Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een rijtje tuinbonen wat ik heb staan heeft wat plantjes er tussen waarvan de bloemkleur sterk afwijkt.

Ze zijn van vorig jaar gekochte tuinbonen. De teelt ging zo slecht toen dat ik alle geoogste bonen bewaard heb om dit jaar opnieuw in de grond te stoppen. Tot nog toe zit er betere groei in dan vorig jaar, het gaat wel goed komen denk ik.

Maar ik ben verrast door sommige bloemkleuren. Ik lees op een Engelstalige website dat het normaal is dat bij tuinbonen een percentage paarsbloeiend is, een percentage lichtpaars, en een gedeelte 'normaal' gekleurd is. Oké, dat zou hierop van toepassing kunnen zijn, maar waarom zie ik dat dan nu pas voor het eerst? Dit had ik andere jaren niet, en ook bij andere mensen zag ik dit niet. Lichte verschillen misschien, ook in de bonen zelf; soms een witte navel, soms een zwarte, tuinbonen kruisen makkelijk, dus dat snap ik en heb ik vaker gezien, Maar het kleurverschil wat ik nu zie komt voor mij uit de lucht vallen. Volgens mij heeft ook niemand in de buurt blauw bloeiende tuinbonen op de tuin gehad. Het kan natuurlijk wel, maar de oude mannetjes op klompen hier hebben eigenlijk nooit iets aparts op de tuin staan.

Dit ras heet 'Adrie', dat hebben wel meer mensen hier staan.

27231999067_9929101a12_b.jpg

40283487640_54050d8f8a_b.jpg

Geplaatst:

Ach, bij zoiets als Akelei of Lupine zien je vaak dat de nakomelingen anders van kleur zijn.

Ik ben het alleen met bonen op deze manier niet gewend.

Geplaatst:

Het is voor mij het eerste jaar dat ik tuinbonen kweek. Ik heb geen verschillende bloemen.

Waar ik aan denk:

Ofwel een kruising gehad vorig jaar.

Ofwel lees je ook veel dat variaties na doorkweken terug keren naar de oorspronkelijke variatie

ofwel een natuurlijke mutatie

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Ik heb ooit een vakantiebaantje gehad, waarbij ik de planten met donkere bloemen uit het veld (4 hectare) moest verwijderen. Deze tuinbonen werden geconserveerd door Hak. Waarschijnlijk is de boonkleur dus ook afwijkend. Misschien na invriezen?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb dit jaar een rood/roze bloeiende tuinboon op de tuin. Het is een Italiaans ras: Violetta.

Leek me een leuke proef om te kijken of deze soort het net zo goed doet als bijvoorbeeld witkiem o.i.d.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...