jullie advies

Ik zou me daar niet zo druk om maken. Met wisselteelt bedoelen ze het plaatsen van dezelfde plantenfamilies achter elkaar op dezelfde grond, dus belangrijker is de vraag wat er eerder stond waar nu de aardappels staan. Ik heb daarom mijn tuin in 6 vakken verdeeld en deze grenzen aan elkaar. De tomaten staan in de kas en soms is het aardappelbed direct naast de kas maar dat is m.i. geen probleem. Ik houd met wisselteelt vooral rekening met de kolen en aardappels dat dit maar eens per 6 jaar op dezelfde grond staan.

Wat tomaten en aardappels betreft zou ik me het meest druk maken over fytoftora dat gemakkelijk vanaf je aardappels in je kas kan waaien maar zelfs dan maakt het niet zoveel uit of dit 1 of 5 meter is. Als het vochtig en warm weer is en je hebt een aardappelras dat gevoelig is voor fytoftora dan zijn ze buiten snel besmet en zullen je tomaten in je kas ook besmet raken maar omdat je kas droger is gaat het minder snel.

Ik zou ze ieder geval gewoon zetten waar je ze wil zetten en volgend jaar weer op een ander stukje.

Succes!