Fieke Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 Ik vrees dat ik mijn zaailingen van mijn pepers en paprika's vermoord heb of in het minst slechte geval ze mishandeld heb.Met het mooie weekend wou ik mijn plantjes (zo'n 10 cm hoog) al afharden door ze buiten in de schaduw te zetten. De nacht van zaterdag op zondag ben ik ze echter vergeten binnen te halen ! Ze zagen er in eerste instantie nog goed uit maar nu zijn er al 3 plantjes die hun blaadjes verliezen... Zou dit hiermee te maken hebben en weet iemand of mijn plantjes er nog zullen doorspartelen?? Quote
speets Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 Dood zullen ze niet gaan, maar een foto zegt meer. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ann123 Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 De nachten waren uiterst zacht. Kan me niet voorstellen dat je ze door buiten te laten mishandeld hebt. Kan je een foto maken? Quote
Fieke Geplaatst: 23 april 2018 Auteur Geplaatst: 23 april 2018 Zo zijn er al 3 van de 12 plantjes hun blaadjes aan het afwerpen. Ik ben van plan om ze vanavond in grotere potjes te zetten... Quote
oscardevos Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 Fieke, als het groeipunt nog intact is, is er nog hoop.Je turfpotjes lijken me veel te droog. Ik zou ze eens flink water laten opzuigen. Quote
Fieke Geplaatst: 23 april 2018 Auteur Geplaatst: 23 april 2018 Ik heb ze lekker vochtige voetjes gegeven en een groter potje. Op hoop van zegen!!! Quote
Spitskool Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 Ik had een hele specifieke - voor mij bijzondere peperzaailing, de Turkish Kil, veel te veel speciale herinneringen aan - gezaaid, begin januari en opgekomen ergens half januari. Deze zaailing liet op een gegeven moment ook zijn blaadjes vallen. En hij had er maar twee extra naast de kiemblaadjes... Daarna heeft hij heel lang niks gedaan. En met lang bedoel ik maanden. Ik heb hem nog verpot, maar hij groeide niet, maakte geen nieuwe blaadjes aan. Vrij sneu. Ik vermoed dat hij toch een tijdje te droog heeft gestaan. Hij kreeg wel genoeg licht (TL groeilampen) en warmte (stond in een warmtebak met temperatuurregelaar.) Uiteindelijk was ik het zat en heb ik hem uit de bak gehaald. Elke andere zaailing had ik naar buiten gegooid, het niemandslandje in, maar deze niet. En dus staat hij sindsdien staat hij gewoon in de vensterbank. In alle andere gevallen had ik hem weggedaan, maar nu niet. En dus heb ik hem een keer of twee wat vloeibare voeding gegeven. En water. Sinds een week of twee ijkt hij weer iets de hoogte in te gaan. En verrek, het is echt zo, maar hij heeft nu weer wat meer blaadjes. Vergeleken met mijn andere peperplantjes, is deze echt heel erg klein en teer. Ik heb geen idee of het nog wat wordt, maar ik ga het wel proberen. Enfin, dat was een heel lang antwoord. Eigenlijk om te zeggen dat zolang er een groeipunt is, je niet hoeft op te geven, maar dat het wel kan zijn dat je veel te veel geduld moet hebben voor er weer voortgang te zien is. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Ann123 Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 Het zijn de kiemblaadjes die afgevallen zijn, geen gewone blaadjes. Da's normaal. Maar je plantjes zien er heel klein en zwak uit. Wanneer heb je ze gezaaid? Vorig jaar zagen de mijne er net zo uit. Tot ik ze in andere potgrond zette en toen gingen ze ineens heel goed. Een plantje met nog maar twee beginnende blaadjes hoor je nog niet af te harden. Hou ze maar binnen tot hij sterker is. Quote
Spitskool Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 Ter vergelijking, mijn trage lieveling die nu weer tekenen van leven vertoont (rechtsonder) versus mijn andere peperplanten die niet stil hebben gestaan. (Ik doe ook maar wat. ) Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Fieke Geplaatst: 24 april 2018 Auteur Geplaatst: 24 april 2018 @Ann123: Ik heb ze midden februari reeds gezaaid. Ze zijn goed ontkiemd maar inderdaad, mij was het ook al opgevallen dat ze niet meer groeien. Ze staan op de vensterbank met zeker voldoende licht en warmte. Ik heb ze gisteren verpot, hopende dat ze zo wat nieuwe energie krijgen! Quote
Fieke Geplaatst: 24 april 2018 Auteur Geplaatst: 24 april 2018 @Spitskool: Je trage lieveling heeft toch heel veel gelijkenissen met mijn trage groeiertjes . Ik heb ze in grotere potten gezet, hopelijk zetten ze nu een sprintje in Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.