Jump to content

Schimmel op framboos

SanneerMeneer

Recommended Posts

Ik heb nu voor het 2e jaar een framboos (Rubus idaeus Schöneman) staan. Hij is weer mooi opgekomen. Echter zie ik nu sinds een anderhalve week oranje bobbeltjes op de bladeren. Na wat uitzoeken kwam ik uit op roest. heeft iemand hier ervaring mee als je het onbehandeld laat? Weet iemand een goede manier om het te bestrijden? Ik pluk elke dag meer beschimmelde bladeren weg dan dat er groeien

z148201526477438.jpg

z286531526477461.jpg

Frambozen hebben wel vaker last van schimmels ik heb hetzelfde alleen een Zeer lichte aantasting.

Je kan er niks aandoen zorg gewoon dat de grond goed draineerd. (compost)

Dit jaar zijn er ook 3 frambozen planten al hun stengels verloren phytaphora ofzo.

Die komen volgend jaar gewoon weer op.

Onbehandeld kan het denk ik geen kwaad want ik heb het ook in ergere mate gehad.

Maar je weet het nooit.

Ja inderdaad Meneer.... frambozen houden niet zo van kalk...een hoop mensen willen frambozen graag combineren met bramen, dat valt me hier ook vaak op...maar dat is niet zo'n gelukkige combinatie, want bramen willen wel graag een kalkrijke bodem...

Dus... framboos op turf, (bosgrond) en braam doet goed op compost, want dat bevat wat kalk (behoorlijk wat kalk).

Bemesten doe ik mijn frambozen niet, ik.gooi er alleen af toe wat koffieprut op, of een restje koude thee ofzo.